سوریه در منگنه بازیگران فرامنطقه‌ایوزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور بیانیه‌ای دست داشتن این کشور به حملات موشکی علیه فرودگاه نظامی تیفور (T4) در استان حمص سوریه را تکذیب کرد.در بیانیه پنتاگون آمده است: با این حال ما کماکان شرایط را به دقت رصد می‌کنیم و از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای پاسخگو کردن کسانی که […]

سوریه در منگنه بازیگران فرامنطقه‌ای
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور بیانیه‌ای دست داشتن این کشور به حملات موشکی علیه فرودگاه نظامی تیفور (T4) در استان حمص سوریه را تکذیب کرد.
در بیانیه پنتاگون آمده است: با این حال ما کماکان شرایط را به دقت رصد می‌کنیم و از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای پاسخگو کردن کسانی که در سوریه یا جاهای دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند، پشتیبانی می‌کنیم.
در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرد، ۱۴ نفر در جریان این حمله در مرکز سوریه کشته شده اند. بنا بر این گزارش، رامی عبدالرحمن، سخنگوی این نهاد مستقر در لندن مدعی شد که شبه‌نظامیان ایرانی، روس و اعضای حزب‌الله لبنان در این پایگاه حضور مستقر بودند. فرودگاه نظامی تیفور در استان حمص و در نزدیکی مرزهای لبنان قرار دارد.
در نخستین ساعات بامداد روز گذشته، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) خبر حمله موشکی به پایگاه هوایی تیفور در مرکز این کشور را منتشر کرد. این منبع خبری در ابتدا نیروهای آمریکایی را منشا احتمالی این حملات عنوان کرد اما ساعاتی بعد، این بخش را از اخبار خود حذف کرد. دولت سوریه می‌گوید سامانه دفاع موشکی این کشور هشت فروند از موشک‌های شلیک شده به مرکز این کشور را در آسمان ردیابی و سرنگون کرده اند. با این حال خبرگزاری سانا کشته و مجروح شدن شماری از نظامیان مستقر در این مکان را تایید کرده است. برخی رسانه‌های عرب‌زبان نزدیک به دولت سوریه و از جمله المیادین لبنان، می‌گویند که در زمان وقوع این حملات پهپادهای ارتش اسرائیل در مرکز سوریه دیده شده اند. برخی منابع هم از شنیده شدن صدای هواپیماهای جنگی در آسمان لبنان، دقایقی پیش از این حمله خبر داده اند. به گزارش یورو نیوز، موشک باران پایگاه تیفور تقریبا یک روز پس از حملات شیمیایی علیه شهر دوما در غوطه شرقی رخ داد؛ حملاتی که بنا به گزارش‌های مخالفان دست‌کم ۷۰ کشته برجای گذاشته است. اتحادیه اروپا می‌گوید شواهد موجود، دولت اسد را مسئول این حملات نشان می‌دهد. دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا هم گفته است بشار اسد بهای سنگینی بابت کاربرد سلاح شیمیایی خواهد پرداخت.
روسیه از اسرائیل خواستار توضیح شد
به دنبال حمله دیروز که گفته می‌شود توسط جنگنده‌های اسرائیلی صورت گرفته است، روسیه از این رژیم خواست تا توضیحاتی را در این باره ارائه دهد. اما ارتش این رژیم از واکنش به گزارش روسیه در این باره امتناع کرد. به گزارش ندای گیلان به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر جبارف، معاون کمیته سیاست خارجی در پارلمان روسیه اظهار کرد: ما باید بدانیم که چه چیزی اسرائیل را به این اقدام واداشته و آیا کسی آن را تحت فشار قرار داده و آیا این تصمیم اسرائیل یک تصمیم مستقل بوده یا نه؟ ما از طریق وزارت دفاع و خارجه از اسرائیل خواسته‌ایم تا در این باره توضیح دهد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: حمله هوایی به فرودگاه تیفور سوریه توسط دو جنگنده اسرائیلی از نوع اف – ۱۵ صورت گرفت که سه موشک به هدف خورد و پنج موشک دیگر منهدم شدند.
این در حالی است که رژیم صهیونیستی حاضر به اظهارنظر درباره گزارش روسیه درباره این حملات نشد. جاناتان کونریکس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما در این باره اظهارنظر نخواهیم کرد.
اوضاع به شکل خطرناکی در حال متشنج شدن است
از سوی دیگر سرئگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی کنفرانس مطبوعاتی با همتای تاجیکستانی خود ادعاهای غرب درباره حمله شیمیایی در دوما را یک تبلیغات و حمله سازمان یافته علیه سوریه و روسیه خواند. لاوروف ادامه داد: همانگونه که در سخنان رئیس‌جمهور فرانسه نیز شاهد بودیم آنها می‌گویند بشار اسد این حمله را انجام داده و پوتین نیز با حمایت از او در این کار شریک است اما آنها چقدر زود به این نتیجه رسیدند که حمله شیمیایی انجام شده است! اینکه غربی‌ها می‌گویند مدارک قاطع دارند یقینا ادعایی مبالغه آمیز است. ما کارشناسانی را به این منطقه فرستاده‌ایم. کارشناسانی از سوریه و هلال احمر این کشور که مورد تایید جهانی هستند به این منطقه رفتند تا نمونه برداری و آزمایش کنند اما یقینا اکنون سخن گفتن از وقوع حمله شیمیایی زودهنگام است.
وی همچنین با بیان اینکه اوضاع به شکل خطرناکی در حال متشنج شدن است، در خصوص حمله به فرودگاه تیفور، اظهار داشت: حمله به فرودگاه تیفور تحولی بسیار خطرناک در وضعیت کنونی است و ائتلاف‌های نظامی باید آن را درک کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: روسیه در قبال دمشق در صورت وقوع حمله آمریکایی متعهد است. لاوروف درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه نیز تصریح کرد، اردوغان باید یک روز به صراحت بگوید که ترکیه می‌خواهد عفرین را اشغال کند یا نه؟ اگر اکنون مجموعه اهداف آنها محقق شده پس آنها باید عفرین را تحت حاکمیت دولت سوریه درآورند و عفرین را بعد از پایان عملیات شاخه زیتون به دولت سوریه بازگردانند.
هماهنگی آمریکا و فرانسه به واکنش نظامی در سوریه
این در حالی است که همزمان با تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حملات شیمیایی به دومای سوریه، پایگاه خبری هیل گزارش داد: روسای ایالات متحده آمریکا و فرانسه توافق کردند تا به حمله شیمیایی ادعا شده در منطقه دوما واقع در غوطه شرقی دمشق که تحت کنترل مخالفان سوری است، واکنشی مشترک نشان دهند.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دو رئیس جمهوری همچنین توافق کردند تا نشست شورای امنیت سازمان ملل اقدامات و تلاش‌هایشان را با یکدیگر هماهنگ
سازند.
براساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ الیزه، امانوئل ماکرون شدیدا حملات شیمیایی هفت آوریل (۱۸ فروردین) علیه مردم دوما را محکوم کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا نیز این حمله را زشت و ناراحت کننده توصیف و ادعا کرد: روسیه و ایران نیز به خاطر حمایتشان از بشار اسد به نوعی مسئول این حملات هستند و باید بهای سنگینی بپردازند.