خشونت علیه خشونت معصومه معظمی طبق روال جلسات علنی مجلس، روز گذشته نمایندگان مشغول کار بودند و رای گیری درباره تحقیق و تفحص از سازمان مراتع و جنگلداری تمام شده بود که یکباره تذکر یک نماینده اصلاح طلب در اعتراض به اینکه یک عضو جبهه پایداری حکم ارتداد او را داده است، فضای مجلس را […]

خشونت علیه خشونت
معصومه معظمی
طبق روال جلسات علنی مجلس، روز گذشته نمایندگان مشغول کار بودند و رای گیری درباره تحقیق و تفحص از سازمان مراتع و جنگلداری تمام شده بود که یکباره تذکر یک نماینده اصلاح طلب در اعتراض به اینکه یک عضو جبهه پایداری حکم ارتداد او را داده است، فضای مجلس را عوض کرد. ماجرای این اختلاف نظر و بحث به انتشار کلیپ و ویدئویی بر می گردد که چند روز پیش درباره برخورد خشن مامور گشت ارشاد با یک خانم جوان به بهانه امر به معروف در فضای مجازی منتشر شده بود. مسئله ای که اخیرا واکنش های مختلفی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور در حمایت یا رد این برخورد پلیس به همراه داشته است.
ماجرای این جنجال و تذکرات چند روزه از این قرار است که روز سه شنبه بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در تذکری شفاهی ضمن تشکر از آن دسته ماموران نیروی انتظامی که از حقوق ملت صیانت می‌کنند و ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، اعلام کرده بود: «قرآن کرامت انسانی را مهمتر از حرمت کعبه قرار داده است و نباید به بهانه حجاب و نهی از منکر، ترویج منکر شود و حرمت انسان زیر سوال برود». نماینده مردم شیراز در ادامه گفته بود: «اشک‌های آن دختر و مظلومیت‌طلبی آن مادر اشک بر قانون‌گریزی و اخلاق‌ستیزی بود، وقتی به‌نام دین و حکومت، فرع بر اصل مقدم می‌شود واجب فدای مستحب می‌شود، بنده تذکر می‌دهم با توجه به این مورد پیش آمده باید با مامور خاطی برخورد شود و از فردی که مورد هتک حرمت قرار گرفته است دلجویی شود.» این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: «به ماموران ارشاد باید آموزش داده شود، با توجه به اینکه در فضای آزاد چنین برخوردی می‌شود انتظار نظارت بیشتر و دقت بیشتر برای حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی را داریم.» ولی بعد از اینکه پارسایی برای شرکت در جلسه ای از صحن علنی خارج شده بود، نصرالله پژمان‌فر، عضو جبهه پایداری مجلس در تذکری شفاهی در واکنش به تذکر نماینده مردم شیراز و در حمایت از مامور خاطی نیروی انتظامی بیان کرد: «آقای پارسایی فرمودند که یک امر واجب فدای یک امر مستحب شده است، بنده خواهش دارم که مسئولان در مقامی که هستند فتوا ندهند و در مسائلی که اشراف ندارند اظهار نظر سیاسی انجام دهند، اما مسائل شرعی را زیر سوال نبرند.» پارسایی در بخشی از تذکر خود گفته بود: «از برخورد زشت مامور ناجا با فردی مسلمان اگر نگوییم که باید دق کنیم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم. زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می شویم.» پژمانفر که عضو جبهه پایداری مجلس است و نمایندگی مردم مشهد را در مجلس بر عهده دارد هم در پاسخ به این تذکر گفته بود: «امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است که اگر کسی امر به معروف را واجب نداند، یک نوع انکار ضروری دین صورت گرفته و حکم کلی آن ارتداد است.»
وقتی پژمانفر حکم ارتداد پارسایی را صادر کرد!
همین بخش از سخنان پژمانفر بود که داد پارسایی را درآورد و او را مجبور کرد روز چهارشنبه نسبت به اظهارات نماینده مشهد واکنش نشان داده و تذکر ماده 79 بدهد. او در تذکر روز چهارشنبه گفت که پژمانفر او را به ارتداد محکوم کرده و در مجلس دادگاهی‌اش کرده است. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید از این عضو جبهه پایداری خواست تا شان مجلس را رعایت کند و بی دلیل همکاران دیگرش را تهدید نکند. پارسایی به پژمانفر متذکر شد که اینگونه تهدیدها در حوزه انتخابیه کاربرد دارد و در مجلس بی تاثیر است. عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 همچنین به سابقه حضورش در جبهه های جنگ گریزی زد و گفت: «اگرچه این ادعاهای شما وحشتناک تر از گلوله های دشمن نیست، اما شنیدن آن از تریبون مجلس دردناک است!»
دادخواهی پارسایی از مطهری
پس از این پارسایی از علی مطهری که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، درخواست کرد تا به عنوان یک فرد آزاده و فرزند شهید مطهری به این موضوع ورود کند و مانع از بیان چنین حرف هایی از تریبون مجلس شود. او همچنین از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست تا به طور جدی نسبت به موضوع ورود کنند چرا که گفتن چنین اظهاراتی از تریبون مجلس، باعث وهن مجلس است.
بنابراین علی مطهری در پاسخ به او گفت که مفهوم سخنان پژمانفر کلی بوده که گفته است اگر کسی امر به معروف را واجب نداند به نوعی به انکار ضروری دین پرداخته و حکم کلی آن ارتداد است. نایب رئیس مجلس ادامه داد: «لحن پژمانفر با الطفات بوده و منظورش پارسایی نبوده و تنها گفته است که این حرف لوازمی دارد و نماینده شیراز را متهم به ارتداد نکرده و توهین صریحی صورت نگرفته است». در این میان، پژمانفر کتاب آئین‌نامه داخلی مجلس را بلند کرد و با فریاد درخواست پاسخ به تذکر پارسایی را داشت که مطهری سعی کرد او را منصرف کند ولی در نهایت وقتی به او داده شد تا توضیحاتی بدهد.
جریانی مشکوک در مجلس
به دنبال تخریب اصلاحات است
البته سخنان اخیر هر دو نماینده مردم مشهد در مجلس طی یکی دو روز گذشته نشان می دهد که اتفاقاتی در مجلس در حال وقوع است و سعی دارد زمینه های حذف طیف مقابل را از همین تریبون های مجلس با اتهام زنی فراهم کند. روز سه شنبه قبل از صحبت‏های پارسایی و به دنبال آن اظهارات پژمانفر، کریمی قدوسی دیگر نماینده مردم مشهد در مجلس هم در جریان سوال از وزیر اصلاح‌طلب نفت دولت روحانی، تلاش کرده بود برخی نمایندگان اصلاح طلبی که در انگلیس درس خوانده اند را سرسپرده انگلیس معرفی کند. ولی اعلام حکم ارتداد پارسایی از سوی پژمانفر، تیر خلاص این ماجراجویی خطرناک بود. چرا که سخنگوی فراکسیون امید از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست که به این موضوع به طور جدی ورود کنند و اعلام کرد که مسئله را پیگیری خواهد کرد. هر چند که عضو جبهه پایداری نیز تاکید کرد که حرف پارسایی کاملا غلط و غیرشرعی بوده و باید دفاع او از دین را نیز در هیات نظارت بر نمایندگان بررسی کنند. البته مطهری در کسوت میانجی سعی کرد با اظهارات بی طرفانه آتش این التهابات را بخواباند واز طرفی گفت که سخنان پارسایی سهو لسان بوده است و از طرف دیگر تاکید کرد که موضع گیری پژمانفر به منظور صدور فتوا نبوده است. ولی در نهایت قرار شد این موضوع در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود.
برخی نمی توانند تفکر مخالف خود را تحمل کنند
در راستای این اتفاقات اخیر رخ داده در صحن علنی مجلس، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید که مورد فتوای شخصی نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس قرار گرفته است، در گفت وگو با «ابتکار» اتفاقات اخیر را تشریح کرد. او به «ابتکار» گفت: «علت این رفتارهای تند و تهاجمی از سوی برخی تفکرات سیاسی در مجلس این است که این تفکر نمی تواند غیر از خود را ببیند. آنها همیشه معتقد به تک صدایی در جامعه بوده اند و نمی توانند چند صدایی را تحمل کنند. به همین دلیل به هر ریسمانی چنگ می زنند تا بقیه صداها را در مجلس و جامعه قطع کنند.» او همچنین افزود: «وقتی این تفکر نمی توانند افکار عمومی را با خود همراه کند و از سوی جامعه اقبالی ندارد، به سمت اتهام زنی و برچسب زدن پیش می روند. این حربه ای است که بارها امتحان کرده اند در حالی که آگاهی و اطلاعات مردم تاحد زیادی بالا رفته است و دیگر این رفتار آنها خریداری ندارد و همین امر آنها را عصبانی کرده است.» پارسایی همچنین با اشاره به اتهام زنی کریمی قدوسی به برخی نمایندگان تحصیل کرده در انگلیس، گفت: «اظهارات یک نماینده در خلال سوال از وزیر نفت که نمایندگان تحصیل کرده در انگلیس را سرسپردگانی دانست که در برابر ملکه انگلیس تعظیم می کنند؛ منجر به دلسردی تحصیل کردگان کشور می شود. اینکه تحصیل کردگان کشور را سرسپرده بدانی حرف بی ربط، بی منطق و جاهلانه ای است ولی برخی به سادگی به اتهام زنی در صحن علنی مجلس نسبت به همکاران خود و دیگر افراد مشغولند.» این نماینده مردم شیراز در خانه ملت در ادامه توضیحات خود به اصل 85 قانون اساسی اشاره کرد که نمایندگان را در برابر ملت مسئول می داند. او افزود: «به موجب این اصل قانونی و سوگند که خورده ایم تا به تعهدات و وظایف قانونی خود وفادار بمانیم، در صحن تذکری دادم. چرا که بعد از دیدن کلیپی که در آن برخورد ناشایستی با یک خانم شده بود بسیار ناراحت شدم و البته هر انسان منصفی از دیدن این تصاویر به شدت ناراحت و آشفته می شود.»
او تصریح کرد: « نحوه برخورد با آن شهروند به فرض اینکه حتی اگر جرمی هم مرتکب شده باشد، بسیار نادرست و غلط بود و دلیل تذکر من شد. رهبری انقلاب درباره امر به معروف گفته اند نباید با خشونت مردم را به معروفی امر کنید، در حالی که آن کلیپ به وضوح خشونت پلیس را نشان می داد و کسی نمی تواند خشونت آشکار آن ویدیو را در برخورد با آن جوان منکر شود و حتی نیروی انتظامی هم منکر خشونت اعمال شده در این کلیپ نیست.»
پارسایی خاطرنشان کرد: «طبق وظیفه قانونی خود بر اساس اصل 20 و 22 اصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است و به حفظ حرمت اشخاص تاکید داد، در صحن مجلس تذکر دادم. بعد از تذکر به دلیل شرکت در جلسه ای از صحن خارج شدم ولی عصر به من اطلاع دادند که یکی از نمایندگان مشهد درباره تذکر من گفته است که منکر واجب دینی شده ام و حکم ارتداد من را داده است.»
برخی به اسم دین ترویج خشونت می کنند
پارسایی درادامه به «ابتکار» گفت که صحبت های پژمانفر را گوش داده است و در صورتی که توهین او شخصی بود تذکر ماده 79 آیین نامه نمی داد و صرفا به دلیل اینکه برخی به اسم دین و اسلام ترویج خشونت می کنند تذکر داده است. نماینده شیراز در مجلس انعکاس این اظهارات از تریبون مجلس را خشن تر از خشونتی دانست که از طرف مامور نیروی انتظامی نسبت به آن دختر جوان اعمال شده است چرا که ممکن است آن مامور سواد لازم یا آموزش کافی را در این باره ندیده باشد ولی طرح چنین صحبت ها و تهدیدی توسط یک نماینده از تریبون مجلس را ترویج خشونت دانست که دون شان مجلس است.
سخنگوی فراکسیون امید افزود: «تذکر من در جایگاه دفاع از شان مجلس و نمایندگی و در حمایت از رافت اسلامی بود. این افراد با چنین موضع گیری ها و حمایت از رفتارهای خشن به دنبال نشان دادن چهره ای خشن از اسلام هستند به حدی که اگر کسی اسلام را نشناسد تصور می کند اسلام دین خشونت است و چهره رحمانی آن را نمی بیند.» عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: «از آنجایی که این افراد نمی خواهند صدای مخالف را بشنوند، به انواع اتهام زنی دست می زنند و در این باره باید قضاوت را به مردم واگذار کرد. مردمی که به درک صحیح و دقیقی از دین رسیده اند و این عقده گشایی های سیاسی را توسط برخی افراد در کشور و مجلس به پای دین نمی‌نویسند.»