به گزارش ندای گیلان،دکتر سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جلسه هفتگی خود با رسانه ها را در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی برپا نمود. در این نشست که نمایندگان رسانه های کشوری در استان و رسانه های گیلانی حضور داشتند، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه کشور ایده […]

به گزارش ندای گیلان،دکتر سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جلسه هفتگی خود با رسانه ها را در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی برپا نمود. در این نشست که نمایندگان رسانه های کشوری در استان و رسانه های گیلانی حضور داشتند، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه کشور ایده ایجاد مناطق آزاد از ایده های پیشرو و با نظربلند در کشور عنوان کرد و با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی توانمندی های بالقوه ای دارد و با بهره گیری از ظرفیت های خود موفق شد جایگاه خود را ارتقاء دهد؛ اظهار داشت: عملکرد مناطق آزاد در کشور را بسیار موفق ارزیابی می کنم به ویژه در زمان تحریم ها یکجانبه و غیرقانونی بسیاری از مناطق آزاد موفق به برطرف کردن نیاز کشور شدند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با ایجاد مناطق آزاد تلاش کرده تا ظرفیت های تجاری خود را افزایش دهد و در این شرایط تحریمی، مناطق آزاد با ارائه مدل توسعه تجارت توانسته اند کمک حال کشور باشند افزود: اگر به ظرفیت مناطق آزاد توجه کنیم مناطق آزاد می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل نمایند و باید به کسانی که طرح ایجاد مناطق آزاد را در کشور مطرح و عملیاتی کردند درود فرستاد.

سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست منطقه امن و قوی است

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای، نگران منطقه است، گفت: به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه جز با حضور خود کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران خواستار تنش زدایی و رفع سوء تفاهمات میان کشورها به ویژه کشورهای اسلامی است افزود: معتقدیم از شکاف هایی که بر اثر اختلافات به وجود می آید دشمنی به نام اسراییل سوء استفاده خواهد کرد و وحدت یک امر راهبردی برای جمهوری اسلامی بوده و ایران همواره دست دوستی خود را به سمت کشورهای منطقه دراز کرده و یقینا اگر کشورهای منطقه خواستار ثبات و رونق و صلح در منطقه هستند دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد.

وی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست منطقه امن و قوی اعلام و اظهار کرد: اعتقاد داریم منطقه ای که در آن زندگی می کنیم باید نطقه امن و قوی باشد چرا که منطقه قوی باعث خواهد شد که تک تک کشورها از این موهبت برخوردار می شوند.ما در منطقه‌ای هستیم که به طور سنتی دچار اختلافاتی بوده است که باید در چارچوب احترام به حقوق بین‌الملل و به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و ما خواستار ثبات منطقه هستیم.

اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود وفادار باشند

موسوی در خصوص مبادله انجام شده با سوئیس چنین توضیح داد: آنچه به عنوان تعامل و انتقال مالی در چارچوب کانال مالی ایران و سوئیس برای انتقال اقلام بشردوستانه به ایران بین جمهوری اسلامی و کشور سوییس(که به اصطلاح خود با مجوز آمریکا این کار را انجام داده اند)گفته می شود،راه حلی است که برخی شرکت ها و کشورها برای رساندن برخی اقلام انسان دوستانه به ویژه دارو برای کشور ما تعبیه کردند و البته ما این را یک کار کوچک می دانیم ولی از ان استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیدواریم برای نجات برجام اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود وفادار باشند، گفت: جمهوری اسلامی با برداشتن ۵ گام در برجام تلاش کرد توازن را ایجاد نماید و از اینجا به کشورهای اروپایی می‌خواهم بگویم به تعهد خود پایبند باشید و تحت تأثیر ایالت متحده قرار نگیرید که متأسفانه این کشورها تاکنون موفق به انجام تعهدات خود نشده اند.

توافق ایران و چین، سند همکاری بلند مدت است

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص سند همکاری ایران و چین اظهار داشت: از یک سو جمهوری اسلامی به عنوان کشور مهم در منطقه غرب آسیا و از سویی دیگر چین به عنوان کشور بسیار مهم در شرق آسیا؛ با دارا بودن پتانسیل های بالقوه و بالفعل و به عنوان قدرت نوظهور مطرح شده که در آینده نه چندان دور به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا نیز مطرح می شود و به همین سبب طبیعی است که دو قدرت غرب و شرق آسیا روابط همکاری متقابل داشته باشند که این رابطه مطابق میل امریکا نیست و با ایجاد موانع سعی می کند جلوی این روابط را بگیرد چون می داند با عملیاتی شدن این سند همکاری راهبردی نقشه آن ها نقش بر آب خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین پس از بررسی و اصلاحات لازم برای چینی ها ارسال شده و منتظر نظر نهایی چین هستیم گفت: آمریکایی ها سیاست فشار حداکثری را برای جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته بودند که امروزه این سیاست به سیاست ابر فشار تبدیل شده اما ایران به این فشار ها عادت دارد و راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قبال این سیاست مقاومت حداکثری با اتکاء به منابع عظیم داخل و دوستانی است که در منطقه و جهان دارد و تلاش می کند با این راهبرد نقشه امریکا را باشکست مواجه سازد .

آمادگی ایران برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه با اشاره به روابط دیرینه و حسنه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و دینی و مردمی است اضافه کرد: گفتگو ها و رفت و آمدهای مردمی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بسیار است و از سوی مقامات و مردم جمهوری آذربایجان نیز همین نگاه وجود دارد و معتقدیم که روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست و همسایه انچنان که باید همپای روابط سیاسی و اجتماعی پیش نرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در گیلان یادآور شد: بنادرگیلان به ویژه بندر انزلی و کاسپین دارای ظرفیت های بسیار عظیم و فعالی است و در جمهوری آذربایجان نیز چنین آمادگی برای همکاری بین دوکشور در همه ابعاد وجود دارد که همکاری های بندری تنها یکی از این موارد است و معتقدم اتمام راه آهن رشت به آستارا و تکمیل حمل و نقل ریلی و اتصال آن به جمهوری آذربایجان به عنوان حلقه مفقوده این اتصال است که به تحقق این اهداف و توسعه روابط همه جانبه کمک می کند که این امر در دستور کار است و باید تقویت شود.

آماده رفع اختلافات با عربستان هستیم

موسوی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری عراق و سفر ظریف به عراق و سفر الکاظمی به ایران گفت: انچه که در عراق اتفاق می افتد و انتخاب یک فرد به عنوان رییس جمهور عراق از سوی مردم به امور داخلی ان کشور مربوط است و جمهوری اسلامی دخالتی در این موضوع نمی کند ولی به عنوان کشور دوست و برادر به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و همیشه خواهان توسعه ارتباط با جمهوری عراق است.

وی با اظهار خرسندی از بازگشت ثبات سیاسی در جمهوری عراق و توافق گروه های مختلف و پارلمان آن کشور بر روی نخست وزیر جدید و همچنین اعلام حمایت ایران از عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی با واسطه و یا بی واسطه با کشورهای منطقه از جمله عربستان اعلام کرده و معتقدیم اختلافات موجود چیزی جز سوء تفاهم ایجاد شده از سوی کشورهای فرامنطقه ای نیست و یقینا با وجود اشتراکات بسیاری که داریم می تواند با گفتگو این سوء تفاهم رفع شود.

وی حضور الکاظمی برای ایجاد ارتباط بین ایران و عربستان را درست ندانست و تأکید کرد: ما چه با واسطه چه بی‌واسطه آماده رفع سوتفاهمات و اختلاف با کشور عربستان هستیم.

موسوی برخی ادعاها برای استفاده از آسمان جمهوری آذربایجان برای جاسوسی در ایران را نادرست عنوان کرد و ادامه داد: ما به حضور رژیم‌ منحوس صهیونیستی هشدار دادیم و نزدیک شدن به این کشور چیزی جز خیانت به آرمان فلسطین و تمام کشورهای مسلمان نخواهد بود.

کره جنوبی هرچه سریعتر مطالبات ایران را پرداخت کند

وی مطالبات ایران از سایر کشورها را زیاد اعلام نمود و افزود: برای دریافت برخی برخی مطالبات مذاکره کردیم که در حال بازپرداخت هستند اما برخی کشورها به مانند کره‌جنوبی علی‌رغم مذاکرات زیاد این کار را انجام ندادند.

موسوی افزود: دلیل کره‌جنوبی برای عدم پرداخت مطالبات ایران، تحریم‌های یکجانبه آمریکاست که ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم زیرا این‌ تحریم یک نوع تحریم‌ زورمابانه رژیم آقای ترامپ است که شما موظف و مکلف به آن نیستید.

وی همچنین با بیان اینکه کره‌جنوبی نباید بخاطر یک کشور ثالث،‌ مطالبات ما را پرداخت نکند، تاکید کرد: مجدداً از مقامات کره‌جنوبی درخواست می‌کنم هر چه زودتر نسبت به تسویه مطالبات خود اقدام کنند.

پس از ۷ سال به ماموریت جدیدی می روم

موسوی با بیان اینکه یک دیپلمات حرفه‌ای به مأموریت می‌رود و اوج کار یک دیپلمات نیز سفیر شدن است، گفت: یک دیپلمات باید همواره به عنوان‌ مأمور، ماموریت خودش را به درستی انجام دهد‌.

سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان افزود: بنده پس از هفت سال از پایان مأموریت قبلی خود از لاهه هلند در مرکز بودم و باید به مأموریت جدید بروم و طبیعتاً سخنگوی بعدی نیز دیپلمات برجسته‌ای خواهد بود.

غرامت هواپیمای اوکراینی را می پردازیم

موسوی در خصوص مذاکرات انجام شده بین مقامات جمهوری اسلامی با مقامات کشور اکراین در خصوص اتفاق سرنگونی سهوی هواپیمای اکراینی خاطر نشان کرد: ایران پذیرفته که غرامت هواپیما را پرداخت کند اما انجام این امر زمان بر، فنی و حقوقی دارای ابعاد مختلف است و اگرچه بسیاری از مسافران آن هواپیما هموطنانمان بودند اما اتباع اکراینی نیز در آن هواپیما حضور داشتند و در این راستا مذاکرات ادامه دارد و جمهوری اسلامی مسئولیت این اقدام سهوی را پذیرفته و در تلاشیم که اجرایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکره با برخی کشورها در خصوص تبادل ارزی اظهار کرد: نگاه متوازنی‌ به مناطق جهان داریم و سعی کردیم سیاست خارجه متوازنی با کشورهایی که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند داشته باشیم.

موسوی همچنین ادامه داد: حتی اگر غربی‌ها منافع جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسند ما محدودیتی برای ایجاد سند همکاری و توافق با سایر کشورها نخواهیم داشت.

وی سیاست ایران را منطقه‌ای باثبات و به دور از تنش دانست و اظهار کرد: ایران خواستار حل و فصل اختلافات است و معتقدیم‌ منطقه ما کشش تنش دیگری را ندارد و باید مشکلات در چارچوب قانون و به وسیله گفتگو حل شود.

سیاست ایران نخست همسایگان است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا توافق بلند مدت دوجانبه با برخی کشورهای همسایه در دستور کار است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای همسایگان زیادی است و ما ۱۵ کشور همسایه داریم. سیاست ما نخست همسایگان است و ما اولویت کار خود را روابط با همسایگان قرار دادیم و در این راه با استفاده از مکانیزیم‌های مختلف قراردادهای دو جانبه‌ای و چند جانبه‌ای انجام دهیم.

وی همچنین افزود: در برخی سازوکارها، سازوکارهای سه‌جانه و چند جانبه به مانند سازکار ایران_آذربایجان و روسیه ایجاد کردیم.

موسوی با بیان اینکه در‌حال گسترش روابط خود با همسایگان هستیم، اظهار کرد: حتما قرارداد دو جانبه دارد و چند جانبه‌ دیگری نیز در آینده انجام خواهیم داد و این روابط را گسترش می‌دهیم.