فرماندار آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است گفت: همه مسئولیت را به دوش دیگران انداختیم و امروز استان گیلان با بحران زباله‌ها روبروست.

به گزارش ندای گیلان به نقل از مهر، حسین اسماعیلیان پیش از ظهر چهارشنبه در اولین کارگاه آموزشی پسماند برای مدیران مدارس اظهار داشت: ما ثمره آرزوهای پیشنیان هستیم که امروز در این کره خاکی زندگی می‌کنیم و آن چیزی که به آیندگان تحویل می‌دهیم مأیوس‌کننده است.

وی افزود: نواندیشی برای محیط‌زیست زمانی قابل‌اجرایی است که بافرهنگ زیست محیطی، زیبایی‌های محیط‌ زیست را یادآوری کنیم و آموزش بدهیم و در این برهه با تأکیدات مقام معظم رهبری نقش مدیران در آموزش‌وپرورش برجسته‌تر خواهد بود.

رئیس کارگروه پسماند شهرستان آستانه‌اشرفیه مبحث دانایی، آموزش و فرهنگ‌سازی را در مدارس ضروری دانست و یادآور شد: ما نباید کوتاهی که دیگران در حق محیط‌زیست انجام دادند را انجام داده و شهر و طبیعتی زشت و ناپسند را برای آیندگان به میراث بگذاریم.

اسماعیلیان با تأکیدبر اینکه دستگاه های دولتی موظف به تفکیک زباله هایشان بوده و هیچ زباله‌ای در سال ۹۴ از دستگاه‌های دولتی بدون تفکیک دریافت نخواهد شد، افزود: به‌واسطه آلودگی زیست محیطی در سراشیبی هستیم و همه ما مسئولیت را به دوش دیگران انداختیم و امروز استان گیلان با بحران زباله‌ها روبروست.

اسماعیلیان چنین نشست‌هایی را برای حفظ طبیعت و محیط‌زیست ضروری دانست و گفت: هر کوتاهی که امروز در حق طبیعت انجام دهیم عدم شکر نعمت‌های خداوندی است.

فرماندار آستانه‌اشرفیه همچنین از اصحاب رسانه درخواست کرد که فعالیت‌های زیست محیطی کارگروه‌های مربوطه و مسئولین شهرستان را رصد کرده و برای تبیین افکار عمومی چالش‌های فرا روی را اطلاع‌رسانی کنند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری برای نمره‌گذاری مسئولین، مردم را در جریان اقدامات آنان قرار دهند.

در این نشست رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه نیز با تشریح بعضی از اقدامات این اداره برای آشنایی دانش آموزان مدارس با آثار مخرّب پسماندها گفت: یکی از راه‌های توسعه پایدار سبز، آشنا کردن نسل جوان با خطرات پسماندها در زندگی است.

ابراهیم غلامی به‌ضرورت آموزش و اقدامات اداره کل برای درج مطلب زیست محیطی در مقاطع ابتدایی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کوتاهی تاکنون در حق طبیعت و درواقع زندگی خود کردیم از امروز تلاش کنیم که برای نجات طبیعت که درواقع نجات خودمان است اقدام کنیم.

این مسئول بابیان اینکه هر زباله‌ای که تولید می‌کنیم و به طبیعت برمی‌گردانیم بازخورد آن به سمت ما خواهد بود افزود: نقش مردم در فراهم ساختن محیطی شاد و سبز و عاری از پسماند زمانی محقق خواهد شد که همه احساس مسئولیت کرده و از خود شروع کنیم.

مدیر آموزش‌وپرورش آستانه‌اشرفیه نیز با تأکید بر نقش مدیران و فرهنگیان در بخش آموزش گفت: آموزش‌وپرورش بر اساس رسالت خود، صیانت و حراست از طبیعت و محیط‌زیست را جزئی از آموزش متعالی و توصیه‌های دین مبین اسلام می‌داند.

اسماعیل همایونی افزود: اداره آموزش‌وپرورش آستانه با هماهنگی‌ها و مصوبات شورای آموزش‌وپرورش شهرستان درصدد است با جدیت بسترهای لازم را برای آموزش عمومی دانش آموزان و فرهنگیان انجام دهد و امکانات آموزشی و سمعی و بصری را در اختیار مدیران مدارس بگذارد.

در ادامه این نشست فرماندار و دیگر مسئولین شهرستان آستانه‌اشرفیه ضمن پاسخ به سؤال‌های مدیران آموزشگاه‌های آموزش‌وپرورش این شهرستان اقدامات انجام‌گرفته در حوزه آموزش چهره به چهره پسماند را تشریح کردند.