مشاور موگرینی گفت: فکر نمی کنم که آمریکا توان نظامی اجرای جنگ در ایران را داشته باشد چنانچه در عراق موفق نشد. صادقانه باید بگویم که من رژیم ایران را در آستانه فروپاشی نمی بینم و از نظر من سیاست آمریکا اصلا نتیجه ای نداشته است.

به گزارش ندای گیلان به نقل از پایگاه اینترنتی رادیو کاناد (سی بی سی ) ، ناتالی توچی گفت: اتحادیه اروپا احتمالا 120 روز زمان می خواهد تا ایران را درباره نتیجه دادن برجام متقاعد سازد.
بر اساس این گزارش ، تنش ها بین آمریکا و ایران در حال افزایش است. این مساله اتحادیه اروپا را درگیر تلاش برای نجات توافق هسته ای بین المللی با ایران کرده است.
روز چهارشنبه گذشته رئیس جمهور ایران تهدید کرد که از بخش هایی از برجام خارج می شود مگر اینکه اتحادیه اروپا راهی برای محافظت از ایران در برابر تحریم های آمریکا بیابد. در این حال دولت آمریکا تحریم های جدیدی اعمال کرده و یک ناوگروه تهاجمی را نیز به خلیج فارس اعزام کرده است.
در این شرایط ، « ناتالی توچی » مشاور فدریکا موگرینی دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از رم با رادیو ‘سی بی سی’ گفتگو کرد.
توچی در پاسخ به این سوال که مخاطرات موجود تنش ها بین آمریکا و ایران چیست ؟ گفت : مخاطرات بخصوص برای اروپا به چند دلیل بالا است. توافق هسته ای با ایران یکی از عناصر کلیدی در نظام منع اشاعه هسته ای جهانی است که آشکارا یک سنت و سابقه در این زمینه به جا گذاشته است. برجام یکی از عناصر کلیدی کمک کننده به امنیت خاورمیانه است یا حداقل اینکه عنصری است که از وخامت بیشتر اوضاع در خاورمیانه جلوگیری می کند.
وی افزود: در نهایت و شاید بتوانم بگویم مهمتر از هر چیز دیگری ، برجام یک مورد کلیدی است که در نهایت ثابت می کند که چندجانبه گرایی و دیپلماسی چندجانبه و قوانین بین المللی واقعا نتیجه می دهد و هنوز می تواند نتیجه بخش باشد و آشکار است که بدون این عناصر ، نمی توانیم یک سیستم بین المللی بر پایه مقررات داشته باشیم.
مشاور موگرینی در پاسخ به این سوال که از نظر کاخ سفید و بخصوص افرادی مانند جان بولتون افزایش فشارها نتیجه دارد و رویکرد اروپا اشتباه است ، گفت: نکته در اینجا این است که ما هدف های بطور بنیادین متفاوتی داریم. هدف های اتحادیه اروپا تا جایی که به برجام مربوط است ، مهار برنامه هسته ای ایران است. این به خودی خود یک هدف است. ما هیچ هدف پنهانی نداریم. هدف دولت ترامپ کاملا متفاوت و همانا فروپاشی رژیم در ایران است.
وی افزود: چیزی که بسیار روشن است این است که تمدید نشدن برخی از معافیت های تحریمی واقعا تبعیت از برجام را برای ایران ناممکن می سازد. در مورد اینکه آیا هدف راهبرد آمریکا درمورد فروپاشی رژیم در ایران صادقانه باید بگویم که من رژیم ایران را در آستانه فروپاشی نمی بینم. من شاهد تغییر راهبرد و سیاست ایران در خاورمیانه در یک سال گذشته نیستم. از نظر من سیاست آمریکا اصلا نتیجه ای نداشته است.
مشاور موگرینی در پاسخ به این که برخی می گویند هدف آمریکا و بولتون جنگ با ایران است ، گفت:فکر نمی کنم که جنگ امکان پذیر باشد. فکر نمی کنم که آمریکا توان نظامی اجرای جنگ در ایران را داشته باشد. منظورم این است که حتما می توانند وارد جنگ بشوند اما مساله این است که می خواهند در جنگ پیروز بشوند در حالی که واقعا قادر به پیروز شدن در جنگ عراق نبوده اند در حالی که عراق بسیار کوچکتر و ضعیف تر از ایران است. بنابراین فکر نمی کنم این هدف واقع بینانه ای باشد.
وی افزود: البته این حرف درست است که اگر در نهایت دیپلماسی شکست بخورد در این صورت راه به سمت جنگ باز خواهد شد و دقیقا به همین علت است که اروپایی ها درباره تنش افزایی کنون بسیار نگران هستند. ما به آمریکا تاکید می کنیم که این مساله تبعات زیادی دارد و تلاش می کنیم ایران را نیز قانع کنیم که ایجاد تنش بیشتر و بازی کردن در زمین آمریکا به نفع آنها نیست.
مشاور موگرینی افزود: ایجاد بهانه ای برای مداخله نظامی چیزی است که بولتون می خواهد و سابقه این مساله به دولت بوش می رسد. به نظرم این مساله برای ایرانیان نیز روشن است.
‘ در حقیقت هر چند رئیس جمهور روحانی گفت که اگر طرف های دیگر برجام سهم خود را انجام ندهند ایران تمایلی به اجرای کامل تعهدات خود ندارد اما واقعا ما درباره شروع مجدد قابل ملاحظه برنامه هسته ای ایران صحبت نمی کنیم. ما دستکم نه تنها 60 ر وز – از نظر من شاید 120 روز – وقت داریم تا واقعا کاری انجام دهیم تا به ایرانی ها ثابت کنیم که واقعا می توانیم بخش مربوط به خودمان را عملی کنیم. ‘