وزیر جهاد کشاورزی گفت:ظرفیت سردخانه های کشور تا سال 92 سه میلیون تن بوده که اکنون این ظرفیت به چهار ونیم میلیون تن رسیده است.

به گزارش ندای گیلان، محمود حجتی در حاشیه افتتاح پروژه های استان گیلان که با حضور حجت الاسلام روحانی ریاست جمهوری کشور صورت گرفت ضمن تبریک سال نو گفت: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از مهمترین  اولویت های استان می باشد که بالغ بر 70 میلیارد آن پرداخت شده و مابقی آن بزودی پرداخت خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان داشت: با اجرای این ده هزار هکتار ،سطح اراضی تجهیز شده استان به 77 هزار هکتار میرسد که 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان می باشد که امیدواریم با توجه به مصوبه سفر ریاست جمهوری، سالی ده هزار هکتار را به 50 هزار هکتار اضافه کنیم.

حجتی در خصوص این طرح افزود:از آثار اجرایی این طرح مبلغ افزایش بهره برداری آب است که با توجه به تجهیز و نوسازی ،کاهش 15 درصدی مصرف آب را خواهیم داشت.

وی به کاشت و نشای اراضی بصورت مکانیزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قطعات بصورت هندسی تدوین می شوند امکان کشت دوم در اراضی تجهیز شده امکان پذیر خواهد شد که این امر هم در افزایش محصول در واحد سطح و هم در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی طرح دوم را پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و اظهار داشت:این طرح از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی بشمار می رود که با توجه به ارزیابی اولیه ای  که درسطح کشور بعمل آمده بالغ بر یک میلیون تن ظرفیت بالقوه در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : تا پایان سال 95 حدود 370 قفس در داخل دریا با ظرفیت 15 هزار تن ایجاد شده که برای استان 45 هزار تن در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود.

حجتی کشتارگاه صنعتی طیور پیشرفته به همراه سردخانه را طرح سوم عنوان کرد و افزود:این کشتارگاه با ظرفیت تولید 6 هزار قطعه در ساعت با 2 خط تولید و تولید روزانه 150 تن در روز با سرمایه گذاری بالغ بر60 میلیارد تومان  توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سردخانه مذکور بیان تصحیح کرد: ظرفیت سردخانه های کشور تا سال 92 سه میلیون تن بوده که اکنون این ظرفیت به چهار ونیم میلیون تن رسیده است.

وی در پایان به ظرفیت سردخانه های استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت سردخانه های استان گیلان در سال  93سه هزارتن بوده و در حال حاضر با بیش از 50 درصد افزایش این ظرفیت به 140 هزار تن رسیده است.