جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه برگزار شد.

پاکدستی شریعتمداری بر همگان مشهود است

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در موافقت با شریعتمداری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری برخلاف گفته برخی نمایندگان براساس قانون فعالیت کرده است. وی براساس مبادی قانونی به وزارت کار خواهد آمد و این نشان ضعف در وزارت صنعت نیست.

وی با بیان اینکه امروز تکلیف ما نمایندگان کاری سخت و سنگین است و نمایندگان باید سکاندار چند وزارتخانه را تعیین کنند، گفت: آنچه می‌تواند مبنای انتخاب ما باشد تخصص است که آقای شریعتمداری هم از نظر مخالفان و هم از نظر موافقان از آن برخوردار است.

نماینده بوشهر با تاکید بر اینکه برنامه آقای شریعتمداری ابعاد گوناگونی دارد و در بخش‌های زیادی به آن پرداخته شده است، یادآور شد: توجه به وضعیت معیشت مردم، تاکید بر اهداف راهبردی در حوزه‌های اجتماعی و رفاهی از جمله اهداف وی است.

وی ادامه داد: آنچه که باعث موفقیت یک وزیر می‌شود قدرت تعامل و همگرایی با سایر نهادها است و این شاخص بارز در وجود آقای شریعتمداری دارد. بدون شک ما به عنوان مدیران کمبودها و ضعف‌هایی داریم و نباید به این کمبودها پیش از حد دامن زده شود.

خدری عنوان کرد: ۵ سال عضویت در شورای عالی کار و عضویت در هیات امناء سازمان تامین اجتماعی از نکات مثبت شریعتمداری است که نشان می‌دهد ایشان با مشکلات جامعه و وزارت کار آشنا است. لازم می‌دانم برای رفع دغدغه همکاران و مردم به ثبت سفارش خودرو و اشکالاتی که در آن وجود داشت اشاره کنم که با مدیریت آقای شریعتمداری در وزارت صنعت برطرف شد و این نشان از شفافیت وزارت متبوع ایشان بود.

نماینده بوشهر خاطرنشان کرد: عدم محافظه‌کاری در برخورد با مفسدان و متخلفان در وزارت صنعت از ویژگی‌های مثبت آقای شریعتمداری بود که قابل تحسین است. پاکدستی آقای شریعتمداری بر همگان مشهود است و این موضوع هم در مخالفان و هم در موافقات مشترک است. ما از آقای شریعتمداری انتظار داریم تا به وضعیت معیشت مردم و قشر محروم کارگر توجه ویژه‌ای داشته باشد. امیدوارم وزیر جدید به وضعیت زنان بیش از گذشته توجه داشته باشد.

کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از اینکه آقای شریعتمداری دوباره بار مسئولیت را بر شانه گرفته است، سپاسگذارم اما از آنجایی که روستایی هستم و نفس پاک و راستی دارم باید نظراتی را درباره ایشان بازگو کنم.

وی ادامه داد: سوال من از آقای روحانی این است که چرا با وجود این جمعیت نخبه نتوانسته شعار و وعده خود به جمعیت ۶۵ درصدی جوان کشور عمل کند و یک فرد دیگری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظر بگیرد.

نادری ادامه داد: آقای روحانی زندگینامه آقای شریعتمداری را مطالعه کرده است؟ در زندگینامه آقای شریعتمداری آمده است که وی در سال ۵۹ در سن ۲۰ سالگی عضو کمیته انقلاب بوده و در ۲۱ سالگی جایگزین بسیاری از وزرا انتخاب شده در حالی که مدرک وی دیپلم بوده است. حال سوال ما این است که آقای روحانی چرا نتوانستید به جوانان کشور اعتماد کنید.

نماینده مردم پاوه ادامه داد: در رزومه آقای شریعتمداری آمده که ایشان یک سیاستمدار است حال آنکه یک سیاستمدار می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با مدرک مدیریت بازرگانی اداره کند؟

وی با بیان اینکه اگر آقای شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیر ناکارآمدی بود چرا باید برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود، گفت: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و ایشان در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی استیضاح شرکت نکرده‌اند آیا قانون‌گذار می‌تواند به چنین فردی اعتماد کند.

نادری تاکید کرد: با وجود مخالفتم با حضور آقای شریعتمداری در کابینه حسب رعایت اخلاق باید بگویم ایشان فردی بود که توانست فساد را در این وزارتخانه کشف کند اما آیا توانست با تمام حلقه‌های فساد برخورد داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع مردم این انتخاب مجلس را نمی‌پذیرند و کسی که نتوانسته در وزارت صمت، موفق باشد در وزارت کار هم نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.

نادری با اشاره به محورهای استیضاح شریعتمداری در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ عدم کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها در عین حال احتکار کالا، عدم تامین قطعات و مواد اولیه، فساد و رانت در تخصیص ارز دولتی تنها گوشه‌ای از محورهای استیضاح آقای شریعتمداری در وزارت صمت بوده است. حال اینکه چگونه مجلس می‌تواند به این شخص رای مثبت دهد ما از آقای روحانی انتظار داشتیم فرد دیگری را برای وزارت کار معرفی کند.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه آقای شریعتمداری جزوه ۳۳ صفحه‌ای شما را برای وزارت کار خواندم گویی می‌خواستید وزارت کار را دوباره راه‌اندازی کنید و گویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود نداشته است، گفت: در صفحه ۹ جزوه شما محورهای ۲۲ گانه برای وزارت کار تعریف شده که اغلب آنها در بحث تجارت و نظام یارانه‌ای بودند اما هیچ راهکاری برای توزیع یارانه برای دهک‌های پایین ارائه نکرده‌اید این در حالی است که نمایندگان مجلس به جمعیت ۷۷ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند معترض هستند.

نادری با اشاره به وضعیت اقشار کم‌درآمد گفت: با تصمیماتی که در وزارت صمت داشتید چه‌ها بر سر همین اقشار کم‌درآمد نیاوردید. خودروخواران با اعمال گرانی‌ها قدرت خرید مردم را کاهش دادند و محصولات خود را با قیمت قبلی به مردم تحویل ندادند.

وی افزود: در جزوه خود از مبارزه با موضوعات شبهه‌ناک صحبت کردید حال آنکه باید توضیح دهید با چه موضوعات شبهه‌ناکی مبارزه کرده‌اید آیا از وضعیت ضریب جینی که مهمترین شاخص عدالت به شمار می‌رود اطلاع دارید؟ البته در این میان تحریم‌ها هم بهانه خوبی برای همه ما شده است.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه باید بگویید چه برنامه‌هایی برای مراقبت از شرکت‌های شستا دارید گفت: می‌دانیدکه عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها چقدر مهم است و حتی قیمت عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها به ۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. کاش در برنامه‌های‌تان از تبدیل تشکل‌های انتصابی به تشکل‌های انتخابی حرف می‌زدید و می‌گفتید که چگونه می‌خواهید بهره‌وری سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های شستا را از چهار درصد به ۱۰ درصد برسانید و بودجه غیرشفاف شستا را شفاف کنید.

وی افزود: کاش می‌گفتید چگونه می‌خواهید انتصابات را به تشکل‌های کارگری بسپارید و نیروهای انسانی کارآمد را به کار بگیرید.

وی با اشاره به هلدینگ پنجگانه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، دارویی، بورس ، بانک، بیمه، نفت، گاز، پتروشیمی در شستا گفت: امروز یک سوم بودجه عمومی در این صندوق‌ها هزینه می‌شود و اگر این هلدینگ‌ها را مطالعه می‌کردید باید راهکاری برای نجات صندوق‌ها ارائه می‌دادید.

نادری ادامه داد: در جلسه روز ملی صادرات دیدیم که چگونه از کاهش ارزش پول ملی کشورمان خوشحال بودید و گفتید برخی از کشورها خودخواسته ارزش پول کشورشان را کاهش می‌دهند تا صادراتشان رونق یابد اما نگفتید این کشورها از جمله ژاپن، ابتدا رفاه کامل برای مردمشان ایجاد کردند و بعد دست به چنین اقداماتی زدند.

وی تاکید کرد: کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید که اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید که هر مدیرعاملی تفسیر منحصر به فردی از این بخشنامه‌ها دارند اما یاد بخشنامه‌هایی افتادم که در وزارت صمت یک شبه منتشر می‌شد و پس از استفاده رانت‌خواران از آن بخشنامه نسبت به لغو آن اقدام می‌‌کردید.

نادری ادامه داد: هر چه بیشتر برنامه‌های شما را مطالعه کردم بیشتر به اشتراک آن در برنامه‌های قبلی در وزارت صمت مواجه شدم. آقای شریعتمداری می‌دانید امروز ما با پنجره فرصت جمعیتی بی‌نظیری روبرو هستیم که اگر نتوانیم اشتغال کافی برای آن ایجاد کنیم کشور وارد سن سالمندی می‌شود که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی درباره استفاده از زنان متخصص در بخش‌های مدیریتی گفت: در بین ۱۳۶ کشور ایران جایگاه ۱۳۳ را در مشارکت زنان و سهم برابری نیروی کار دارد که بسیار ناچیز است.

نادری با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.

شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است/ وزیر پیشنهادی تعاون خودش استارت مبارزه با فساد را زده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بررسی وزرا باید دو موضوع را مورد لحاظ قرار داد؛ یکی کارنامه و دیگری برنامه. همه می‌گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه هم این مسئله را قبول دارند. برای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است.

وی به سوابق مدیریتی محمد شریعتمداری اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن تمام توان خود را گذاشته است تا با خال خیام خود مردم را در تنگنا قرار دهد ولی شریعتمداری می‌تواند براساس سوابق و کارنامه خود موفق عمل کند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ادامه داد: در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. بیکاری، سهم تعاون در اقتصاد کشور، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، آسیب‌های اجتماعی، شرایط رکورد تورمی که طبقات پایین اجتماعی را هدف می‌دهد، صیانت از نیروهای کار، استفاده و هم‌افزایی تشکل‌های کارگری از جمله این چالش‌ها هستند.

جعفرزاده ایمن‌‌آبادی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف شریعتمداری تصریح کرد: متعجب شدم یکی از دوستان ما عنوان کرد آقای شریعتمداری برای فلان بخش برنامه ندارد. ما می‌دانیم در سیاست‌های کلی نظام برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۶ تکلیف و در برنامه ششم توسعه ۵۹ ماده و در قانون دائمی احکام داخلی ۲۰ ماده تببین کرده‌ایم. هر کس وزیر شود باید برای این مواد و تکالیف برنامه داشته باشد. شریعتمداری برای این مسائل برنامه علمیاتی داده و حق ارائه برنامه جدید ندارد؛ نه ایشان و نه هیچ کس دیگر.

وی با اشاره به برنامه شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما باید بگویم و بپرسیم برنامه عملیاتی ارائه شده با قوانین بالادستی تطابق دارد؟ باید بگویم آری. در راهبردها توانمندسازی نیروهای کار، ارتقای امنیت شغلی، پایدارسازی صندوق‌ها و…. آقای شریعتمداری برنامه داده است. ایشان در برنامه‌های اصلی محورها را گفته است و این برنامه در صحن مجلس میان نمایندگان پخش شده است. اشتغال، بازار کار، تنظیم روابط کار، صیانت از نیروی کار، توسعه گسترش امور فرهنگی و اجتماعی و…. از جمله برنامه‌های شریعتمداری است.

این نماینده موافق شریعتمداری افزود: در حوزه تحریم خوشحال شدیم زیرا ایشان در حوزه تحریم چه در حوزه اشتغال، چه در حوزه رفاع و چه در حوزه تعاون برنامه داده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه باید تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود، ابراز داشت: هشت ماه است که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی شکل نگرفته است که وزیر عضو هیات امنا و هیات مدیره آن است. سازمان تامین اجتماعی ماهی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد را پرداخت می‌کند که معادل یک سوم بودجه است. شورای عالی دستمزد شکل نگرفته چون وزیر ندارد. من از خدمات آقای ربیعی در این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم و دلیل مخالفتم با اسیتضاح ایشان هم به همین خاطر بود.

وی اضافه کرد: انسجام حاکمیتی باید در زمانی که دشمن از هر کاری دریغ نمی‌کند، حفظ شود. وقتی این همه مدیر به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان کنار رفته، باید سازمان دولت شکل بگیرد تا به مردم خدمت کند. هر کجا کوتاهی وجود دارد، ما اهرم‌هایی داریم که برخورد کنیم.

نماینده رشت در مجلس با اشاره ادعاهای منتشر شده علیه شریعتمداری در فضای مجازی بیان کرد: گاهی به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گروهی اقدامات خلافی در بیرون انجام شده است. یکی کاندیدا شده‌ است. در چند روز گذشته آنچه ناجوانمردی و دور از انصاف بود، علیه ایشان مطرح شد. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات نامه داده است و گفته است مطالب بیان شده در فضای مجازی دورغ است و ایشان خود استارت مبارزه با فساد خودرو را زده است.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مجموعه دولت کامل شود و در جنگ اقتصادی بتوانیم همه به مردم رسیدگی کنیم باید به هر چهار وزیر رای داد، یادآور شد: فراکسیون مستقلین امروز تشکیل جلسه داد و همه وزرا حدنصاب لازم را آوردند. به هر چهار وزیر و به ویژه شریعتمداری رای بدهید تا به کوری چشم دشمنان و ترامپ از تحریم‌ها خارج شویم. در ۱۳ آبان نیز مردم در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

شریعتمداری فردی قاطع در مبارزه با فسادهای سازمان‌یافته است

روح الله بابایی صالح (نماینده حوزه انتخابیه بوئین‌زهرا و آوج) در موافقت با حضور محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضمن سپاسگذاری از زحمات وزرای سابق علی‌الخصوص آقای ربیعی وزیر سابق کار من به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی با اغلب چالش‌های جامعه آشنایی دارم این امر ناشی از ارتباط مستقیم من با وزارت کار است.

وی افزود: با توجه به معرفی شریعتمداری از سوی دولت برای وزارت کار باید بگویم که وی فردی مومن و ولایی، پاک‌دست، اهل تدبیر و توانمند است که از دوران انقلاب به این سو، مسئولیت‌های مختلفی در حوزه اجرایی در وزارت بازرگانی، معاونت ریاست جمهوری و وزارت صمت داشته و مورد وثوق دولت است. قابل ذکر است که وی با چالش‌های اجتماعی نیز آشنایی خوبی دارد.

نماینده بوئین زهرا تصریح کرد: شریعمتداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فسادهای سازمان یافته است این را باید به خاطر داشت که وی در خصوص ثبت سفارشات خودرو مشکلات این موضوع برملا کرد. در حوزه صندوق‌های بازنشستگی نیز شریعمتداری تصدی‌گری را در این زمینه می‌تواند کاهش دهد و از نفوذ ذی‌نفوذان مختلف سیاسی و اقتصادی در این صندوق‌ها بکاهد.

بابایی صالح اشاره کرد: اشتغال‌زایی یک برنامه فرادستگاهی است و شریعتمداری در مقام وزارت کار توانایی لازم را برای هماهنگ‌سازی سایر دستگا‌های مرتبط توسعه بخش تعاون و توانمندسازی جامعه را دارد. همانطور که مستحضرید مباحث فنی و حرفه‌ای بهترین روش برای توسعه پایدار یک کشور است. شریعتمداری زمینه فراهم آوری تلاش و همکاری کارشناسان آشنا به حوزه فنی و حرفه‌ای را دارد.

وی با اشاره به سازمان تامین اجتماعی گفت: شاهدیم که این سازمان حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌هایی همچون الکترونیک، توسعه مراکز درمانی و … داشته است. در همین خصوص از زحمات ریاست فعلی سازمان آقای دکتر نوربخش تشکر می‌کنیم. شریعتمداری این توانایی را دارد که از امکانات این سازمان و جمعیت تحت پوشش آن برای ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی در کشور بهره ببرد.

نماینده بوئین زهرا و آوج اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی کشور انطباق دارد.

وی در پایان اشاره کرد: در روابط بین الملل و علی الخصوص حوزه کار سربلندی نظام کشورمان که به واسطه دیدار با رئیس مجلس و وزرای کار و بهداشت برزیل و وزرای بهداشت و کار اروگوئه افزون شده باید در نظر بگیریم. در پایان امیدوارم که نمایندگان و همکاران من از شریعتمداری حمایت‌های لازم را با دادن رای اعتماد به ایشان به عمل آورند.

شریعتمداری اخلاق‌مدار است/ در کشور ما موضوع استعفا و عذرخواهی نهادینه نشده است

ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر و مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص دلایل مخالفت خود اظهار کرد: مخالفت در نظر من به معنی سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقتم تمام برنامه وزراء را تایید نمی‌کند امروز که من مخالف آقای شریعتمداری هستم دلایلی دارم و ایشان می‌داند که در زمان معرفی ایشان هم من مخالف بودم اما در کمیسیون تمام همکاری را انجام دادم.

وی افزود: از بعد اخلاقی آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار هستند و بعد از مجلس هفتم ایشان را می‌شناسم اما یکسال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی برنامه‌ای اعلام کردند تا اقتصاد بیمار را درمان کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد چرا که شرایط کشور متغیر شد و ما به شرایط جنگ اقتصادی دچار شدیم و هم هماهنگی لازم در کشور را به وجود نیامد.

ملکی در ادامه تصریح کرد: در جنگ اقتصادی باید همه حالت جنگی به خود بگیرند تا به حال به خاطر عملکرد ضعیف یک وزیر، معاون و مدیر چه برخوردی به جز عزل صورت گرفته در دنیا اگر اتفاقی در وزارتخانه یا بنگاه اقتصادی صورت بگیرد یا استعفا می‌دهند یا عذرخواهی می‌کنند که در کشور ما نهادینه نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آنچه من در برنامه دیدیم ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی مغایرت دارد و براساس گزارش کارشناسی معاونت وزارت هم منطبق نیست ما اسنادبالادستی ، چشم انداز، سیاست‌های اعلامی در مورد اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم را قبول داریم اما به نزدیک ۵۰ درصد  از آن اصلا اشاره نشده است مخصوصا در جاهایی که بحث حمایت از افراد معلول و محروم جامعه بوده است.

وی افزود: یک خانم سرپرست خانواده با سه فرزند که محل زندگی هم ندارد با ۱۵۰ هزار تومان چگونه زندگی خود را اداره کند در حالی که اسناد بالادستی به آن اشاره شده اما در برنامه گنجانده نشده است با چه مکانیزمی می‌خواهند برنامه هایشان را اجرایی کنند . افرادی که خود را اینجا معرفی می‌کنند باید به ما الگو و معیار سنجش بدهند تا بتوانیم برنامه‌هایشان را درک کنیم هر مدیری که برنامه هدف گذاری نداشته باشد نمی‌تواند به آن هدف برسد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تخصیص بودجه اظهار کرد: در خصوص بودجه و تسهیلات هیچ الگو و برنامه‌ریزی در هیچ کدام از وزراء ندیدم رای آوردن یک طرف قضیه است و خدمت به مردم و عمل به وعده یک طرف دیگر که حائز اهمیت است برنامه‌هایی که ما از وزراء و رییس‌جمهور می‌گیریم امضاء‌ می‌شود اما عمل نمی‌شود .

وی با اشاره به مسئولیت شریعتمداری تصریح کرد: در بعد اقتصادی بخشی از اقتصاد مردم به شما مربوط شده است شستا را دست کم نگیرید بخشی از پتروشیمی در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است ما باید برای این مسائل شاخص داشته باشیم. تغییر سریع مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگترین معضل اجتماعی است .

ملکی افزود: تا زمانی که عمر مدیران صنعتی ما یک یا دو سال است، نمی‌توانیم اهداف را پیش ببریم هر مدیر سال اول مسئولیت کارها را به گردن نفر قبلی می‌اندازد و سال بعد هم که از کار برکنار می‌شود. وزیر باید در این خصوص برنامه مدون ارائه دهد. آقای شریعتمداری من ۲۸ سال با کارگر سروکار داشتم و باید در رابطه با قانون کار برنامه خاصی ارائه دهید نه کارگر امنیت شغلی دارد و نه بنگاهدارها می‌توانند فعالیتشان را پیش ببرند .

وی با اشاره به آمار بالای بنگاه‌های نیمه تمام اذعان داشت: ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی به صورت نیمه تمام هدایت می‌شود که اگر به جای آن ۱۰ هزار کار شروع می‌کردیم بعد از بهره‌برداری می‌توانستیم ده هزار بنگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم اگر تولید ناخالص ملی بالا نرود نه بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند کار کند و نه کارگران امنیت شغلی خواهند داشت.

ملکی افزود: دلار ۳۵۰۰ تومان بود اما الان ۱۵ هزار تومان است و این‌ها مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور ما است که اثرات آن را می‌بینیم در شستا ما هم مشکلات خاصی داریم و در واگذاری‌ها خیانت‌هایی صورت می‌گیرد. کشت و صنعت ۳۰۷۰هکتاری را با همه امکانات واگذار کردند اما برنامه طرف خریدار تولید آب در دشت مغان بود تا آن را صادر کند این هم نحوه واگذاری ماست همه در استان از استاندار تا فرماندار به رییس‌جمهور نامه نوشتند تا سند دشت مغان که یک زنجیره است از بین نرود و با آن کاری نکنیم که به سرنوشت آلومینیوم دچار شود.

نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات کامل بر نمی‌گردد که البته در پتروشیمی گفته‌اند کامل برگشته ما حدود ۲۵ میلیارد دلار قرارداد غیر نفتی داریم که ۱۲هزار دلار آن مربوط به پتروشیمی می‌شود قسمت وزارت تعاون مربوط است ما انتظار داریم این مسائل سامان بگیرد.

ملکی در پایان گفت: شریعتمداری در دوره قبل هم وزیر بود و آدم پاک دستی است امیدواریم وعده‌های داده شده عملیاتی شود و توانمندی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقاء کمی و کیفی آموزشگاههای کارگاهی در دستور کار قرار گیرد یک واحد صنعتی در مشکین شهر زده شده که برای خودروهای دیزلی است که برای واحدهای مربوط به پتروشیمی جوابگوی نیاز نبودند و ما از تهران کمک گرفتیم.

برای جلوگیری از ابرتورم اقدامات خاصی انجام می‌دهیم

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مطالبه معوقه یکی از مسائلی است که بانک‌ها در رنجند. باید با همدیگر بیندیشیم تا معوقات بانکی برگردند. باید سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدارک دیده شوند. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فرهاد دژپسند عصر امروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی به فرارسیدن ایام عزداری امام حسین (ع) و اربعین اشاره کرد و گفت: امروز در خدمت نمایندگان برای ارائه برنامه‌های خود هستم و قبل از آن، از رئیس‌جمهور بابت معرفی خویش به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تشکر می‌کنم. قبل از ارائه برنامه، لازم دیدم عرض تشکر از مخالفان و موافقان خود هم تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه عرض تشکر من محدود به این جلسه نیست، اظهار داشت: ارتباط ما با نمایندگان با مستمر و تعریف شده باشد زیرا در این شرایط هیچ فردی نمی‌تواند ادعای معجزه‌آسایی داشته باشد مگر با تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه. یکی از برنامه‌های جدی بنده، تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است که متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان است چراکه از دوره جنگ تجربه اندوختم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در جنگ تحمیلی با سرمایه‌ اجتماعی‌ که داشتیم، توانستیم این جنگ را پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانتیمتر از کشور را به دشمن واگذار کنیم. در آن جنگ هم دچار جنگ اقتصادی بودیم. پس سرمایه اجتماعی موجب موفقیت ما شد بنابراین باید در این شرایط هم همان شیوه را در پیش بگیریم.

دژپسند به سوابق خود اشاره و تصریح کرد: از زمانی که در سال ۷۴ مدیر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بودم، همین رویکرد را داشتم. من مسئولیت طراحی اقتصاد بدون نفت را داشتم که براساس تعامل چندجانبه طراحی شد. در آن دوران، برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کردم و از آن برنامه در دورانی که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار هستند، می‌‌شود استفاده کرد. در نیمه دهه هشتاد توانستم به اصلاح چند قانون بپردازم. این تجربه است که می‌تواند به کار کشور بیاید.

وی افزود: در زمان اصلاح قانون تجارت تلاش کردم چندجانبه‌گرایی را عمق ببخشم. در هسته‌‌های اندیشه‌ورز باید افتخار درگیر شدن نمایندگان را داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شرایط کنونی کشور را متفاوت از گذشته دانست و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاصی انجام بدهیم. من که توفیق داشته‌ام از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی یا نقطه‌چین همکاری داشته باشم، می‌دانم چه ظرفیت‌هایی دارد ولی متکی شدن صرف به این ظرفیت‌ها، کافی نیست.

دژپسند با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بحث تامین مالی است، ابراز داشت: تامین مالی باید در این شرایط یکی از برنامه‌های ما باشد که در دو جز یعنی استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باشد. در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ماقبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام شود.

وی با اشاره به صحبت‌های امروز و همچنین گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور بیان کرد: همانطور که آقای رئیس‌جمهور امروز تاکید کردند و همچنین در جلسه‌ای که خدمت ایشان رسیدم، نخستین مسئله‌ای که آقای روحانی مطرح کرده و بر آن تاکید کردند، اصلاح نظام بانکی بود. وزیر اقتصاد به عنوان رئیس ۱۰ مجمع بانک‌ها باید امکان تسهیل بانک‌ها را محقق کند ولی آنها از برخی مسائل در رنج هستند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: مطالبه معوقه یکی از مسائلی است که بانک‌ها در رنجند. باید با همدیگر بیندیشیم تا معوقات بانکی برگردند. باید سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدارک دیده شوند. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند.

دژپسند ادامه داد: این امر موجب می‌شود اقتصاد دچار آسیب شود و آنچه با مدیران بانک‌ها قرار خواهیم گذاشت این است که برای رفع موانع تولید با یک پایش مستمر این دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم. باید به کمک آنها بیاییم تا از این مرحله گذر کنند و ممکن است اگر از آنها حمایت نشود این را از دست بدهند. می‌دانیم  در این شرایط باید با بانک‌ها و مدیران بانک‌ها برای این امر هم اندیشی کنیم که بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم.

وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی گفت: ما نباید به ذکر این حالت بپردازیم بلکه ما باید نقدینگی را تبدیل به اهرم کنیم. با مشاوره‌ای که با رییس بورس داشتیم این را بررسی کردیم. مردم امروز به خاطر اینکه دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر نیستند هرکجا سرمایه‌گذاری کنند درنتیجه ما باید سازمان‌های توسعه‌ای را ایجاد کنیم که اینجا مدیریت اصلی کار را به دست بگیرند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد این منابع می‌تواند از کف جامعه و از سمت مردم گسیل شود، تاکید کرد: آیا می‌دانید ما سرمایه‌های گرانقدری به نام منابع دولتی داریم که ارزش آن ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر قبول کنیم ۲۰ درصدقابلیت نقدشوندگی دارد با این ۲۰ درصد می‌توانیم به عنوان اهرم برای تحرک بخشی به اقتصاد استفاده کنیم و این هم یکی از اقداماتی است که می‌توانیم این ظرفیت را استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: ما می‌توانیم از این امکانات به صورت اهرم استفاده کنیم و به رونق سرعت ببخشیم و ما باید جهش داشته باشیم و نیاز به منابع مالی خارجی هم داریم و به صورت فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تامین شود. وزارت دارایی دارای ایده و برنامه‌هایی است که موفق شدیم حدود ۱۵ میلیارد دلار جذب داشته باشیم اما باید آسیب شناسی شود تا از این مرحله عبور کنیم.

وی در تشریح یکی از راه‌ها گفت: شما آشنایی خوبی با استان‌ها دارید، بهترین راه این است که باید از جاذبه‌های قومی و منطقه‌ای کشور در جذب سرمایه‌های خارجی  استفاده کنیم. دربخش آذری زبان و عرب زبان و …باید بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی کنیم و هدایت کنیم که لازمه آن دادن اختیار بیشتر به استان‌ها است که می‌خواهند موتور رشد کشور شوند و اگر استاندار با سرمایه‌گذاری صحبت کرد باید زمینه کار هم فراهم شود.

دژپسند عنوان کرد: رشد فقط با این عوامل نیست بنگاه‌های تولیدی که داریم با نظام مالیاتی و گمرکی ارتباط دارند و فضای کسب و کار بهترین مسیری است که می‌تواند کمک کند. نظام مالیاتی و اهمیت آن را رئیس‌جمهور توضیح دادند و باید ساز و کارهایی طراحی کنیم تا بتوانیم راه فرار مالیاتی را ببندیم.

وی با اشاره به لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش و لایحه ارزش افزوده گفت: این را در دستور کار قرار دهید، لایحه ارزش افزوده در کمیسیون تمام شده و با اولویت در دستور قرار بگیرد تا بتوانیم با این قانون در سال بعد کار کنیم. در این زمینه‌ها تجربه چندین ساله‌ای را داریم و آن تجربه می‌تواند به سرانجام بهتری برسد. بحثی که دارم این است که شیفت مالیات از شرکت‌ها به افراد منتقل شود که بررسی تجربیات در اولویت‌ است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: بحث بعدی امنیت سرمایه‌گذاری است؛ مگر می‌شود طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نکند؛ باید این احساس ایجاد شود و انشاءالله سعی می‌کنم لایحه امنیت سرمایه‌گذاری را با همکاری قوه مقننه و قوه قضائیه پیش ببرم.

دژپسند افزود: گمرک باید تسهیل‌کننده باشد؛ برای تسهیل کنندگی، این سازمان باید مجهز باشد، اگر بخواهد برای مبارزه با قاچاق موفق باشد باید مکانیزه شود و باید گمرک الکترونیک داشته باشیم و باید اصلاح گمرک را با شدت بیشتر انجام دهیم. تجهیز منابع مناسب و سرعت در الکترونیکی کردن گمرک می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد گفت: فساد ریشه می‌سوزاند؛ شاید خیلی از تهدیدات خارجی ارزش تامل نداشته باشد اما باید بتوانیم با فساد مبارزه کنیم و باید نگران این موریانه باشیم. باید کمک کرد که سیستم‌های نوین اجرا شود. اینها زمانی می‌تواند موتور رشد را سرعت دهد که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم که دارای توانمندی و هوشمندی باشد.

وی ادامه داد: دولت نباید بخش خصوصی را به عنوان یار دوازدهم نگاه کند بلکه بخش خصوصی باید شریک باشد. اگر ارج بذاریم به سرمایه‌ها باید بدانیم که زمینه جذب سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم. سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه‌گذار داخلی را نگاه می‌کند. اگر این چند عامل اتفاق بیفتد می‌توان امیدوار بود از ظرفیت‌های نوین به نحو بهتر استفاده کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود: یک سیستم همه جانبه باید درون رشد اقتصادی و کنترل تورم ایجاد شود. تورم عوامل زیادی دارد آنجا که باید سرمایه‌گذاری را کنترل کنیم عرضه و تقاضا هم مدیریت می‌شود. باید بتوانیم به طور منظم این امر را انجام دهیم.

دژپسند گفت: باید با تکیه بر شایستهسالاری این کار را انجام دهیم. حکمرانی خوب جز با شایسته‌سالاری شکل نمی‌گیرد. کسانیکه از دانش و تجربه مفید و مرتبط برخوردار باشند اگر براین کرسی تکیه زدند اراده آهنین و دانش عمیق داشته باشند. در شایسته‌سالاری هیچگونه تبعیضی قائل نیستیم.

وی ادامه داد: در کنار همه اینها باید بخش خصوصی را هم جدی بگیریم. با این پیکره نمی‌توانیم ادامه دهیم. این بستر مناسبی است که اراده خصوصی به جریان بیفتد بنابراین باید بخش خصوصی را جدی بگیریم.   ما که بانکداری خصوصی را رواج دادیم چرا باید دولت سهام حدود ۲۰ درصدی در سه بانک خصوصی داشته باشد. ما باید با این روش ها بستر را برای تلاش بیشتر هماهنگ کنیم . این در ابعاد واگذاری، روان کردن ظرفیت و بهبود فضای کسب و کار نمود پیدا می کند.

دژپسند افزود: نمایندگام محترم در برنامه ششم که هدف‌گذاری کردند باید اراده جدی‌تر داشته باشند. وزارت امور اقتصاد و دارایی به واسطه کارکرد گمرک و بانک و فضای کسب و کار عمل می‌کند باید بعد دوم وزارت را هم در ارتباط با با فعالان اقتصادی تقویت کنیم. من در اتاق بازرگانی گفتم ارتباط تشریفاتی کارگشا نیست و ارتباط باید مستمر باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه داد: چرا باید نگاهی که در عرصه اقتصاد صاحب کرسی است برای ارتباط با وزیر پشت در بماند. اگر بخواهیم این عناصر نقش خود را ایفا کنند نباید بیشتر از دو روز آنها را پشت در بگذاریم. ما باید به استان‌ها برویم و جلسه بگذاریم؛ ما باید تامین منابع را صادرات محور برنامه‌ریزی کنیم و وزارت خانه باید به عنوان تسهیل کننده فضای کسب و کار ایفای نقش کند. باید این گونه به مقابله با جنگ اقتصادی برویم.

وی ادامه داد: این جنگ نمی‌تواند مثل جنگ هشت ساله ما خاتمه پیدا کند مگر اینکه همدلی را تقویت کنیم. یکی از بحث‌هایی که ما پیش رو خواهیم داشت هماهنگی تیم اقتصادی است بنابراین باید هماهنگی را در رویکرد سیاست اقتصادی به کار ببریم.  من باورم این است که این اکسیر را باید جدی بگیریم. باید حکم مقام معظم رهبری را در تشکیل ستاد عالی هماهنگی اقتصادی به منصه ظهور برسانیم و به تحقق آرمان‌ها برسیم.

دژپسند در پایان گفت: اگر مورد اطمینان مجلس قرار بگیرم با بهره‌گیری از تجربه جنگ تحمیلی و با تقدیر و تشکر از ایثارگران بار دیگر الگوی از جان گذشتگی در این جنگ را دنبال می‌کنم و با همکاری هم این معضل را به سهولت پشت سر می‌گذاریم.

دژپسند قول بدهد از نیروهای سفارشی استفاده نکند/ از فردا اجرای برنامه‌های شما را مو به مو بررسی می‌کنیم

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره دلایل دفاع از دژپسند اظهار داشت: با بررسی‌ دقیق برنامه‌های آقای دژپسند ایشان را فردی مسلط بر شرایط اقتصادی کشور دیدم.

وی افزود: دژپسند اشراف کامل به اقتصاد کشور دارد و می‌تواند در شرایط پرتلاطم کشتی اقتصاد را به ساحل آرامش هدایت کند.

مقدسی با تاکید بر اینکه تحصیلات مرتبط یک ضرورت است، گفت: تجارب دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را به فال نیک می‌گیریم هر چند که عده‌ای به این موضوع منتقد هستند اما معتقدم وزیر اقتصاد باید با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ باشد.

وی افزود: دلیل دیگر موافقت بنده با وزارت آقای دژپسند اشرافیت وی بر برنامه ششم توسعه است. دژپسند بر برنامه‌های ششم به ویژه احکام آن تسلط دارند و برنامه‌هایشان منطبق با اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه‌ است.

مقدسی با بیان اینکه آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارد، گفت: یکی از موضوعات مهم انسجام تیم دولت است اینکه نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند. بر این باور هستم که آقای دژپسند می‌تواند این هماهنگی را در تیم اقتصادی داشته باشد.

وی تاکید کرد: از آقای دژپسند قول می‌گیریم از نیروهای سفارشی استفاده نکند و نیروهای خلاق، توانمند را بر سر کار بیاورد. وزیر اقتصاد باید نسبت به کسانی که به کار می‌گیرد پاسخگو باشد. از وزرا خواهش می‌کنیم نیروهای سفارشی را قبول نکنند.

نماینده مردم اراک ابا اشاره به عضویت دژپسند در شورای عالی بانکی، شورای انفورماتیک، کمیته اصلاح نظام بانکی، ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: عضویت در این کمیته‌ها و کارگروه‌ها می‌تواند به اصلاح نظام بانکی و تقویت بخش خصوصی کمک کند.

وی ادامه داد: مهمترین ماموریت وزیر اقتصاد تنش زدایی در شرایط اقتصادی بین‌المللی است آن چیزی که رئیس عاقل مجلس شورای اسلامی هم به آن تاکید دارد. آقای دژپسند باید نسبت به تنش‌زدایی در چارچوب تدابیر رهبری اقدام کند.

مقدسی گفت: اتاق فکر آقای دژپسند باید با حداقل ۲۰ اقتصاددان برجسته تشکیل شود و باید با اقتصاددان‌های برجسته تعامل منطقی داشته باشد.

نماینده مردم اراک با تاکید  بر اینکه دژپسند مبدع و پیشنهاددهنده توسعه اقتصادی بدون نفت است، گفت: برنامه‌های ایشان در راستای کمترین وابستگی به بودجه نفتی طراحی شده و آقای دژپسند هر آنچه که مانع توسعه و تولید است باید شناسایی و اگر نیاز به تغییر قوانین است در لایحه‌ای آن را به مجلس ارائه دهد و ما هم استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما نمایندگان مجلس هر چند به عملکرد دولت انتقاد داریم اما معتقدیم باید در کنار هم مشکلات را حل کنیم در حال حاضر کشور دچار التهاب است و باید شرایط تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

مقدسی با تاکید بر اینکه باید فراجناحی فکر کنیم اظهار داشت: هر چند آقای دژپسند در حوزه برنامه‌ریزی تسلط کامل دارد اما امروز زمان عمل فرارسیده است و باید به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: ما نماینده مردم هستیم و از طرف مردم هم از دولت حمایت و هم مطالبه‌گری می‌کنیم. امروز آقای دژپسند نمایندگان مجلس به شما رای می‌دهند اما از فردا اجرای برنامه‌های شما را موی به موی بررسی خواهند کرد.

دژپسند می‌تواند با تدابیر خود از فساد جلوگیری کند

محسن علیجانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اصلی بخش اقتصاد باید نقش خود را به صورت کارآمد ایفا کند. بنده معتقدم که شان وزارت اقتصاد تنها هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها نیست. بزرگترین اقتصاد دنیا هم اکنون به فکر از پای در آوردن اقتصاد ما است و با ایجاد مشکلات و موانع سعی دارد تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند.

وی افزود: پایین بودن سطح بهره‌وری، افزایش بیش از مخارج از جمله مشکلاتی است که پیش‌روی اقتصاد ما قرار دارد و باید برای آن چاره اندیشید.

این نماینده موافق اظهار کرد: باید برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فساد تمهیداتی اندیشیده شود.

علیجانی گفت: آقای دژپسند انسانی کارا و پاکدست برای ریاست وزارت اقتصاد است که می‌تواند با تدابیر خود از فساد جلوگیری کند. او به دنبال اهداف اجرایی است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود کسب و کار بر توسعه زیرساخت‌های مرتبط فضای داد و ستد را بهبود بخشد. ارتقای فضای کسب و کار، واردات و هموار کردن مشکلات ارزی از اهداف او است. کاهش تصدی‌گری، هماهنگی بین بخش خصوصی نیز از دیگر اهداف دژپسند است. آقای دژپسند به دنبال ارتقای عملکرد گمرکی است و تلاش خواهد کرد تا فساد در این بخش را کم کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد، وزارت عدالت اقتصادی است و کشور ما نسبت به دیگر کشورها از نظر نیروی انسانی و منابع مالی ظرفیت بالایی دارد که باید از این ظرفیت بالا استفاده کرد و من فکر می‌کنم دژپسند از پس این کار برآید. تاکید بر عدالت اجتماعی و همت مضاعف کلید واژه‌هایی است که توسط مقام معظم رهبری همواره استفاده می‌شود و وزیر پیشنهادی می‌تواند بر آنها جامه عمل بپوشاند.

همه برنامه دژپسند تئوری است/ برای خود رزومه درست کرده‌اید

ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: همه ما بر جنگ اقتصادی تاکید می‌کنیم در حالی که باید آرایش جنگی بگیریم و این باید هم در دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل مشاهده باشد. آیا این گونه است؟

وی ادامه داد: من همه مسائل را تاریک یا سیاه نمی‌بینم و روی برنامه‌های پیشنهادی ایشان تمرکز می‌کنم. شما به بهبود وضعیت رفاه، افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم تاکید دارید اما مشخص نمی‌کنید که این اقدامات با چه مکانیزمی صورت خواهد گرفت. باید توجه کرد رای آوردن یا نیاوردن مهم نیست مهم آن است که برنامه‌هایی که ارائه می‌شود قابلیت اجرایی دارند یا نه؟ چون پس از چهار یا شش ماه در همین مجلس در مورد آنها سوال خواهد شد.

نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: شما به تامین کالاهای اساسی مردم و تامین منابع مالی تولید اشاره کرده‌اید اما در شرایطی که تولید ناخالص داخلی کشور پایین است با چه مکانیزمی این اقدامات را انجام خواهید داد؟ با چه مکانیزمی مشکلات ارزی را حل خواهید کرد؟ واقعیت این است که شرایط کشور اجازه این کار را نمی‌دهد در حالی که آقای رئیس‌جمهور وجود ابرتورم را انکار می‌کنند شما برای مبارزه با آن برنامه‌ دارید اما باز هم درباره مکانیزم مبارزه با ابرتورم اشاره‌ای نکرده‌اید.

ملکی تصریح کرد: در کتب مختلفی که شما ارائه کرد‌ه‌اید یک آمار کمی نمی‌بینیم. شما در موردی اشاره نکردید که مثلا این آمار از کجا به کجا می‌رسد. بالاخره شما اگر رای بیاورید یک رزومه برای خود درست کرده‌اید.

وی متذکر شد: در مورد مبارزه با فساد که اشاره کرده‌اید بر شاخصه‌ها تاکید شده است. با چه مکانیزمی این کار را انجام خواهید داد چگونه با بانک‌های بیمار مبارزه خواهید کرد؟ مگر بانک‌ها نباید مشارکتی باشند در حالی که تنها کار بانک‌ها گرفتن نرخ بهره است. نباید فراموش کرد که تولید زمانی سامان می‌یابد که بانک‌ها در سود و زیان مثل تمام دنیا مشارکت داشته باشند.

ملکی تصریح کرد: همه برنامه شما تئوری است و همه ما تئوری‌ها را بلد هستیم. شما اشاره به موانع تولید کرده‌اید در حالی که ما قانون آن را داریم ولی اراده‌ای برای اجرای آن نمی‌بینیم. باید پرسید شما چگونه بین گمرک و دیگر سازمان‌های مربوط خود تعامل ایجاد خواهید کرد.

وضعیت فعلی اقتصاد به عملکرد دژپسند و همکارانش در سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد

یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت به عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اظهار کرد: قبل از اینکه برنامه‌های دژپسند را نگاه کنیم و با آن مخالفت کنیم نمایندگان باید به این مسئله واقف باشند که گذشته چراغ راه آینده ما است. کارنامه گذشته آقای دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مدنظر قرار دهیم و بنا بر آن تصمیم بگیریم.

وی افزود: همه می‌دانید آقای دژپسند دکتری اقتصاد بین‌الملل دارند و از سال ۸۴ درسازمان برنامه و بودجه هستند. مگر نه اینکه یک پای اقتصاد ایران سازمان برنامه و بودجه است؟ کدام برنامه و کدام بودجه در جای مناسب خود صرف شده است؟

کمالی‌پور در ادامه تصریح کرد: در قانون ۳۰ برنامه و بودجه آمده باید با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان اقتصادی بودجه کشور تعیین و بسته شود. آیا این کار را انجام داده‌اید؟ تفریق بودجه نشان می‌دهد به جای متمم از بانک پول دریافت کردید که باعث افزایش پایه پولی کشور شد. درآمدهای فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف بودجه کشورشده که باز هم افزایش پایه پولی کشور را به همراه داشته است.

نماینده جیرفت با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده است، اذعان داشت: در بودجه ۹۶ ، ۱۰ میلیارد تومان را برای یک مرکز تحقیقات اختصاص دادید که تنها یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد. شما با این ۱۰ میلیارد تومان چه کارهایی انجام داده‌اید؟ مردم باید نتیجه عملکرد مثبت شما را در اقتصاد، اشتغال و رفاه خود ببینند. آیا واقعاً مشاهده می‌شود؟

وی افزود: این همه نوسانات و مشکلات در کشور یعنی شما هیچ مسئولیتی در قبال آن نداشتید یا به نظر شما توجهی نمی‌شده است؟ شما به گفته خودتان می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید. ۵۰ صفحه برنامه داده‌اید اما ای کاش ۵ صفحه برنامه می‌دادید و عمل می‌کردید. این ۵۰ صفحه تنها نوشتار است و عملکردی وجود ندارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: آنچه شما در برنامه‌هایتان به آن اشاره کردید بانک‌ها، بیمه‌ها و اصلاح ساختارها که تنها اشاره شده که باید انجام شود با کدام برنامه علمی و عملی و کدام راهکار در این برنامه ۵۰ صفحه‌ای مشاهده می‌شود؟

وی گفت: ما نباید کاری کنیم که سه ماه بعد دوباره طرح سوال و استیضاح به راه بیفتد و به کاری که نباید بر آن صحه می‌گذاشتیم حسرت می‌خوردیم. من به عنوان یک نیروی مستقل اعلام می‌کنم که آقای دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور کشور را باز کند و دوای درد این اقتصاد بیمار باشند. اگر وضعیت اقتصاد این است قسمتی از آن به عملکرد آقای دژپسند و همکارانشان در سازمان برنامه و بودجه بازمی‌گردد.

کمالی‌پور در ادامه تصریح کرد: کدامیک از نمایندگان از عملکرد ایشان در سازمان برنامه و بودجه راضی هستند که می‌خواهید به او رای بدهید. امیدوار هستم دراین فضا تصمیمی بگیرید که روح و روان ملت ایران به آرامش برسد و تصمیمی بگیرید که خواست مردم شما است، نگاه مردم به تصمیم شماست و رضایت خدا و پس از آن رضایت مردم را با تصمیم خود رقم بزنید.

دژپسند می‌تواند بین وزرات اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت هماهنگی ایجاد کند

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار  در موافقت با گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت اقتصاد و دارایی گفت: امروز در محضر ملت بزرگ و خدا هستیم تصمیمی که می‌گیریم باید بر اساس منافع ملی باشد.

وی افزود: توصیه و خواهش دارم به همکارانم که انتخابی که امروز انجام می‌دهیم با شناخت و درایت باشد که مجبور نشویم سه ماه بعد سوال و استیضاح کنیم. به وزرا می‌گویم در این خانه ملت با خدا عهد ببندیم که به آنچه می‌گوییم عمل کنیم و ملت در شرایط اقتصادی سربلند باشند.

نماینده گرمسار تاکید کرد: در خصوص دژپسند می‌گویم؛ نمایندگان محترم دغدغه شما همیشه بحث عدم هماهنگی و هم‌گرایی تیم اقتصادی بوده امروز با انتخاب دژپسند همکاری در بخش سازمان مدیریت و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد که نگاه وی برنامه‌ای و علمی و منسجم در بخش اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنده چند سالی در سازمان مدیریت بودم ایشان همکار ما بودند و رشد خودش را مراحل مختلف مدیریتی از کارشناسی شروع کردند و معاون مدیرکل بودند، بعد مدیرکل و معاون شدند یعنی این نبوده که یک شبه راه را طی کنند .

کاتب تصریح کرد: سوم اینکه ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند که می‌توانند از ظرفیت‌های علمی دانشگاهیان استفاده کند و می‌تواند هسته اندیشه‌ورزی و هم فکری را در وزات‌خانه راه‌اندازی کند و با نگاه متفاوت می‌تواند برنامه تنظیم کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته چهارم اینکه ایشان در طول مدت کار در سازمان مدیریت در تدوین کار و لوایح مادر و مخصوصا لوایح دیوان محاسبات و برنامه و بودجه بیشترین سهم را در تدوین آن داشتند. حال اگر بخواهند این قوانین را اجرا کنند که خودشان در تدوین آن سهم داشتند  و مباحث را تنظیم کردند قطعا کار بهتر انجام خواهد شد. کسی که بتواند مبانی نظری را تدوین کند در اجرای آن موفق‌تر است.

کاتب گفت: ما از ایشان انتظار داریم بحث مالیات بر ارزش افزوده که انتظار همکاران من در فراکسیون تولید است را دنبال کنند. قانون ارزش افزوده را با هماهنگی مجلس تدوین کنند و در راستای خدمت به تولید و نکته دوم بحث اصلاح ساختار بودجه که همکاران من مورد تاکید داشتند گام موثر بردارد.

دژپسند با سلامت و شجاعت کاری خود می‌تواند با رانت مقابله کند

عضو فراکسیون امید گفت: همکاران محترم امروز در مقابل یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفتیم. تصمیمی که در داخل چند ماهی است که ثبات اقتصادی کشور را بهم ریخته است.

وی ادامه داد: هر روز مسائل اقتصادی و وضعیت نابسامانی و فشارهای اقتصادی که از طرف آمریکا و عیادی آن به مردم حاکم می‌شود، بیشتر شده است تا جایی که وزارت خزانه‌داری به عنوان پایگاه جنگی علیه ا قتصاد ایران معرفی شده و هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا بتواند از آن جهت بر کشور غلبه کند.

سبحانی‌فر ادامه داد: آمریکا در ۱۳ آبان برنامه‌ دارد که از این روز بتواند حداکثر استفاده را ببرد. آیا وقت آن نیست که در مقابل آمریکا یک تصمیم قاطع و پاسخ سخت بدهیم و به وزرای پیشنهادی دولت رای بدهیم.

سبحانی‌فر با اشاره به سوابق فرهاد دژپسند و مسئولیت‌های وی طی سال‌های اخیر گفت: سوابق ایشان از اجرایی تا تئوری برای همه روشن است. دژپسند لیسانس و فوق‌لیسانس در زمینه اقتصاد دارد و عضو هیات علمی دانشگاه‌های معتبر کشور است و از مدیران موفق در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود. ایشان همواره در پست‌های اقتصادی و مالی بوده اما تا امروز یک نفر در مورد حاشیه‌های مالی دژپسند حرفی نزده است. این نشان می‌دهد که ایشان سلامت و شجاعت کاری دارند و می‌تواند با رانت مقابله کند ضمن آنکه دژپسند از یک خانواده کشاورز است و با درد مردم آشنا است.

سبحانی‌فر به سابقه اجرایی دژپسند اشاره کرد و گفت: معاون رئیس سازمان برنامه، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی از سوابق مهم ایشان است ضمن آنکه ایشان در برنامه‌های خود صریحاً اعلام کردند که تفکرشان استفاده از بخش خصوصی به معنای کامل است. ایشان به تئوری‌های اقتصادی تسلط کامل دارند و می‌توانند با سابقه عملی‌ای که در این چند سال به دست آورده را اجرایی کند.

سبحانی‌فر با اشاره به صحبت‌های ساری نماینده مخالف دژپسند گفت: ایشان این انتقاد را داشتند که دژپسند برنامه‌ای برای اقتصاد بدون نفت ارائه نکرده این در حالی است که ایشان در سال ۷۵ مسئول تدوین اقتصاد بدون نفت بوده است. قطعاً ایشان در صورت حضور در پست وزارت می‌تواند بهتر این برنامه را اجرا کند.

وی ادامه داد: در برنامه ایشان بر روی نظام بانکی تاکید شده و اینکه بانک‌ها باید بانکداری بکنند نه بنگاهداری. ضمن آنکه بانک‌ها باید به مردم تسهیلات بدهند نه زیرمجموعه خود.

سبحانی‌فر در پایان ضمن ابراز امیدواری از رای آوردن دژپسند گفت: با توجه به اینکه ایشان یکی از افراد مسلط علمی در کشور است امیدواریم بتواند به خوبی در پست وزارت به کشور خدمت کند.

ساری: برنامه ۵۰ صفحه‌ای دژپسند چیزی جز تکرار مکررات نبود

نماینده اهواز تاکید کرد: ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد.

علی ساری نماینده اهواز در مقام مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: از اینکه دکتر روحانی تصمیم به تغییر در تیم اقتصادی گرفته‌اند خوشحال هستم و ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد با وجود آنکه ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در اوایل سال ۹۷ نامه‌ای را مبنی بر تغییر در تیم اقتصادی دادند دکتر کرباسیان در اثر فشار استیضاح به این کار تن دادند.

وی ادامه داد: باید از آقای دژپسند که در این فضای مبهم اقتصادی و آ‌شفته قبول مسئولیت کردند سپاس‌گذار باشیم اما در برنامه پیشنهادی و ۵۰ صفحه‌ای ایشان چیزی جز تکرار مکررات نبود و هیچ گونه راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ندیده‌ام تمام مطالب مطرح شده با توجه به مقالات و تالیفات بیشتری که نگارش شده است، صورت گرفته که بر مبنای تئوری است و اجرای فرضیه‌ها و تئوری‌ها در این شرایط محال است.

نماینده اهواز با اشاره به وظایف سیاست‌گذاران وزیر اقتصاد گفت: اگر هشت وظیفه خطیر که شامل سیاست‌گذاری پولی و بانکی، سیاست‌گذاری بیمه‌ای، سیاست‌گذاری مالی و نظارت، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط تولید بدانیم، شرط اصلی این هشت وظیفه در چگونگی تدبیر در سیاست داخلی و خارجی عجین شده است و مهم‌تر آنکه ۸۰ درصد بودجه کشور مربوط به فروش نفت است که سیاست‌های پولی و مالی از روی آن تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید تمرکز این وزارتخانه بر سیاست خارجی باشد و در شرایط تحریم و کاهش فروش نفت شاهد برنامه از ایشان باشیم. اما سوال‌هایی مطرح است، جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه کجا است اگر تحریم‌های اقتصادی آمریکا شروع شده است ما شاهد هستیم که وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن آنها سفرهای متعددی به کشورهای مختلف و مشتریان ما دارند در حالی که نقش دیپلماسی اقتصادی در برنامه وزیر اسبق اقتصاد و نیز در برنامه پیشنهادی وزیر فعلی کمرنگ است و جز اشاره‌ای کوتاه به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری را قائل نشدند و انتظار داریم همپای دشمن عملکرد داشته باشند.

ساری در مورد هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: شما بر تامین منابع مالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید تاکید کرده‌اید اما این تاکید شما کافی نیست و برنامه‌ای اجرایی را می‌طلبد. شما به بخش‌هایی از مقالات و کتب تدوین شده که در آنها به آسیب‌شناسی مسائل اقتصادی پرداخته‌اند، اشاره کردید در حالی که این را نمی‌توان راهکار عملی دانست. ایشان در پاراگراف‌های مختلف به چالش سرمایه‌گذاری خارجی ناکافی تاکید کردند اما نحوه جذب آن مغفول مانده است و ایشان به عنوان راس این وزارتخانه باید هر چه سریعتر پرده سیاه رانت را از اقتصاد دور کند.

وی تصریح کرد: از نواقص اقتصادی ما سیستم ناکارآمد بانک است بانک‌های ما در آستانه ورشکستگی هستند و در نحوه عملکرد نیز از استانداردهای بین‌المللی عقب مانده‌ایم که این باعث شده تا بانک‌های خارجی حاضر به وام دادن به بانک‌های ما نشوند و من راهکاری برای برون رفت از این شرایط را در شما نمی‌بینم.

نماینده اهواز ادامه داد: راهکاری برای وصول معوقات گذشته ارائه نشده است. چه برنامه‌ای برای حل دارایی‌های منجمد و موهومی بانک‌ها دارید؟ آیا می‌دانید ۶۰ درصد دارایی بانک‌ها قابل نقد شدن نیستند؟ آیا می‌دانید مطالبه ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی در دست تنها ۱۰۸ نفر است؟ چگونه مطالبه خواهید کرد؟

ساری یادآور شد: شما مدتی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه در بودجه سالیانه دخالت داشتید. چگونه در این مدت هزینه جاری سه برابر شده است؟ شما طبق شنیده‌ها در عزل‌ و نصب‌های خود ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفتید در حالی که در برنامه خود به شایسته‌سالاری تاکید دارید. شنیده‌ها حاکی از این که سالیانه پاداش‌های چند صد میلیونی مصوب کردید که باید نسبت به آن شفاف‌سازی کنید.

نماینده اهواز تصریح کرد: مقالات متعدد شما در زمینه توسعه و تحقق عدالت اجتماعی در سازمان برنامه و بودجه در جهت پیشگیری از بحران‌ها نبوده است.

روحانی: در انتخاب وزرا گاهی استخاره هم با ما همراه نبود/ اینکه گفته شود ابرتورم داریم، دروغ است

حسن روحانی رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی گفت: ایام اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برای ما ایام بسیاری با افتخاری است.

پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه‌های اخیر در تاریخ کم نظیر  است

وی افزود: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کرده‌اند و کلمه ۱۳ آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خود اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. بی شک اگر عشق به امام حسین(ع) و پیروی از رای ایشان نبود امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت ملت در برابر تهاجم بیگنگان در کشور نبودیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه جا در همه سختی‌ها و موفقت‌های ما بزرگان یاری کردند. اهل بیت و رابطه مردم با خادان رسالت و امام حسین(ع) مسیر پیروزی را همواره برای ما همراه کرد. در این مقطع این اجلاس حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به اینکه پیشاپیش از ریاست مجلس اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسپگذاری می‌کنم، گفت: اینکه در این ساعت مجلس جلسه فوق العاده تشکیل داده است تا در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند، مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد بودیم پیروزی قاطع ملت ایران برابر توطئه‌های آمریکا بوده است از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخ را در اختیار داریم. کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاد کرده باشد و هم پیمانان سنتی وی آن را رها کرده باشند. اگر در چنین مجلسی یکسال پیش به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت ایران آمریکا برابر ایران بایستد و اروپا کنار ایران و روبروی آمریکا باشد اکثریت جمع ما نمی‌پذیرفت و می‌گفت این خوش‌بینی محض است مگر ممکن است در مساله مهم بین‌المللی آمریکا تصمیمی اتخاذ کند به استثنای چند کشور همه کنار ایران باشند به نظر من پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه‌های اخیر در تاریخ کم نظیر  است.

 ملت ما از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ایران به پیروزی برسند. در دادگاه لاهه ایران مقتدر تاکنون دوبار در برابر آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت دادگاه که امریکا معتقد بود که دادگاه صلاحیت ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت دارد که در نتیجه این دادگاه علیه امریکا و به نفع ایران رای داد.

روحانی افزود: برای احکام موقت نیز نظر ما این بود که این احکام باید صادر شود. نمایندگان حقوقی ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در سازمان ملل محکومیت آمریکا  اعلام شد. در یک بحث حقوقی حدود شش میلیارد دلاری اموال جمهوری اسلامی که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی، ایران به پیروزی رسید و این پول از توقیف آزاد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ملت ما از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد و از لحاظ افکار عمومی جهان، ایران را کشوری متعهد و امریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و مقررات بین المللی را زیر پا می‌گذارد، می‌شناسند.

باید در کنار هم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم

وی با بیان اینکه ما دو موفقیت دیگر نیازمندیم، گفت: یکی از لحاظ اجتماعی و دیگری اقتصادی. همه برنامه‌ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر امریکا سر فرود آورند و در موضوع دیگر یعنی اجتماعی می‌خواستند مردم را نسبت به آینده کشور و معیشت و فرزندان خود مایوس کنند. در این دو موضوع ما باید در کنار هم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم.

روحانی ضمن بیان اینکه بی تردید در این مصاف بزرگ تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود، اظهار داشت: بدون دو قوه دیگر و بدون نیروهای مسلح و بالاتر از آن بدون حمایت رهبری حتما نمی‌توانیم، پیروز شویم. ما امروز خوشحالیم حمایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری به عهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم پیروز می‌شویم.

از لحاظ انرژی، آموزش و درمان و تامین کالاهای اساسی مردم جزو ارازنترین‌ها هستیم

این عضو مجلس خبرگان گفت: ما امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد شما بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند مشکلات مردم را حل کند. هم ما و شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند و زندگی مردم به سختی می‌گذرد و بی‌تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم کشور را با وحدت و یکپارچگی از این مشکلات نجات دهیم.

وی ادامه داد: نتیجه امروز مجلس این خواهد بود که امیدی برای مردم خواهد شد و ملت خواهد دید دولت و مجلس در کنار هم هستند و مصمم هستند مشکلات را حل کنند همه ما می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه بر این مشکلات می‌دمند و می‌خواهند افکار مردم را تسخیر کنند و به دروغ به مردم می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: من در برابر این رسانه‌های بیگانه و صهیونیستی از مردم می‌پرسم آیا آموزش، بهداشت و درمان به طور نسبی و انرژی یعنی بنزین، گازویل، گاز، آب و برق در قیمتی ارزانتر از سایر کشورها نیست؟ و حمل و نقل که مقداری نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد آیا در وضعیت متعادلی نیست. اگر ما مسکن را حل کنیم که این مهم یکی از وظایف وزیر راه است. ما جزو کشورهایی هستیم از لحاظ انرژی، آموزش و درمان و تامین کالاهای اساسی مردم جزو ارازنترین‌ها هستیم.

آنهایی که می‌گویند ما ابرتورم داریم یا نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند

وی خاطرنشان کرد: رفع بسیاری از نیازمندی‌ها که مردم دارند مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند، وظیفه ماست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکا وجود دارد ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم فروش نفت ما مشکلاتی دارد و ما در اداره کشور ناتوان هستیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم به دلیل اینکه مبادلات بانکی ما با دنیا مشکلاتی دارد، نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. مردم اما باید بدانند و شرایط کشور را بدانند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من در محضر نمایندگان ملت می‌گویم ما با وحدت و استقاومت ملت بی‌تردید در زمان زمان نه چندان طولانی و در زمان کوتاه از این مشکلات عبور می‌کنیم. آنهایی که می‌گویند ما ابرتورم داریم یا نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند. این حرف نادرست است از نظر تحلیل سیاسی هم نادرست است. ما از اقتصاد تورم تک رقمی متاسفانه عبور کردیم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت، گفت: امروز وزیر صنعت و اقتصاد ما بار سنگینی که بر دوش دارند، همین است. در مقطعی به دلایل شرایط مختلف، تورم ما افزایش پیدا کرده و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده اما مردم مطمئن باشند هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به لحاط افزایش مثل امروز نبوده است. در هر تاریخی در نظر بگیرید امروز انبار ذخائر کالاهای اساسی ما کاملا مطمئن است.

ذخایر اسکناس ما از همیشه بالاتر است

رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: علیرغم اینکه امروز مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از ارز است، ذخائر ارزی ما در طی ۵ سال گذشته بالاتر است و ذخایر اسکناس ما از همیشه بالاتر است. ما مشکل لاینحلی نداریم اما همچنان مشکلاتی داریم که باید با کمک هم و یاری هم از آن عبور کنیم. ما امروز در برخی از کالاها خودکفا هستیم و در ماه‌های آینده در برخی خودکفا خواهیم شد و اینکه چهارسال پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم در دهه‌های گذشته بی نظیر بوده است. اینکه ما در انرژی و در گاز خودکفا هستیم و در بخش بنزین در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل توسط مجلس و دولت است .

وی با اشاره به اینکه ما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رای شما نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم چهار وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و مشکلات مردم را در ماه‌های آینده بکاهد، گفت: بی تردید وزارت اقتصاد یکی از وزاررت‌خانه‌های مهم ما است؛ بخش عمده درآمد ما از طریق این وزارت خانه تامین می‌شود البته وزارت نفت هم کمک می‌کند. بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد و ما نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت و حقوق از مالیات تامین می‌شود. ما امروز باید درآمد مالیاتی را از طریق پایه مالیاتی افزایش دهیم. در شرایط رکود اقتصادی نمی‌توانیم مالیات را افزایش دهیم اما می‌توانیم فرار مالیاتی را به راه درست برگردانیم.

اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم می‌تواند به یکی از معضلات ما تبدیل شود

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در زمانی به خدمت رهبری رفتم. ایشان گفتند پرداخت مالیات از سوی مردم واجب شرعی است و همه مبلغین و کسانی که تریبون دارند باید بگویند فرار مالیاتی عملی ناپسند و حرام شرعی است. نباید بگذاریم عده‌ای مالیات پرداخت کنند و عده‌ای هم به انحای مختلف از پرداخت مالیات فرار کنند زیرا حقوق مردم ضایع می‌شود.

روحانی با بیان اینکه گمرکات و مالیات از وظایف عمده وزارت اقتصاد است، اظهار داشت: گمرکات نقش عمده‌ای در صادرات و واردات است و نقش ویژه‌ای هم در مبارزه با قاچاق دارد. البته نیروی انتظامی و اطلاعاتی هم نقش مهمی دارند. این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. هم در کنترل تورم و هم در رشد اقتصاد، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کنند بتوانیم تورم را مهار کنیم که به نظر من این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم، تصریح کرد: یک معضل بزرگ ما بانک‌ها هستند. بانک‌ها وظایف سنگینی در کشور دارند. سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی، روابط مالی و پولی با دنیا ممکن نیست. بانک است که می‌تواند پس‌انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری تبدیل کند ولی اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم می‌تواند به یکی از معضلات ما تبدیل شود.

از قانون عبور نمی‌کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور همیشه بوده است، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اگر حساب شود، از سال ۴۱ تا ۵۷ به طور متوسط رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد بوده و بعد از انقلاب رشد نقدینگی به طور متوسط ۲۷ درصد و در دولت ما، ۲۴ درصد بوده و در سال ۹۶، ۲۲.۱ درصد بوده است. فکر نکنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است ولی رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی ما در سال‌های اخیر عمدتا بر مبنای پایه پولی نبوده بلکه ضریب فزاینده و تحرک بیش از حد بانک‌ها بوده است، ابراز داشت: معمولا تورم در دولت‌های قبل به خاطر استقراض دولت‌ها از بانک‌ها و امروز برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است پس دولت انضباط مالی خود را حفظ کرده ولی گاهی بانک‌ها مشکل‌آفرین بوده‌اند. تقریبا می‌توانم بگویم روزانه هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی ما اضافه می‌شود. باید رشد نقدینگی را حل کنیم که در سایه اصلاح‌ بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید اصلاح شوند، دست از بنگاهداری بردارند، یادآور شد: بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط دربیایند و بانک‌های دولتی تحت انضباط بانک مرکزی قرار بگیرند. ما در هفته‌های اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده‌ایم. در جلسات سه قوه هم از تحریم عبور می‌کنیم ولی از قانون عبور نمی‌کنیم. اگر هم موردی باشد با زمانبندی موقت صورت می‌‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: قانون باید توسط مجلس اصلاح شود. ما قانون را تغییر نمی‌دهیم. در هفته‌های اخیر قدرت بانک مرکزی را برای نظارت بر موسسات دولتی و خصوصی را افزایش دادیم.

نمی‌توانیم با هفت هشت ساعت یا ۱۰ ساعت کار را پیش ببریم

روحانی با یادآوری اینکه وزیر اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است ولی باید بداند بار سنگینی بر دوش دارد، بیان کرد: وزیر اقتصاد با رای اعتماد نمایندگان، باید این بار را با دقت بر دوش بکشد. من با برخی از کاندیداها، از آنها سوال کردم از ۲۴ ساعت چند ساعت کار می‌کنید. اگر وزیری کمتر از ۱۴ ساعت کار کند نمی‌تواند بار سنگین را به زمین بگذارد. ما نمی‌توانیم با هفت هشت ساعت یا ۱۰ ساعت کار را پیش ببریم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان اشکال ندارد موافق یا مخالف، نظرات خود را بیان می‌کنید ولی توقعات و شرایط کشور را بیان کنید. باید با قدرت بیشتر مسیر را ادامه بدهیم. بازار سرمایه ما عمدتا در دست وزارت اقتصاد است. این بازار برای ما مهم است. موفقیت این بازار در ماه‌های گذشته یکی از افتخارات ما بود. در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می‌کرد و رشدی که به زمین می‌نشست این بازار ما را کمک کرد. سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. نگویید چند شرکت خارجی از ایران خارج شدند. خارج شوند هم باید از انحای مختلف این سرمایه را جمع کنیم.

رئیس دولت دوازدهم به رفتارهای خصمانه امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: امریکا به عنوان یک خطا و جفا در برابر ایران ایستاده و نشان داد نه تنها با نظام و دولت ایران بلکه با ملت ایران مخالف است. اگر به غیر از این است پس چرا تحریم در همه جا است و برای دارو و مواد غذایی تحریم وضع می‌کند. امریکا بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است و نه دولت ایران.

روحانی افزود: در برابر امریکا ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنها تعامل خوبی داشته باشیم. ما دوستان خوبی فراوانی داریم. روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین دوست ما هستند و باید با آنها کار کنیم. باید جذب سرمایه کنیم. این وظیفه وزارت اقتصاد است.

برای انتخاب هرکدام از وزرا ده‌ها ساعت فکر و مشورت کردم

رئیس جمهور با بیان اینکه دژپسند امروز وزارت مهمی را بر عهده می‌گیرد، ادامه داد: من به عنوان امین شما و مردم عرض می‌کنم برای انتخاب هرکدام از وزرا ده‌ها ساعت  فکر و مطالعه و مشورت کردم و گاهی استخاره هم با ما همراه نبود. بعضی دوستان را ما به کار آوردیم که قبول هم داشتند و من می‌دیدم صدایشان لرزان است و با تردید صحبت می‌کنند که دیدم این صدای لرزان نمی‌تواند این بار سنگین را بر دوش بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد این وزرا از لحاظ تحصیلات و تجربه و صحبتی که من با آنها داشتم دیدم تصمیم  لازم را برای این بار سنگین دارند که بار اجرایی امروز اینقدر سنگین است که اگر متکی به ائمه اطهار(ع) نباشیم پشت را می‌شکند. امروز شما نمایندگان باید به ما کمک کنید. هرچند که طبق قانون اساسی وزیر وقتی مسئولیت دارد که شما رای اعتماد بدهید و این وزیر، وزیر من و شما و ملت ایران است.

ما امروز در تیم ملی هستیم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شما حق دارید نظارت و سوال کنید و البته تشویق و کمک و روحیه دادن هم در این شرایط وظیفه شما و همه ماست.  همه باید همدیگر را کمک کنیم. از وزیر نقد و سوال کنید ولی کمک هم بکنید. من دوست دارم وزرا وقتی به کمیسیون می‌آیند با روحیه برگردند و وقتی برای سوال و استیضاح به مجلس می‌آیند با روحیه برگردد. شما نمایندگان ملتی هستید که سر از پا نمی‌شناسند و می‌بینید برای عشق امام حسین چه می‌کنند پس باید به هم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه امروز احزاب دشمن اصلی ما نیستند، گفت: امریکا در برابر چهره ملت ایران شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید مبارزه کنیم و متحد باشیم. امروز جناح‌های مختلف همه با هم نباید رقابت کنند. امروز رقابت لیگ نیست بلکه ما امروز در تیم ملی هستیم و دوران انتخابات دوران لیگ‌ها است و آن موقع  روبروی هم بایستیم و نقد کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما که نمی‌توانیم همیشه در انتخابات بمانیم. پس کی فرصت کار پیش می‌آ‌ید و کی فرصت دوستی و اتحاد پیش می‌آید. حتما در این شرایط ما باید با وحدت بیشتری کارمان را پیش ببریم.

در مسکن بدهکار مردم هستیم و باید جبران کنیم

رئیس جمهور با اشاره به وزیر راه گفت: وزیر راه امروز بار  سنگینی را بر دوش دارد و من عرض می‌کنم من به عنوان رئیس‌جمهوردر برابر مردم می‌گویم که در مسکن بدهکار مردم هستیم و ما باید جبران کنیم. در موضوع راه و بنادر و کشتیرانی خوب کار کردیم و در زمینه مسکن باید جبران کنیم و همه توانیمان را به کار ببریم  ما باید نقدینگی را به سمت مسکن هدایت کنیم و به خانه اولی ها کمک کنیم. چه قدر شغل در کنار این حوزه است و ما اگر مسکن را راه بیاندازیم رشد اقتصادی ما هم به حرکت در می آید. یکی از مسائل ما مسکن است. وزیر امروز در برابر ناوگان‌ها مشکلاتی دارد که باید حل کند و در زمینه دریایی مشکلاتی داریم و بخشی از آن باید روی شانه ریل قرار بگیرد.

روحانی گفت: فردی که انتخاب شده هم تحصیلات و تخصص دارد و همواره هرکجا بوده فعال بوده است. من با ایشان رفاقت نزدیک نداشتم اما ایشان را زیاد می دیدم و عنصر فعالی در بخش های مختلف بود و جزو استاندارهایی بود که پرتحرک و فعال بود.

عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاه کردند

وی با بیان اینکه با رای شما نمایندگان مشکلات زمینه حمل و نقل، راه آهن و جاده باید حل و فصل شود، گفت: ان شاءالله  بتوانیم در زمینه راه، راه آهن، کشتیرانی و بنادر که می‌تواند ایران را به کشورهای شمال و جنوبی و شرقی و غربی متصل کند و راه ترانزیت جنوب شمال و جنوب غرب که بسیار مهم است هم موفق باشیم. جناب آقای اسلامی این مسئولیت را به دوش می‌گیرد و با کمک شما نمایندگان می‌توانیم در این مسیر تحرکات بهتری داشته باشیم.

روحانی یادآور شد: در زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت که به اختصار می‌گوییم وزارت صمت مردم عادی گاهی می‌گویند صمت کجاست؟‌ باید بگویم این وزات خانه مهم بار سنگینی به دوش دارد چرا که علاوه بر صنعت و تولید و در بخش نیازمندی‌های مردم و هماهنگی که باید با بانک مرکزی داشته باشد، بسیار اهمیت دارد و شما می‌دانید عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوءاستفاه کردند ما ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز ۷۰۰۰ تومانی در اختیار عده‌ای قرار دادیم که سوءاستفاده کردند اما بگویم اکثریت تجار ما، واردکنندگان و صادرکنندگان ما افرادی صالح و دلسوز برای کشور هستند.

در برخی سمت‌ها یک عده متاسفانه آدم سالم را فاسد می‌کنند

رئیس‌جمهور ادامه داد: این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اصطلاحا وزارتخانه امضای طلایی است. من به آقای رحمانی گفتم در برخی سمت‌ها هرکه باشد و ابوذر هم باشد یک سال بعد باید عوض شود بعضی سمت‌ها متاسفانه آدم سالم را یک عده دیگر فاسد می‌کنند و با طواف معکوس در منجلاب فرو می‌برند. صنعت و معدن ما در کنترل بازار و قیمت‌ها مسئولیت سنگینی به دوش دارد. آقای رحمانی از جنس پارلمان و مجلس است دوره‌های متعدد در مجلس بوده و تلاش کرده است در دورانی که نماینده مجلس بوده همواره نقش خود را به خوبی ایفا کند، یک بار تذکر ایشان را خواندم. آقای امیری وادار کرد برخی را یک دور بخوانیم و نطق‌های ایشان همیشه منصفانه بوده است.

روحانی با بیان اینکه عده زیادی از نمایندگان آقای رحمانی را می‌شناسند و می‌دانند می‌تواند این بار را به دوش بگیردف تصریح کرد: ایشان سالم و پرتلاش است و باید در وزارت صمت که امروز در مصوبات اخیر بار سنگینی بر دوشش گذاشته‌ایم با تلاش آقای رحمانی شرایط بهتری را فراهم کنیم .

همه وزرا پشت تریبون به مردم قول دهند و بگویند چه می‌کنند

وی افزود: همه وزرا امروز و پشت این تریبون به مردم قول دهند و بگویند چه می‌کنند و بگویند در ماه‌های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنند و شما نمایندگان هم بگویید چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و ما و شما امروز این عزیزان را در معرض امتحان سنگین ملی و الهی قرار دادیم و ان شاءالله از این امتحان عبور می‌کنند و نمره قابل قبولی از خدا و ملت می‌گیرند.  اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارت خانه امروز مسئولیت خاصی را به عهده دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: طی این ۵ سال افتخار می‌کنیم شاغلین کشور را از ۲۰ ملیون ۶۰۰ هزار به ۲۳ میلیون  ۳۰۰ هزار رساندیم که رقم را گرد کردم و ۲۷۵ هزار شغل در طول ۵ سال ایجاد کردیم.  مرکز آمار ایران و سایت در دسترس شماست نگاه کنید این آمار رسمی کشور است و این به معنی این نیست که ما در اشتغال مشکل نداریم هر خانواده که جوان بیکار دارد در انتظار تلاش بیشتر ما است.

مشکل امروز صندوق تامین اجتماعی مانند بانک‌ها است

روحانی با بیان اینکه شرایط سختی برای کارگران است و ممکن است برخی از آنها از کار منفصل شوند، عنوان کرد: باید این وزارتخانه حواسش باشد که کارگران ما بتوانند زندگی خود را ادامه بدهند. این وزارتخانه بخش حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند را برعهده دارد. به حول قوه الهی، در روزهای آینده اولین اقدام خود را در این باره به اقشار کم‌درآمد طی هفته آینده اجرا می‌کنیم که به نیمی از آنها در قالب سبد حمایت اجتماعی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر این وزارتخانه، مسئله ساماندهی تامین اجتماعی است. صندوق‌های ما متاسفانه از حالت صندوق خارج شده است. صندوق را باید به وجود آوریم. همه صندوق‌ها مشکل دارند. چه باید کرد؟ تلاش وزیر قبلی باید امروز مضاعف شود و بتوانیم این صندوق‌ها را احیا کرده و مشکلات را حل کنیم. مشکل امروز صندوق تامین اجتماعی مانند بانک‌ها است.

تقدیر از تلاش آخوندی و ربیعی

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید مهارت را به مردم یاد بدهد، گفت: مشکل امروز ما این است که خانه‌ای می‌سازیم که بعد از ۱۵ سال کلنگی است در حالی که خانه باید عمری صد ساله داشته باشد. دری که می‌سازیم بعد از مدتی صدایش درمی‌آید. در لوله‌کشی، سیم‌کشی و تمام کارهای معمولی ما مشکل داریم. کاری که باید به عنوان آشنایی با مسائل فنی و حرفه‌ای توسط جوانان یاد گرفته شود، برعهده این وزارتخانه است.

روحانی اضافه کرد: از دو وزیری که امروز در کابینه ما نیستند، یعنی آقایان ربیعی و آخوندی که در پنج سال گذشته تلاش کردند، از خدمات آنها تشکر می‌کنم. از تلاش آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد نیز تشکر می‌کنم. از عزیزانی که در این مدت بار مسئولیت سرپرستی را بر دوش داشتند، تشکر می‌کنم. از آقایان بندپی و اکرمی نیز سپاسگذاری می‌کنم زیرا کار بزرگی را انجام دادند.

وی خطاب به نمایندگان هم اظهار داشت: از شما نمایندگان درخواست می‌کنم در این شرایط سخت که همیشه ما را یاری کردید، امروز هم بیشتر ما را یاری کنید و این چهار وزارتخانه بتوانند کابینه را تکمیل کنند و در برابر مردم خجالت زده نباشیم و با کار بیشتر مردم راضی باشند و خداوند بزرگ از ما رضایت داشته باشد.

تشریح چگونگی اداره جلسه امروز مجلس + اسامی موافقان و مخالفان وزرا

علی اصغر یوسف‌نژاد ظهر امروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی درخصوص نحوه برگزاری جلسه امروز مجلس گفت: ثبت نام نمایندگان درباره موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح امروز انجام شد. ابتدا براساس آیین‌نامه، رییس‌جمهور می‌تواند به مدت یک ساعت از سوابق، صلاحیت‌ها و برنامه‌ها وزرا به ترتیب حروف الفبا صحبت کنند و سپس دو موافق و دو مخالف به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از صحبت موافقان و مخالفان، هر وزیر پیشنهادی می‌تواند به مدت نیم ساعت از خود دفاع کند.

این عضو هیات رئیسه با بیان اینکه هر نماینده موافق و مخالف می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به یک نماینده بدهد، اظهار داشت: اگر سوالاتی هم به صورت کتبی مطرح باشد، از سوی رئیس‌ مجلس به رئیس‌جمهور یا وزرای پیشنهادی داده می‌شود.

یوسف‌نژاد خطاب به نمایندگان تصریح کرد: من از نمایندگان و موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی می‌خواهم با رعایت اعتدال به نقد و بررسی برنامه‌های وزرا بپردازند و به سخنان غیرمربوط و اخبار غیررسمی استناد نکنند و رعایت وقت صورت بگیرد.

وی افزود: ابتدا صلاحیت وزیر‌ پیشنهادی اقتصاد، سپس محمد شریعتمداری، سپس وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و در نهایت رضا رحمانی مورد بحث قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در معرفی موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد شامل آقایان رمضانعلی سبحانی‌فر و علیجانی می‌شود. همچنین آقایان ساری و کمالی‌پور در مقام مخالفت صحبت خواهند کرد.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: آقایان شهریاری و یوسف‌نژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت و آقایان احمد بیگدلی و محمود صادقی به عنوان مخالف صحبت می‌کنند. همچنین آقایان محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی راه و آقایان سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف صحبت می‌کنند.

وی بابایی صالح و ظاهری را موافقان و ولی ملکی و شهاب نادری را به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد.

ترافیک در جایگاه هیات رئیسه برای نام‌نویسی مخالفان و موافقان

در جلسه علنی امروز مجلس شورای که دقایقی پیش برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کار، راه، اقتصاد و صنعت آغاز شده است، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیأت حاضر شدند و خواهان نام‌نویسی برای صحت در باب مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی بودند.

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نمایندگانی که قصد نام‌نویسی داشتند گفت: نام نویسی برای موافق و مخالف وزرای پیشنهادی صبح بوده است و در حال حاضر انجام نمی‌شود.

حضور روحانی در صحن

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی از دقایقی پیش برای شرکت در جلسه بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهاد امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و تعداد دیگری از نمایندگان خانه ملت رئیس‌جمهور را در این حضور همراهی می‌کنند.

همچنین ابتکار، صالحی وزیر ارشاد، بندپی، روحانی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

بر این اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز ۲۹ مهر ماه، در نامه‌ای فرهاد دژپسند را برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و رضا رحمانی را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

در جلسه علنی امروز رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد که از برنامه‌‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی دفاع کند. بعد از آن هر وزیر نیم ساعت برای دفاع از برنامه‌‌هایشان فرصت دارند.

دو موافق به مدت ۳۰ دقیقه و دو مخالف به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارند برای هر وزیر صحبت کنند که می‌‌توانند بخشی از وقت خود را به سایر نمایندگان بدهند.

همراهان رییس جمهور در جلسه رای اعتماد چه کسانی هستند؟

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌‌جمهور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رییس‌‌جمهور، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی، سید محمود واعظی رییس دفتر رییس‌‌جمهور، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، حسن روحانی را در این جلسه همراهی می‌‌کنند.

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صمت نیز در این جلسه حضور دارند.

سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و محمد خزاعی معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی و… نیز از دیگر کسانی هستند که رئیس‌جمهور را در این جلسه همراهی می‌کنند.

این خبر در حال تکمیل میباشد…

 

ایلنا