حال بعد از اين سكوت كوتاه، بازندگان و برندگان بازي 7اسفند زبان به تحليل باز كرده‌‌اند و از چپ وراست اظهار نظر مي‌كنند.

ندای گیلان: 7اسفند با تمام شكوهي كه داشت گذشت. مسئولان و مقامات در روزهاي اوليه بعد ازانتخابات، تنها به ستايش مردم مي‌پرداختند و در شوك حضور، فرورفته بودند. محافظه‌كاران يا همان اصولگرايان نزديك به راديكال‌ها، در تعجب بودند كه چرا با اين همه تبليغات ميداني بازهم بازنده‌ بودند و جريان مقابل آنها يعني ليست‌اميد(اعتداليون،اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه‌رو) نيز در فكر بودند كه دليل اين همه استقبال از آنها چه بود؟ البته هر كدام يك سري دلايل را براي برد و باخت داشتند. نزديكي به راديكال‌ها دليل اصلي شكست‌ محافظه‌كاران بود و دليل اصلي پيروزي ليست اميد،همراه بودن‌ با مردم و نيز حمايت چهره‌هاي كاريزماتيك از آنها بود. حال بعد از اين سكوت كوتاه، بازندگان و برندگان بازي 7اسفند زبان به تحليل باز كرده‌‌اند و از چپ وراست اظهار نظر مي‌كنند. البته آنها كه بازي را واگذار كرده‌‌اند، وانمود مي‌كنند كه باخت را از جان و دل قبول كرده‌اند و دليل اصلي آن نه تنها متانت اين جريان بلكه نحوه برگزاري بي‌حاشيه بازي‌اي است كه دولت بهانه‌اي به دست آنها نداد. جناح‌پيروز هم به خاطر اينكه نگويند به دنبال انتقام و تسويه حساب است آن چنان كه بايد، باخوشحالي سخن نگفتند. در ادامه برخي از اظهار نظر‌ جريان‌هاي مختلف كشور اعم از اصولگرا،محافظه‌كار،اصلاح‌طلب، اعتدالگرا و مستقل را پي‌مي‌گيريم:

حضور مردم كمك به برجام است

محمد جواد ظریف
وزيرامور خارجه

محمد جواد ظریف با تشکر از مردم به خاطر حضور با شکوه‌شان در انتخابات هفت اسفند گفت: حضور مردم در این انتخابات پرمعنی و پر مغز بود و ما می‌توانیم با قدرت و صلابت با اجرای برجام در جهت توسعه اقتصادی کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.وي گفت:‌ مردم با حضور باشکوه خود در انتخابات هفت اسفند زمینه ساز این شدند که با شور و نشاط وارد سال جدید شویم . من اکنون خوشحال هستم که هر روزنامه‌ای را در داخل کشور می خوانم از انتخابات اعلام پیروزی می‌کنند و خوشحال هستند. امروز همه جناح‌های کشور خوشحال هستند.

 

حضور مردم همبستگي با نظام بود

یحیي آل‌اسحاق 
عضو ائتلاف اصولگرايان

حضور حماسی و پرشور ملت شریف ایران در انتخابات هفتم اسفند بار دیگر اتحاد و همبستگی مردم گرانقدر و فهیم را با نظام جمهوری اسلامی ایران به رخ جهانیان کشید و موجب خوشحالی دوستان و نگرانی دشمنان شد.اینجانب به سهم خود ضمن تقدیر و تشکر از همه ملت ایران و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، به منتخبان محترم تبریک می‌گویم و برای آن عزیزان، آرزوی توفیق در پیگیری مشکلات مردم به ویژه در حوزه‌ مسائل اقتصادی را دارم.

 

غرور عامل شكست اصولگرايي

سيد‌مهدي ‌طباطبايي
عضو جامعه روحانیت مبارز 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی به ناکامی اصولگرایان در تهران اشاره کرد و گفت: بخشی از این ناکامی به اختلافی که بین خود اصولگرایان بود، باز می گردد. غروری که داشتند و متاسفانه الان هم دارند به این شرایط منتهی شد. متاسفانه گروه‌هایی از اصولگرایان گرفتار یکسری گفتارهای سست شدند.وی تصریح کرد: بخشی از اصولگرایان به خیال اینکه موفقیت بیشتری کسب می کنند با پایداری‌ها گره خوردند و از همین بابت هم آسیب دیدند. آنها باور نکردند پایداری‌ها امروز وجهه خوبی در جامعه ندارند و به خیال خودشان سعی کردند با نزدیک شدن به پایداری‌ها موفقیت بیشتری کسب کنند ولی دقیقا از همین نقطه شکست خوردند. 

 

سونامي ليست‌ها وانحصار در رقابت‌ها

محمد غرضی 
كانديداي مستقل مجلس

محمد غرضی در مورد انتخابات 7 اسفند گفت: سونامی لیست‌ها منجر به یک نوع انحصار در رقابت‌ها شد. به این شکل که تنها دو لیست بزرگ با هم به رقابت پرداختند و باقی اشخاص و حتی گروه‌ها و لیست‌های کوچک تر از رقابت محروم شدند. این امر یک نوع انحصار طلبی در انتخابات است.

 

پيام انتخابات براي دستگاه‌هاي امنيتي

علي مطهري
عضوليست اميد

علي مطهري در برنامه‌اي تلويزيوني با اشاره به اقدامات برخي نهادهاي حاكميتي براي انتخابات گفت:دستگاه‌هاي امنيتي براي كم كردن تاثيرگذاري رئيس‌دولت اصلاحات وي را ممنوع‌التصوير كردند ولي اين اقدام نه تنها موثر نبود بلكه  نتيجه معكوس داد.

 

يك پيروزي بزرگ

سیدمحمود علوی
عضو ليست‌خبرگان مردم

 وزیر اطلاعات در پیامی با قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه تاکید کرد: همدلی و همکاری همه اقشار و مسئولان کشور در پرتو عنایت حق تعالی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در کسب این پیروزی بزرگ به شمار می‌رود.

 

اصلاح‌طلبان به پیروزی غره نشوند!

آیت ا… قرهی
نامزد مستعفي خبرگان

روح ا… قرهی، موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) و از افرادي كه در ائتلاف اصولگرايان حضور داشت و در خبرگان از به دليل حذف شدن از ليست جامعه‌مدرسين از انتخابات انصراف داد در تحلیل خود از نتیجه انتخابات گفت: نامزدهای پیروز در درجه اول نباید غره شوند و بدانند جامعه ما جامعه ای ولایی بوده و هست. 

منبع:روزنامه ی قانون