استارتاپ به شرکت های نوپایی گفته می شود که با یک ایده ساده و اولیه شروع می کنند و به سرعت رشد می یابند و به درآمد می رسند، از بهترین مثال ها و موفق ترین استارتاپ های جهان می توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد، شرکت هایی که با یک ایده ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده اند و امروز بر دنیا تاثیر می گذارند.

ندای گیلان:استارتاپ به شرکت های نوپایی گفته می شود که با یک ایده ساده و اولیه شروع می کنند و به سرعت رشد می یابند و به درآمد می رسند، از بهترین مثال ها و موفق ترین استارتاپ های جهان می توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد، شرکت هایی که با یک ایده ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده اند و امروز بر دنیا تاثیر می گذارند.

استارتاپ ها به طور نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می کنند، برای موفقیت استارتاپ تکنیک های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

دبیرکل انجمن های علمی دانشگاه گیلان گفت: استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی – تجربی در سراسر دنیاست که طی سه روز متوالی برگزار می شود، در این رویداد شرکت کنندگان پرانگیزه ای شامل برنامه نویسان، دانشجویان، دانش آموزان، علاقه مندان استارتاپ، طراحان گرافیست، بازاریابان حرفه ای حضور دارند.

محمد رضا پژوهنده اظهار کرد: در این رویداد علمی 54 ساعت روی ایده کار کردیم با افرادی که در همین همایش آشنا شده بودیم یک گروه تشکیل دادیم و با آموزش ، راهنمایی و کمک افراد خبره ایده هایمان را پروراندیم .

وی افزود: 109 نفر در این رویداد شرکت و 51 نفر ایده هایشان را مطرح کردندکه از بین آنها 10 ایده بعنوان ایده های برتر از طریق رای گیری انتخاب شد و سپس 109 نفر شرکت کننده در این 10 گروه تقسیم و فعالیت کردند .

پژوهنده تصریح کرد : همیشه راجع به این صحبت می کنیم که بچه ها گروهی کار کنند بسیاری هستند که ایده دارند ولی از این ایده ها استفاده نمی شود این رویداد جهانی که برای اولین بار در شمال کشور برگزار شده و بهترین فرصت برای این است که ایده خود را به ایده عملیاتی و برنامه ریزی برای کسب و کار تبدیل کنند.

در پایان دوره، ایده ‘گیل پلاک’ در خصوص اجاره خودروهای منطقه آزاد بعنوان ایده نخست ، ایده ‘ نوش دارو’در زمینه تبدیل داستان شاهنامه به بازی رایانه ای دوم و ایده ‘ دور نریز’ برای ایجاد کالاهای تزئینی از پسماندهای قابل بازیافت سوم شدند.

فرانک نویریگات Franck Nouyrigat بنیان گذار استارتاپ ویکند جهانی از طریق اسکایپ با این رویداد ارتباط برقرار کرد و به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

در این رویداد مهم علمی و کارافرینی ، ایمان داودیان نماینده استارتاپ ویکند جهانی، امیر وهوشی مدیرعامل رهنما و بنیانگذار بیپ تونز،شاهین طبری رییس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران ، آرش برهمند سردبیر مجله پیوست ، عطا خلیقی سیگارودی مشاور سازمان فناوری اطلاعات، محسن تاران مدیرعامل مجتمع پل گیلان بعنوان داور و سخنران حضور داشتند.

این رویداد جهانی تا به حال بیش از یک هزار بار در بیش از 480 شهر دنیا برگزار شده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویکند ایده های زیادی مطرح می شود.

سالار عیناوی پور از دانشجویان رشته مهندسی نرم افزار شرکت کننده در این برنامه با قدردانی از این اقدام دانشگاه گیلان به ایرنا گفت : این رویداد به من فهماند که تقاضای بازار چیست ، چیزی که در دانشگاه به آن پی نبرده بودم .

وی با بیان این که شناخت نیاز جامعه برای کاربردی کردن علم و اشتغال بسیار حائز اهمیت است افزود:در این دوره با چگونگی مراحل راه اندازی کسب و کار، نحوه تعامل با اعضای تیم و انجام کار تیمی آشنا شدم و همراه با تیم روشهای واقع گرایانه یک کسب و کار را ارزیابی و نمونه کوچکی از کسب و کار را درست کردیم .

این رویداد علمی کاربردی به همت انجمن علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مجتمع آموزشی پل گیلان روزهای 23، 24 و 25 اردیبهشت در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

دانشجویان شرکت کننده در رویداد با قدردانی از اقدام خوب دانشگاه گیلان و حامیان مالی برنامه ابراز امیدواری کردند این حرکتها به منظور ارتقای سطح علمی و همچنین کاربردی کردن علوم استمرار یابد.

ایرنا