عیسی چیتی با اشاره به آغاز مرحله دوم آبگذاری کانال های شالیزاری گیلان با جریان 181 مترمکعب بر ثانیه از سد سفیدرود اظهار داشت: این آبگذاری به تفکیک برای کانال چپ سد سنگر 95 متر مکعب بر ثانیه ، کانال راست سنگر 55 متر مکعب بر ثانیه، کانال فومنات 25مترمکعب بر ثانیه و کانال گلرود شش متر مکعب بر ثانیه از دیروز آغاز شده است.

ندای گیلان:عیسی چیتی با اشاره به آغاز مرحله دوم آبگذاری کانال های شالیزاری گیلان با جریان 181 مترمکعب بر ثانیه از سد سفیدرود اظهار داشت: این آبگذاری به تفکیک برای کانال چپ سد سنگر 95 متر مکعب بر ثانیه ، کانال راست سنگر 55 متر مکعب بر ثانیه، کانال فومنات 25مترمکعب بر ثانیه و کانال گلرود شش متر مکعب بر ثانیه از دیروز آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدت این آبگذاری هشت روزه بوده و در طول دوره، مناطق مختلف استان پیمایش شده و با تغییرات درجه حرارت و یا بارش ها، این مدت متغییر است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان افزود: مرحله اول آبگذاری سدسفیدرود نیز که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شد، به مدت 9روز طول کشید و در این مدت، بیش از 138 میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود برای اراضی شالیزاری شبکه سفیدرود رهاسازی شد.

وی حجم ذخیره آب سدسفیدرود را هم اکنون 842میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: این حجم آب تقریبا مشابه سال قبل است.

چیتی یادآور شد: با همکاری کشاورزان و مشارکت آنان در مدیریت آب در سطح مزرعه در فصل آبیاری امسال مشکلی برای آبیاری اراضی شالیزاری بویژه اراضی انتهایی شبکه های آبیاری بوجود نخواهد آمد و با توجه به شرایط موجود، سال پرمحصولی برای کشاورزان گیلانی پیش بینی می شود.

وی همچنین به شالیکاران گیلانی توصیه کرد که با ماموران همکاری لازم در توزیع عادلانه آب کشاورزی داشته باشند و انهار بین مزارع خود را هر دو هفته یک بار پاکسازی کنند تا علف های هرز موجب کندی و تلفات جریان آب نشوند.

وی پاکسازی انهار بین مزارع را در آبیاری بسیار مهم دانست و گفت: بررسی های کارشناسی نشان می دهد که در صورت عدم پاکسازی ، این انهار موجب تلفات آب 15 تا 20 درصد می شوند.

مدیرعامل شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان افزود: محصول برنج در سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت تولید می شود که آبیاری در دوره داشت برای ارقام میان رس در استان 110روز است که این دوره به 90روز آبیاری نیاز دارد.

وی خاطرنشان ساخت: در استان گیلان با توجه به ذخیره آب پشت سد سفیدرود، آبیاری شالیزارهای گیلان بصورت نوبتی و متناوب انجام می شود.

سد مخزنی سفیدرود و شبکه های آبیاری آن در دهه 40 بر روی رودخانه سفیدرود در منجیل احداث شد.

آب این سد که از خارج گیلان تامین می شود؛ 180 هزار هکتار از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان را آبیاری می کند.

سالیانه بیش از 700 هزار تن برنج سفید مرغوب در گیلان تولید می شود که این برنج غذای 20میلیون ایرانی را تامین می کند.