مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از ثبت ۱۸ هزار شغل در سامانه رصد از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: تعهد اشتغال امسال استان ایجاد ۳۲ هزار شغل است که نزدیک به ۵۶ درصد آن محقق شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از ثبت ۱۸ هزار شغل در سامانه رصد از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: تعهد اشتغال امسال استان ایجاد ۳۲ هزار شغل است که نزدیک به ۵۶ درصد آن محقق شده است.

«سیاوش آقاجانی» با اعلام این خبر گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال این اداره کل مبتنی بر آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران و اشتغال ثبت‌شده در سامانه رصد توسط دستگاه‌های مرتبط است و این آمار به‌صورت پیوسته در حال ویرایش و به‌روزرسانی است.

وی با اشاره به تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در سال گذشته ۳۰ هزار و ۹۰۴ شغل در گیلان ایجاد شد و امسال با افزایش تعهد اشتغال در استان سقف این تعهد ۳۲ هزار شغل در نظر گرفته‌شده است.

وی اضافه کرد: گیلان از معدود استان‌هایی است که افزایش تعهد اشتغال را پذیرفت درحالی‌که در ۱۸ استان کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی این تعهد را شاهدیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق سنجشی که بر اساس تعهد جدید انجام‌شده اکنون این استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گیلان دارند لذا تلاش ما بر آن است تا پایان امسال ۱۰۰ درصد این تعهد را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: نظارت‌هایی که برای پایش اشتغال واقعی در این حوزه از سوی وزارتخانه انجام می‌شود به‌صورت پیامکی و تلفنی است و نظارت میدانی از کارگاه‌ها نیز از طریق سامانه «ساناز» ثبت می‌شود. اکثر اشتباهاتی که از طرف دستگاه‌ها در سامانه رصد اتفاق می‌افتد در موضوع زمان ایجاد شغل است که پس از بررسی توسط دستگاه‌ها حذف یا ویرایش می‌شود.

صدور مجوز چهار هزار مشاغل خانگی و خرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از صدور چهار هزار مجوز در بخش اشتغال خرد و خانگی در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: امسال هزار و ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه مشاغل خانگی خرد به استان اختصاص یافت و متقاضیان مربوطه متناسب با حجم این تسهیلات در شهرستان‌ها به بانک‌ها معرفی شدند که در لیست انتظار پرداخت قرار دارند.

وی تصریح کرد: افراد دارای توانایی و مهارت علاقه‌مند به اشتغال در منزل از طریق دریافت تسهیلات مشاغل خانگی برای خود و یا عده‌ای کارآفرینی می‌کنند.

وی گفت: هریک از متقاضیان مشاغل خانگی مستقل خرد در صورت برخورداری از گواهینامه فنی و حرفه‌ای یا مهارت در رشته‌ای خاص می‌توانند تا سقف هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند.

آقاجانی اضافه کرد: در بخش مشاغل خانگی پشتیبان نیز هر پشتیبان می‌تواند با تحت پوشش قرار دادن حداکثر ۴۰ نفر تا سقف ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کند و در خرید مواد اولیه، آموزش، خریدوفروش محصول به توانمندسازی این افراد کمک کند.