فرماندار فومن گفت: از ۱۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان ۱۰۱ روستا دارای مشکل منابع طبیعی هستند.

به گزارش ندای گیلان از فومن، موسی فکور اظهار کرد: مهم‌ترین چالش و مطالبه مردم فومن تداخل اراضی ملی و مستثنیات در این شهرستان است.

وی با اشاره به حجم گسترده مشکلات روستاهای فومن با منابع طبیعی، افزود: از ۱۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار فومن، ۱۰۱ روستا دارای مشکل منابع طبیعی هستند.

فرماندار فومن با تاکید بر اجرای ماده ۴ در حوزه منابع طبیعی، بیان کرد: غفلت در اجرای ماده ۴ بر مشکلات منابع طبیعی و روستاییان دامن زده است.

فکور با اشاره به تشکیل نشست بررسی و پیگیری مشکلات زیست محیطی ومنابع طبیعی شهرستان فومن با حضور دستگاه‌های ذیربط، اضافه کرد: بعد از آن جلسه قرار شد ۱۸ روستای فومن با مدنظر گرفتن ماده ۴ سامان بخشی شوند اما تاکنون اقدام اثربخشی در این حوزه صورت نگرفته است.

وی از اجرای ماده ۴ در شهرستان فومن به عنوان آزمایشی در گیلان خبر داد و افزود: با اجرای موفقیت آمیز این طرح در فومن، در سایر شهرستان‌های گیلان پیاده سازی می‌شود.

فرماندار فومن با بیان اینکه مسئولان منابع طبیعی واگذاری ۱۰۱ روستای مسئله دار این شهرستان را وعده داده بودند، گفت: در نشست‌های مختلفی که با مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد مقرر شد فرآیند اولیه واگذاری در روستاها در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

فکور به زمان بر بودن پروسه انتقال و واگذاری اشاره کرد و ادامه داد: در نشست‌ها تاکید شد که در ظرف کمتر از یک ماه همه روستاها از منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذار شود.

وی، تغییر و تحول از منابع طبیعی به بنیاد مسکن را اولین مانع در واگذاری‌ها عنوان کرد و افزود: با انجام تغییر و تحول، مقدمات کارهای دیگر در این بخش فراهم شده است و سایر دستگاه‌های ذیربط اعلام آمادگی و همکاری کردند.

فرماندار فومن با اشاره به محدودیت‌های ساخت و ساز در روستاهای دارای اراضی ملی، بیان کرد: مرمت و بازسازی و ساخت و ساز در مناطق روستایی مسئله دار نگاه دلسوزانه و مدبرانه مسئولان ذیربط را می‌طلبد.

فکور با بیان اینکه ۱۹ روستای فومن در مناطق چهارگانه ممنوعه قرار دارد، گفت: محیط زیست باید از محدوده روستایی و زیستگاه انسانی و مردم خارج شود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ورودی و تقاطع غیر همسطح شهر فومن از مطالبات اساسی مردم است، افزود: طبق پیگیری‌های صورت گرفته قرار است ظرف کمتر از دو سال این طرح به سرانجام برسد.

فرماندار فومن از اجرای ۵۴ کیلومتر کابل خودنگهدار در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: در خصوص تقویت شبکه برق و همچنین رفع مشکل تنش آبی در فومن اقدامات خوبی صورت گرفته و در دست اجرا است.

کد خبر 5686416