تفاهمنامه چند جانبه‌ای با هدف حمایت از توسعه پرورش ماهیان خاویاری کشور،اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین حفظ و تثبیت ذخایر ملی بین استانداری‌های شمال کشور و بنیاد مستضعفان در استانداری گیلان منعقد شد.

ندای گیلان_ در مراسمی که با حضور محمد سعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان و رئيس سازمان شيلات برگزار شد، تفاهمنامه همكاري بين بنياد علوي، شركت مادر تخصصي كشاورزي و دامپروري بنياد، بانك سينا، سازمان شيلات ايران، استانداري هاي گيلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهيان خاوياري در كشور منعقد شد.

مهمترین اهداف تفاهمنامه؛ توسعه پرورش ماهیان خاویاری، ایجاد اشتغال و جذب فارغ‌التحصیلان در  عرصه تولید، کاهش فشار صید ذخایر طبیعی از طریق تولید در مزارع پرورشی، توسعه صادرات و تثبیت سهم بازار بین المللی کشور، ارتقای توان فنی و کارشناسی متناسب با نیاز بخش خصوصی، بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی و… عنوان شده است.

موضوع تفاهمنامه و زمینه همکاری را ایجاد یکصد مزرعه  پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت20تن گوشت و 500کیلوگرم خاویار توسط افراد حقیقی و حقوقی با حمایت امضاء کنندگان تفاهمنامه اعلام کرده که از طریق بانک سینا تا سقف 80درصد اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه با سود متعارف و مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی تامین خواهد شد .

در این تفاهمنامه استانداری‌ها حمایت‌های حقوقی و اجتماعی قانونی و کمک به تامین زمین از طریق منابع طبیعی برای ایجاد مزارع  را بر عهده خواهند داشت.

همچنین در این تفاهمنامه سازمان شیلات  و شرکت مادر تخصصی  کشاورزی و دامپروری بنیادمستضعفان همکاری های لازم در مورد صدور مجوز، انتقال تجارب فنی و کارشناسی، آموزش نیرو‌های متخصص، همکاری در تامین بچه ماهیان مورد نیاز مزارع  و سایر همکاری های فنی و تخصصی و همچنین نظارت‌های تخصصی را بر عهده دارند.

با توجه به برآورد میزان اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی این طرح  در استان های شمالی کشور کلیه طرفین تفاهمنامه نظارت های قانونی و تخصصی خود  در کل فرآیند احداث مزارع تولید ماهیان خاویاری  تا حصول اطمینان از موفقیت هر یک از پروژه ها را به عمل آورده و با هدف توسعه صادرات محصول شرکت مادر تخصصی کشاورزی و دامپروری بنیاد موظف به توسعه مرکز فراوری خاویار به منظور ایجاد خرید متمرکز خاویار تولیدی مزارع شده  تا تولیدکنندگان دغدغه عرضه محصولات خود به بازار های هدف را نداشته باشند.