رئیس فراکسیون گردشگری گفت: گردشگران بیش از ۱۰ میلیارد دلار از کشور خارج و حتی یک میلیارد دلار هم به داخل کشور نمی آورند.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان رشت،جلسه‌ توسعه گردشگری با محوریت شهر خلاق خوراک با حضور مهندس جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، معاونت معماری و شهرسازی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی و رئیس سازمان زیباسازی، فضا و منظر شهرداری رشت برگزار شد.

جبار کوچکی‌ نژاد با بیان اینکه یک سال از عمر فراکسیون گردشگری می گذرد، اظهار داشت: حدود صد نماینده عضو فراکسیون گردشگری مجلس هستند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد جهت هماهنگی در حوزه گردشگری افزود: این جلسات به صورت ماهیانه بین همه نهادهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند برگزار می‌شود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری، اتاق بازرگانی، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی، جامعه هتل گردانان و بسیاری از نهادهای دیگر را به عنوان اعضای تشکیل دهنده جلسه فوق معرفی کرد و گفت: جلسه مذکور جهت هماهنگی دستگاه ها به میزبانی یکی از نهادها در تهران برگزار می‌شود.

وی یکی از نتایج برگزاری جلسات در تهران را پیشنهاد مطروحه در خصوص تشکیل وزارتخانه گردشگری عنوان کرد و گفت: این پیشنهاد با فوریت رای آورد و  به تصویب نمایندگان رسیده است.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری ضعف هایی وجود دارد تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل وزارتخانه افتی که از حوزه دولت در این بخش وجود دارد رفع شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فراکسیون گردشگری در برنامه ششم توسعه تلاش کرده است تا سه ماده مهم ۹۸ تا ۱۰۰ قانون، را مصوب سازد، خاطرنشان کرد: یکی از این مواد مصوب این است که زین پس هر گونه طرح دولتی و غیر دولتی قبل از اجرا مستلزم پیوست گردشگری هستند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس عنوان کرد: پیش از این در حوزه محیط زیست بحث پیوست زیست محیطی وجود داشت که هر سرمایه‌گذار در بخش خصوصی و یا دولتی چنانچه قصد کار دربخشی را داشت باید پیوست محیط زیست می داشت و در غیر این صورت آن طرح قابل اجرا نبود.

وی با بیان اینکه گردشگری نیز به یک صنعت است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه پیوست گردشگری جزو الزامات همه بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی است.

کوچکی‌نژاد گفت: در گذشته گردشگری صنفی بود اما هم اکنون یک صنعت است و با اجرای قانون مذکور در مجلس، بخش وسیعی از مشکلات گردشگری حل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات مسلمانان در مسافرت ها غذای حلال است اظهار داشت: ترک ها در ارائه غذای حلال به مشتری در دنیا در رتبه اول قرار دارند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس اذعان داشت: امیدواریم استان گیلان نیز بتواند در خصوص غذای حلال پیشرفت کند و هر کمکی از ما ساخته باشد، دریغ نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در صنعت گردشگری از سایر کشورها عقب تر بوده و تراز گردشگری کشور در حال حاضر منفی است یادآور شد: گردشگران بیش از ۱۰ میلیارد دلار از کشور خارج و حتی یک میلیارد دلار هم به داخل کشور نمی آورند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: چنانچه دانشجوها و افغانی ها را نیز حذف کنیم کمتر از یک میلیارد دلار توسط گردشگران خارجی به داخل کشورمان ارزآوری می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: افق سال ۱۴۰۰ قرار بود که گردشگران ما به ۲۰ میلیون نفر برسند که با بررسی وضعیت موجود چنین اتفاقی رخ نمی دهد چراکه تعداد گردشگران هم اکنون کمتر از ۵ میلیون نفر است.

جبار کوچکی‌نژاد در پایان سخنانش گیلان را منشا تحول بحث گردشگری به ویژه حوزه غذایی در داخل و خارج از کشور خواند و برای فعالان این عرصه آرزوی موفقیت کرد.