در حالی که انتظار می رفت در این بیانیه به صورت جزئی و دقیق به مسائل و ابهامات پرداخته شود، اما نام نبردن از ایران در این بیانیه بر پیچیدگی‌ها افزود.

به گزارش ندای گیلان،در حالی که انتظار می رفت برگزاری جلسه هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا به ابهامات میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی از یکدیگر پایان بدهد و عدم برگزاری بازی در زمین بی طرف به صورت قطعی اعلام شود، اما بیانیه AFC ابهامات را بیشتر کرد تا به صورت رسمی و قطعی چیزی درباره میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا از سوی نهاد اصلی فوتبال آسیا منتشر نشود.

ماجرا از کجا شروع شد؟
ظهر امروز بود که سایت «ارم نیوز» امارات در خبری، نتایج جلسه امروز هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا را منعکس کرد. این سایت مدعی شد که عربستان بعد از دو سال بازی با تیم های ایرانی در زمین بی طرف، در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ مکلف به حضور در ایران شده و تیم های ایرانی هم برای بازی با سعودی‌ها به عربستان خواهند رفت. این سایت همچنین اعلام کرد که درخواست امارات برای بازی تیم های قطری در کشور بی طرف رد شده است.

 

چرا AFC نامی از ایران نبرد؟
ساعاتی بعد، کنفدراسیون فوتبال آسیا بیانیه‌ای را درباره جلسه  هیات رئیسه این کنفدراسیون منتشر کرد. در حالی که انتظار می رفت در این بیانیه به صورت جزئی و دقیق به مسائل و ابهامات پرداخته شود، اما نام نبردن از ایران در این بیانیه بر پیچیدگی‌ها افزود. در این بیانیه با تاکید بر اینکه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با فرمت قبل و به صورت رفت و برگشت برگزار می شود، از کشورهای امارات، قطر و عربستان خواسته شده بود مشکلاتشان را با هم حل کنند. اینکه آیا فرمت قبل شامل برگزاری بازی های تیم های ایرانی و عربستانی در زمین بی طرف هم می شود یا خیر، هنوز جای سئوال دارد.

راهکار AFC برای سه کشور عربی
در بیانیه AFC آمده است: «کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته تا در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۸ بازی‌های بین باشگاه‌های کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر را طبق قوانین مسابقات و به شکل معمول برگزار کند. بر اساس توصیه کمیته برگزاری مسابقات AFC، کمیته اجرایی به ریاست چونگ مونگ گیو موافقت کرده که تمامی اعضا موظفند با دولت کشورشان مذاکره کنند تا اجازه لازم برای سفر باشگاه‌ها و تیم‌ها را بگیرند. همچنین AFC از تصمیم کمیته برگزاری مسابقات حمایت کرده و قرار است نماینده‎ای سطح بالا به کشورهایی که نامشان برده شده بفرستد تا راه حلی برای مسابقات پیدا کنند و مسابقات به صورت عادی در خانه و بیرون از خانه برگزار شوند. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، که در این جلسه حضور داشت هم از برگزاری مسابقات به صورت عادی داخل و خارج از خانه استقبال کرد و مدعی شد فوتبال و سیاست باید از هم جدا باشند.»

کفاشیان واکنش نشان داد
با انتشار بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، رسانه‌ها با تردید درباره رفع مشکل تیم های ایرانی و عربستانی گزارشهایی را منتشر کردند. علی کفاشیان یکی از اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در جلسه امروز حضور داشت، از طریق سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که بیانیه و تصمیم AFC برای برگزاری مسابقات رفت و برگشت در خانه، شامل تیم های ایرانی و عربستانی هم می شود و بنابراین مشکلی برای میزبانی ایران از سعودی ها وجود ندارد. کفاشیان در این خصوص گفت: «در جلسه امروز، آقای جیووانی اینفانتینو رییس فیفا هم حضور داشت و تاکید کرد که اصل برگزاری این مسابقات، برگزاری بازی‌ها به شکل رفت و برگشت است و هیچ کشوری نباید از بازی‌های خانگی محروم شود. بر این اساس تصمیم کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، تایید تصمیم کمیته مسابقات بود.»

تناقض گویی رسانه‌های عربستان و کشورهای عربی
در این بین، سردرگمی نه تنها دامن رسانه‌های ایران بلکه دامن رسانه های عربستان و کشورهای عربی را هم گرفت تا کلاف میزبانی ایرانی ها و عربستانی‌ها پیچیده تر شود. نقطه مشترک تمام رسانه‌ها، تاکید بر صحبتهای جیانی اینفانتینو رئیس فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش و همچنین رد شدن درخواست امارات برای بازی با قطری‌ها در کشور بی طرف است. درباره میزبانی ایران و عربستان از همدیگر تناقض‌هایی در تفسیر این رسانه ها وجود دارد.

روزنامه الریاضی عربستان
این روزنامه عربستانی از جمله رسانه هایی است که اعتقاد دارد بازی تیم های ایرانی و عربستانی همچنان در کشورهای بی طرف برگزار خواهد شد. الریاضی نوشت: «یک منبع خبری اعلام کرد که میزبانی تیم های ایرانی و عربستانی از یکدیگر تغییر نکرده است و بازی در زمین بی طرف تا پیدا شدن راه حلی جدید ادامه خواهد داشت.»

سایت عاجل نیوز عربستان
این وب سایت آنلاین خبری در عربستان در این ارتباط نوشت: «اینفانتینو بر ضرورت برگزاری بازی رفت و برگشت بین باشگاه های ایران، عربستان و قطر تاکید کرد و بنابراین از این به بعد دیداری در کشور بی طرف برگزار نخواهد شد آنچنانکه قبلا بین تیم های ایرانی و عربستانی وجود داشت. اینفانتینو گفت که لازم است ورزش از سیاست دور بماند و نظام بازی رفت و برگشت حفظ شود.»

 

یورو اسپورت عربی
این وب‌سایت آنلاین عربستان هم از جمله رسانه هایی است که خبر میزبانی تیم های ایرانی و عربستانی از یکدیگر در کشور خودشان را منعکس کرده است. یورو اسپورت با تاکید بر کلمه «به شکل کامل» نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری بازی در زمین بی طرف در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را بعد از آنکه تیم های عربستانی و ایرانی در کشورهای قطر، عمان و امارات بازی می کردند را لغو کرد. AFC به شکل کامل برگزاری مسابقات در کشور خودشان را مقرر کرده است. به این ترتیب تیم های عربستانی و اماراتی با تیم های ایرانی و قطری در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در خانه خودشان بازی خواهند کرد.»

سایت کوره
در این سایت، تصمیم جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا خیلی زود بازتاب داده شد و نه تنها بر میزبانی ایران و عربستان در خانه خودشان تاکید شد بلکه حتی راهکارهایی را هم برای تیم‌هایی که از حضور در کشور مقابل سر باز بزنند، مطرح کرد. سایت «کوره» در این باره با عنوان « AFC باشگاه های عربستانی را گرفتار کرد»، نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز سه شنبه از لغو برگزاری بازی های لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف خبر داد. این تصمیم، باشگاه هایی را که به دنبال بازی در زمین های بی طرف هستند، به ورطه انداخت و گرفتار کرد. بدین ترتیب، این باشگاه ها، یا باید با تیم های شرق آسیا بازی کنند یا از مسابقات کناره گیری کنند.»

سایت ارم نیوز امارات
به گزارش مهر این سایت ابتدا اعلام کرد که تیم های عربستانی و ایرانی باید در زمین خودشان از همدیگر پذیرایی کنند ولی چند ساعت بعد، خبری در تناقض با این مطلب منتشر کرد. ارم نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان مدعی شده است که باوجود تاکید AFC بر لغو برگزاری مسابقات در زمین بی طرف، این حکم شامل بازی های نمایندگان ایران و عربستان نخواهد شد و تیم های این دو کشور در یک کشور بی طرف بازی خواهند کرد.