رييس گروه آموزش و توانمند سازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان گفت: از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ لغايت مرداد ماه سال ۱۴۰۱ موفق شديم ۴۷۸ دوره آموزشي را در دو بخش حضوري و غير حضوري برگزار كنيم كه طي اين دوره ها تعداد ۱۰۶۷۱ نفر به ميزان ۱۳۸۶۵۷ نفر ساعت تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.
رييس گروه آموزش و توانمند سازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان گفت: از  مرداد ماه سال  ۱۴۰۰ لغايت مرداد ماه سال ۱۴۰۱ موفق شديم ۴۷۸ دوره آموزشي  را در دو بخش حضوري و غير حضوري برگزار كنيم كه طي اين دوره ها تعداد  ۱۰۶۷۱ نفر  به ميزان  ۱۳۸۶۵۷  نفر ساعت تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.

ضرورت و اهميت آموزش، به عنوان ابزار يادگيري و بستر رشد فردي و اجتماعي و در نهايت به عنوان راه شكوفايي توانمندي­ ها و ظرفيت ­هاي والاي انساني بر كسي پوشيده نيست. آموزش در هر سن، جايگاه اجتماعي و موقعيت شغلي نه تنها لازم است بلكه موجب پويايي شخص و افزايش راندمان سيستم شده و ارتقاي فرهنگي جامعه را سبب مي شود.

مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يكي از مراكزي است كه با هدف افزايش دانش و مهارت شاغلين، دوره هاي آموزشي مختلف برگزار مي كند.

در همين راستا و به مناسبت اولين سال فعاليت دولت سيزدهم، در خصوص عملكرد بخش آموزشي اين مركز طي يك سال اخير نظر آقاي افشين عسكري، رييس گروه آموزش و توانمند سازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان را جويا شديم. اين گزارش كه در واحد روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان گيلان تهيه شده در ادامه به نظرتان مي رسد:

رييس گروه آموزش و توانمند سازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان با بيان اينكه اساسي ترين هدف هردوره آموزشي تربيت افراد و متناسب ساختن شخصيت و قابليت هاي آنان با دگرگوني وتحولات علمي، اقتصادي وفرهنگي است تا كارايي لازم براي پذيرش و ايفاي  نقشي كه در پيشبرد وظايف  اجتماعي و شغلي جامعه اي كه  در آن زندگي مي كنند را كسب كرده و درحفظ و حراست از ارزش هاي آن بكوشند، گفت:

اين مركز نيز از مرداد سال ۱۴۰۰ لغايت مرداد سال جاري تلاش كرد در پرتو سياست هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري، قانون مديريت خدمات كشوري و همكاري دستگاه هاي اجرايي براي اجراي برنامه هاي آموزشي جهت توانمند سازي منابع انساني، دقت و تعهد در شناسايي و اعتبار سنجي مراكز و موسسات آموزش استان جهت گسترش امر آموزش، ضمن ايفاي نقش خود در راستاي آموزش مديران و كاركنان دولت به عنوان پشتيبان انديشه اي پژوهش هاي استان، عملكرد تاثير گذاري داشته باشد. در اين راستا در گروه آموزش و توانمندسازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان با شناسايي فعاليت هاي مرتبط، مجموعه اي متشكل از ۱۲ برنامه اجرايي تهيه شد كه در اين مصاحبه به بخشي از آن ها اشاره مي شود.

 

عسكري در ادامه با ارايه تصوير كلي از عملكرد آموزشي مركز آموزش و پژوهش از مرداد سال ۱۴۰۰ لغايت مرداد سال ۱۴۰۱ گفت: در اين محدوده زماني تلاش شد، اين برنامه ها با در نظر گرفتن حد نصاب شركت كنندگان كلاس ها  در موعد مقرر و زمانبندي هاي اعلام شده برگزار شود. بروشورهاي آموزشي سال هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در خرداد ماه همان سال و با توجه به سياست هاي ابلاغي و در نظر گرفتن نيازسنجي آموزشي تهيه و از طريق سامانه آموزشي و سايت سازمان در اختيار دستگاه هاي اجرايي گذاشته شد. سپس از طريق تماس كارشناسان آموزش با رابطين محترم آموزش در دستگاه ها، مراتب آغاز فعاليت هاي آموزشي به اطلاع رسيد و مشاوره هاي لازم براي انتخاب دوره هاي آموزشي به دستگاه ها ارايه شد.

وي با بيان اينكه براي تعامل بيشتر با دستگاه ها، جلسات تخصصي با رابطين، برنامه ريزي شد تا ضمن ارايه آخرين سياست هاي سازمان در ارتباط با آموزش كاركنان، دستگاه ها را براي استفاده بيشتر از دوره هاي آموزشي ارايه شده تشويق و ضمناً با شنيدن نظرات آن ها نسبت به ارتقاء كمي و كيفي برنامه هاي آموزشي اقدام شود، انعقاد قرارداد در بخش هاي حضوري و غير حضوري را قدم بعدي در اجراي آموزش هاي مورد نياز سازمان ها برشمرد و گفت: با توجه به پي گيري هاي مستمر پس از به حد نصاب رسيدن دوره هاي آموزشي نسبت به برنامه ريزي و اجراي آن ها طبق استانداردهاي تعريف شده اقدام شد.

وي با تاكيد بر اينكه نظارت حين اجراي دوره ها از ديگر وظايف كاركنان آموزش بود كه براساس تنظيم ليست كشيك ماهانه اين وظايف در بعداز ظهرها نيز با دقت انجام پذيرفت، اضافه كرد: درنهايت اخذ آزمون ( به صورت الكترونيكي و كتبي) و صدور گواهينامه قبول شدگان پس از اخذ شهريه، به كار اجراي دوره خاتمه مي داد.

عسكري با بيان اينكه از  مرداد ماه سال  ۱۴۰۰ لغايت مرداد ماه سال ۱۴۰۱ موفق شديم ۴۷۸ دوره آموزشي (اعم از دوره هاي مديران، فرهنگي و اجتماعي، عمومي، توجيهي بدو خدمت، دوره هاي شوراي فني استان، سمينارهاي تخصصي و دوره هاي ويژه كاركنان سازمان) را در دو بخش حضوري و غير حضوري برگزار كنيم، افزود: طي اين دوره ها تعداد  ۱۰۶۷۱ نفر  به ميزان  ۱۳۸۶۵۷  نفر ساعت تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.

وي تكميل وب سايت مركز آموزش و پژوهش و اضافه كردن منوهاي كاربردي و همچنين ادامه روند تكميل و بهينه سازي سامانه آموزش كاركنان دولت در استان براي استفاده كاركنان دستگاه هاي اجرايي استان  را از موارد مهم و مثبت عملكرد آموزش كوتاه مدت در اين دوره ها برشمرد و افزود: ارتباط و تبادل نظر مداوم آموزشي با مركز آموزش مديريت دولتي كشور و سازمان امور اداري و استخدامي كشور و ساير مراكز آموزش و پژوهش استان ها،  ارزشيابي اساتيد و عملكرد دفتر در كليه دوره هاي اجرا شده حضوري،  برگزاري آزمون هاي الكترونيكي، استفاده مناسب از تكنولوژي آموزشي و وسايل كمك آموزشي در اجراي دوره هاي آموزشي حضوري و غير حضوري و صدور گواهينامه هاي آموزشي در كمترين زمان ممكن پس از اتمام دوره از ديگر نكاتي بود كه تلاش شد هنگام اجراي دوره هاي فوق به نحو احس انجام شود.

آموزشهاي حضوري و غير حضوري

بهبود مديريت

عسكري با اشاره به اينكه آموزش هاي مديران در طول دوره مزبور  با اجراي ۲۲۸ دوره آموزشي دوره موفقي را پشت سر گذاشته است، رويكرد آموزشي مديران دستگاه هاي اجرايي در سال ۱۴۰۰ و ادامه آن در سال ۱۴۰۱ و تلاش كارشناسان مركز در ارايه مداوم اين دوره ها در جلسات تخصصي و عمومي با دستگاه ها را در اين موفقيت سهيم دانست و با مقايسه عملكرد آموزشي دوره هاي بهبود مديريت طي سال هاي ۱۴۰۱-۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت در هر سه بخش يعني تعداد دوره ها، تعداد نفرات شركت كننده و تعداد نفر ساعت آموزش با افزايش روبه رو بوده ايم كه مي توان در قالب نمودار آن را نشان داد.

  • دوره هاي آموزشي شغلي  وي با بيان اينكه دوره هاي آموزشي شغلي از جمله دوره هاي بسيار مهم از مجموعه دوره هاي اين مركز هستند،گفت: در دوره مزبور نيز طبق روال سال هاي گذشته و با همكاري شركت هاي خصوصي داراي گواهينامه اعتبار سنجي، اين مركز سعي كرد آموزش اين بخش را بيشتر به اين شركت ها واگذار كند. البته به دليل درخواست تعدادي از دستگاه ها،  بعضي از دوره ها نيز توسط مركز برگزار شد. در اين بخش در مجموع تعداد ۲۵ دوره حضوري و غير حضوري اجرا شد كه طي آن   ۶۹۷  نفر از پرسنل دستگاه هاي اجرايي به ميزان  ۹۴۸۶   نفر ساعت آموزش هاي لازم را گذراندند.

 

  •  دوره هاي عمومي، فرهنگي و اجتماعي و فنآوري اطلاعات دوره هاي توانمندي هاي اداري و عمومي، فرهنگي، اجتماعي و فن آوري اطلاعات نيز معمولا در دو بخش حضوري و غير حضوري برگزار مي شود. بخش حضوري دوره ها با الزام حضور در كلاس است و دوره هاي غير حضوري كه از نظر منابع و سوالات از دوره هاي حضوري دشوارتر هستند از طريق سامانه و سايت مركز انجام مي شود. در اين بخش تعداد ۲۱۳  دوره حضوري و غير حضوري اجرا شد كه طي آن   ۵۳۱۷  نفر از پرسنل دستگاه هاي اجرايي به ميزان  ۷۲۲۸۶   نفر ساعت آموزش هاي لازم را طي كردند، عملكرد تعداد دوره هاي عمومي، فرهنگي و اجتماعي در سال  ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقايسه با سال ۱۳۹۹ در حدود ۶۰ درصد افزايش داشته است.
  • توجيهي بدو خدمت  وي با يادآوري اينكه دوره هاي توجيهي از دوره هاي الزامي بدو خدمت كاركنان بوده كه در طول دوره فوق بر اساس درخواست هاي سازمان تعداد ۱۲ دوره برگزار و طي آن  ۳۰۵  نفر به ميزان  ۲۱۳۵۰  نفر ساعت آموزش هاي لازم را طي كرده اند، در پاسخ به اينكه كميت و كيفيت اين دوره ها نسبت به دوره مشابه در سال پيش چطور بوده است، گفت: در مقايسه عملكرد مرداد سال  ۱۴۰۰لغايت مرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹نشان مي دهد كه در دوره مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ در همه عناوين يعني تعداد دوره، تعداد نفرات و نفرساعت آموزش شاهد افزايش و رشد آموزش ها بوده ايم.

رييس گروه آموزش و توانمند سازي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان برنامه ريزي، تلاش و تشريك مساعي با دستگاه هاي استاني به منظور بسترسازي و تسهيل شرايط براي اجراي سند تحول، از طريق اجراي دوره هاي آموزشي مورد نياز ، مشاركت و همكاري در طراحي و اجراي دوره هاي آموزشي به منظور رشد و توانمندسازي نخبگان و استعدادهاي برتر، موضوع تصويب نامه شماره ۱۵۴۴۴۹ /ت ۵۹۵۰۶ ه مورخ ۰۲ / ۱۲ / ۱۴۰۰ هيأت وزيران؛ بسترسازي و تأمين زيرساخت هاي موردنياز براي توسعه كاربست فناوري هاي نوين ارتباطي و استفاده از سامانه ها و روش هاي جديد مبتني بر فناوري در برگزاري برنامه هاي آموزشي و پژوهشي به شيوه غيرحضوري؛ ارايه پيشنهادات لازم به مركز آموزش مديريت دولتي در خصوص طراحي و بازنگري دوره هاي آموزشي مديران متناسب با جهت گيري ها و برنامه هاي دولت بعد از تشكيل شوراي آموزش و پژوهش در مركز  و استفاده از اساتيد مجرب و صاحب نظر و ظرفيت هاي علمي و اجرايي موجود در سطح استان براي همكاري و بهره برداري در فرايند توليد و تأمين مواد، محتوا و بسته هاي آموزشي )چاپ الكترونيكي( را از جمله برنامه هاي آتي اين مركز اعلام كرد و گفت: افزايش ضريب نفوذ برنامه هاي آموزشي و توسعه سطح پوشش نيازهاي آموزشي مديران و كاركنان دستگاه هاي اجرايي، احصاء نيازهاي دستگاه هاي اجرايي سطح استان در حوزه برگزاري كانون هاي ارزيابي شايستگي هاي مديران حرفه اي و اجراي دوره هاي آموزشي توسعه شايستگي و تربيت ارزيابان حرفه اي براي فعاليت در كانون ها، و همكاري با مركز در ارايه خدمات مبتني بر نيازهاي احصاء شده، برنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي مديران جوان و زن، به منظور بهبود و ارتقاي سطح دانش و مهارت هاي مديريتي ايشان، ايجاد بسترهاي لازم براي بهره مندي از مدرسان توانمند بومي و غيربومي واجد صلاحيت تدريس در دوره هاي آموزشي و مشاركت در « دستورالعمل نحوه احراز صلاحيت تدريس و اجراي برنامه تربيت مدرسان « كاركنان دولت از ديگر برنامه هاي اين مركز است.

وي با اعلام اينكه نيازسنجي و برنامه ريزي براي اجراي كليه دوره هاي آموزشي مصوب نظام آموزش كاركنان دولت حين انتصاب مديران، مشاغل عمومي، توجيهي بدوخدمت، فرهنگي و عمومي و همچنين شناسايي اولويت هاي خاص استان و طراحي و پيشنهاد دوره هاي مورد نياز به شورا يا كارگروه مربوط در استان از جمله فعاليت هاي مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان است، تصريح كرد:  نظارت در خصوص برگزاري دوره هاي آموزشي دستگاه هاي اجرايي استان، براساس برنامه هاي آموزشي مصوب سالانه، ابلاغي از سوي ستاد دستگاه، تأييد صلاحيت مؤسسات آموزشي و نظارت بر عملكرد آن ها بر اساس دستورالعمل هاي ابلاغي، گسترش شبكه رابطين آموزشي و برقراري ارتباط مستمر با متوليان حوزه آموزش دستگاه هاي اجرايي از طريق برگزاري جلسات و نشست هاي هم انديشي و نيز  ارايه خدمات مشاوره اي به دستگاه هاي اجرايي استان در خصوص مسائل آموزشي در دستور كار اين مركز است.

عسكري تاييد صلاحيت تدريس ارزيابي مديران و گواهينامه شايستگي مديران را از اصلي ترين فعاليت هاي اين بخش برشمرد.