رييسي رياست كارگروهي را برعهده گرفته است كه پيگيري، رصد انقلاب و تطبيق آن با اسناد بالادستي، فرمايشات امام‌خميني(ره) به عنوان بنيانگذار انقلاب اسلامي و همچنين ديدگاه‌هاي رهبري از برنامه‌هاي آن و در دستور كار هيات انديشه‌ورز قرار دارد.

به گزارش ندای گیلان،قريب به يك سال و چند ماه از انتخابات رياست‌جمهوري مي‌گذرد با اين حال هنوز و همچنان كنش‌ها و واكنش‌هاي انتخاباتي سيدابراهيم رييسي تمامي ندارد. هفته‌نامه مثلث از تشكيل جلسه انتخاباتي رييسي خبر داده و نوشته است كه او جلسات انتخاباتي را با موضوع مجلس شروع كرده كه اين جلسات سياسي در تهران برگزار مي‌شود؛ در برخي جلسات هم محمدباقر قاليباف حضور داشته است. همچنين سعيد جليلي كه از نظر گفتمان با رييسي اشتراك‌هايي دارد در برخي از اين جلسات شركت كرده است. از محسن رضايي، حدادعادل، ذوالقدر و رحيميان به عنوان ديگر نفرات شركت‌كننده در جلسات نام برده مي‌شود و محور اين جلسات ائتلاف در انتخابات مجلس سال ٩٨ است.

همزمان با انتشار اين خبر يك عضو خبرگان از سمت جديد رييسي نيز خبر داده است. او ديگر تنها توليت آستان قدس يا عضو مجلس خبرگان نيست بلكه رياست كارگروه مهم سياسي-اجتماعي هيات انديشه ‌ورز نيز بر عهده او گذاشته‌ شده است.

محمد ابوالقاسمي، ‌عضو مجلس خبرگان رهبري به تسنيم گفته كه اعضاي مركزي هيات انديشه‌ورز مشخص شده‌ و جلسات متعدد آن برگزار مي‌شود. همچنين ‌كارگروه‌هايي ذيل هيات مركزي نيز تشكيل جلسه مي‌دهند.

به گفته اين عضو مجلس خبرگان، رييسي رياست كارگروهي را برعهده گرفته است كه پيگيري، رصد انقلاب و تطبيق آن با اسناد بالادستي، فرمايشات امام‌خميني(ره) به عنوان بنيانگذار انقلاب اسلامي و همچنين ديدگاه‌هاي رهبري از برنامه‌هاي آن و در دستور كار هيات انديشه‌ورز قرار دارد. همچنين يكي از كارويژه‌هاي كارگروه سياسي رصد شعار اصلي انقلاب يعني «نه شرقي، نه غربي» است كه بررسي تحقق عملي اين شعار طي سال‌هاي گذشته در اين كارگروه صورت مي‌گيرد. قرار است كه در پايان اين بررسي‌ها، نظرات كارگروه سياسي_اجتماعي به هيات انديشه‌ورز منتقل و پس از تاييد نتايج بررسي‌هاي كارگروه به مقام معظم رهبري گزارش داده مي‌شود.

٦ ماه پس از توصيه مقام معظم رهبري اعضاي هيات انديشه‌ورز خبرگان رهبري انتخاب شدند. رهبري در ديدار با هيات رييسه خبرگان كه در شهريور سال ٩٦ برگزار شد از اعضاي اين مجلس خواستند تا با تشكيل هيات انديشه‌ورز با نگاهي عميق و راهبردي به بررسي چگونگي حركت انقلاب اسلامي در چند دهه گذشته به سمت اهداف اصلي خود، پيشرفت‌ها، ‌توقف‌ها و پسرفت‌ها در اين مسير بپردازند و بر اساس جمع‌بندي از دستگاه‌هاي مختلف مطالبه‌گري كنند. پس از بيانات رهبري بود كه مجلس خبرگان تشكيل هيات انديشه‌ورز را در دستور كار خود قرار داد. گروهي از محققان و مراكز تحقيقاتي براي چگونگي تشكيل و ساختار آن گردهم آمدند. در آخرين اجلاس خبرگان دوفوريت تشكيل هيات انديشه‌ورز را تصويب و اعضاي آن را انتخاب كردند. چهره‌هايي چون عباس كعبي، سيدهاشم حسيني بوشهري، سيدابراهيم رييسي، عبدالمحمود عبداللهي، محسن قمي، محمود محمدي عراقي، محسن محمدي اراكي، قربانعلي دري نجف آبادي، محمدهادي عبدخدايي و ابوالقاسم وافي از اعضاي اين هيات به شمار مي‌آيند؛ هياتي كه متشكل از چند كارگروه است و حالا سيدابراهيم رييسي قرار است با رياست بر كارگروه سياسي- اجتماعي حركت سه قوه و ساير نهادها را در جهت اهداف انقلاب، ‌پيشرفت‌ها و پسرفت‌ها بررسي كند.

صدور قطعنامه، اختيار تازه خبرگان؟

ابوالقاسمي، ‌عضو خبرگان علاوه بر توضيحاتي در مورد كارگروه سياسي _ اجتماعي هيات انديشه‌ورز كه رياست آن برعهده سيد ابراهيم رييسي است به موضوع ديگري نيز اشاره كرد. او درباره ورود خبرگان به مسائل اقتصادي كشور گفت: «كار اصلي خبرگان انتخاب رهبر و نظارت بر شرايط رهبري است، توصيه‌هاي كلان در بيانيه‌هاي خبرگان مشاهده مي‌شود ولي توقع مردم از ما بيش از اين است.» از همين روي خبرگان تصميم گرفته‌اند كه طرحي براي صدور قطعنامه از سوي اعضا را بررسي كنند. به گفته ابوالقاسمي اين طرح به امضاي نمايندگان رسيده و در كميسيون آيين‌نامه هم تصويب شده است.

در اجلاسيه آينده در صورتي كه طرح صدور قطعنامه به تصويب عموم برسد، مجلس خبرگان مي‌تواند در شرايط خاص قطعنامه صادر كند. با اين حال مشخص نيست كه اين قطعنامه چقدر ارزش اجرايي داشته و محدوديت اختيارات صادر‌كنندگان قطعنامه تا كجا خواهد بود؟