معاون غذا و دارو رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: گیلان بیشترین مصرف کننده لوازم آرایشی‌ـ‌بهداشتی در کشور است.

به گزارش ندای گیلان: فیروز سرودی با اشاره به فرارسیدن 16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه روز جهانی غذا اظهار کرد: دسترسی به ایمنی غذا و امنیت غذایی و غذای فاقد آلودگی هدف ما بوده، چراکه مواد غذایی نامطلوب آثار و ضررهای مخرب در اجتماع وارد می‌کند و تأثیرات مهلک و کشنده دارد.

وی با بیان اینکه گرسنگی در جهان رو به افزایش است، گفت: نابودی طبیعت، نبود تعادل در رژیم غذایی و گرسنگی از جمله چالش‌های غذایی در دنیا بوده که در ایران نداشتن آگاهی از اصول تغذیه یکی از مشکلات است.

معاون غذا و دارو رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان افزایش چربی، بروز بیماری‌های قلب و عروق، اضافه وزن و چاقی را از دیگر مشکلات در بحث تغذیه دانست و افزود: در یک رژیم غذایی سالم افراد باید میزان کالری دریافتی خود را در طول روز بسوزانند.

وی با تأکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی، اظهار کرد: افراد باید در برنامه غذایی روزانه خود میوه، سبزی، آجیل و غلات را افزایش دهند.

سرودی به دریافت نشان سیب سلامت 11 محصول از پنج شرکت گیلانی در تهران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها به دلیل رعایت نکات بهداشتی این نشان را دریافت کرده‌اند.

وی درباره اجرای طرح نظارتی در سطح فروشگاه‌ها یادآور شد: در این طرح انواع آب‌های معدنی، آبمیوه‌ها، نوشابه‌ها و … مورد آزمایش استاندارد قرار می‌گیرند.

این مسئول با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در زمینه تولید محصولات غذایی در استان ادامه داد: مکان تولید، نحوه حمل و نقل محصولات غذایی و محل عرضه در سلامت مواد غذایی تأثیرگذار هستند.

* گیلان استان پرمصرف در لوازم آرایشی‌ بهداشتی 

وی گیلان را از استان‌های پرمصرف در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی خواند و گفت: برای جلوگیری از مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد توصیه می‌شود، اقلام آرایشی و بهداشتی حتماً از داروخانه‌ها خریداری شود، زیرا داروخانه لوازم بهداشتی را از شرکت‌های معتبر خریداری می‌کنند و دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت هستند و مورد پایش قرار می‌گیرند.

سرودی از بازدید هفتگی از مراکز فروش لوازم آرایشی‌ بهداشتی در شهر رشت با همکاری اداره‌کل تعزیرات حکومتی، اصناف و سازمان صنعت و معدن استان خبر داد.

وی یادآور شد: اخیراً به منطقه آزاد انزلی نیز ابلاغ کرده‌ایم که در فروش لوازم آرایشی و بهداشتی استانداردهای مورد نظر را رعایت کرده و برای عرضه محصولات استاندارد در این زمینه فعالیت کنند که با استقبال مواجه شد.