معاون عمرانی استاندار گیلان گفت:در حال حاضر اجرای تفکیک زباله از مبدا در سطح شهرهای استان به ۷۴ درصد رسیده است که تا پایان سال به صد درصد می رسد.

به گزارش ندای گیلان،حجت شعبانپور در مراسم آغاز به کار نشست دو روزه مدیران کل دفاتر شهری و شوراهای استانداری های سراسر کشور که در رشت در حال برگزاری است، با اشاره به وضعیت استان گیلان اظهار کرد: استان گیلان ۰.۹ درصد مساحت و ۳.۳ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده که بعد از استان تهران و البرز، متراکم ترین استان کشور است.

وی افزود: گیلان با برخورداری از ۱۶ شهرستان و ۵۲ شهر از نظر تعداد شهرداری ها در رتبه هشتم کشوری قرار گرفته که فرصت های سرمایه گذاری متنوعی را در خود جای داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری را از اولویت های فعالیت استانداری گیلان عنوان کرد.

شعبانپور در ادامه به اهمیت ورود بخش خصوصی به بحث سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت:در هفته دولت امسال پروژه هایی با بیش از یک هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان گیلان افتتاح شد که از این میزان ۷۰۰ میلیارد تومان به سرمایه گذاری بخش خصوصی اختصاص داشت که این آمار نشان از تمایل استان به ورود بخش خصوصی به حوزه سرمایه گذاری است.

وی همچنین با اشاره به معضل تولید پسماند در گیلان خاطرنشان کرد: جمعیت ۲.۵ میلیون نفری گیلان بدون محاسبه حضور گردشگر، روزانه یک هزار و ۸۰۰ تن زباله تولید می کند.

معاون استاندار گیلان اقدامات انجام شده برای اشاعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در سطح شهرهای استان را یادآور شد و گفت: در حال حاضر اجرای تفکیک زباله از مبدا در سطح شهرهای استان به ۷۴ درصد رسیده است که تا پایان سال به صد درصد می رسد.

شعبانپور به اهمیت جلب سرمایه گذاری در شهرها برای ساماندهی زباله ها اشاره کرد و افزود: انتظار می رود که با حمایت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، به شهرداری های استان گیلان برای جلب اعتبارات دولتی در حوزه پسماند کمک شود.

وی همچنین خواستار پیگیری تصویب لایحه جامع مدیریت یکپارچه شهری در مجلس از سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور شد و تصریح کرد : تصویب این لایحه، دغدغه و خواسته تمامی نظام اجرایی مدیریت کشور است زیرا حوزه اختیارات شهرداران را در مدیریت شهری افزایش می دهد و موازی کاری ها را کاهش می دهد.

سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور ، چهارشنبه به میزبانی استانداری گیلان در رشت گشایش یافت.

در این همایش دو روزه که مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور و مدیران سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور حضور دارند، مهم‌ترین مسائل بخش مدیریت شهری کشور بررسی می‌شود.

موارد مرتبط با قانون بودجه سال 96 و احکام اختصاصی شهرداری‌ها ، گزارش اهم اقدامات انجام شده در استانداری‌های سراسر کشور، آسیب شناسی فعالیت‌های شهرداری‌ها، تشریح دستور العمل نحوه ایجاد و مدیریت تالارهای گفتگوی شهری، موضوعات اداری و استخدامی شهرداری ها از مباحثی است که در گردهمایی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در گیلان بررسی می‌شود.