به گزارش ندای گیلان: همایش شوق آموزش، شور زندگی و امید به آینده با حضور دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده یکی از اساتید محیط زیست ایران آموزش کودکان در مدارس را مورد انتقاد قرار داد. این همایش که توسط جمعیت زنان و جوانان محیط زیست در سالن اداره کل محیط زیست گیلان برگزار شد جمعی از دانش […]

به گزارش ندای گیلان: همایش شوق آموزش، شور زندگی و امید به آینده با حضور دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده یکی از اساتید محیط زیست ایران آموزش کودکان در مدارس را مورد انتقاد قرار داد.
این همایش که توسط جمعیت زنان و جوانان محیط زیست در سالن اداره کل محیط زیست گیلان برگزار شد جمعی از دانش آموزان مدارس و مربیان و فعالان محیط زیست حضور داشتند.
دانش آموزان دو مدرسه ابتدایی کوثر رشت و مهدیه پستک که تحت آموزش‌های محیط زیستی این جمعیت قرار دارند و مدارسشان به عنوان مدرسه سبز شناخته می‌شود به اجرای سرود با موضوع محیط زیست پرداختند.
دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده از صاحب‌نظران برجسته‌ی محیط زیست وصاحب چندین اثر در زمینه محیط زیست که همیشه نگاه متفاوتی به مسائل محیط زیست دارد روش آموزش کودکان در مدارس را ناکارآمد دانست و خواست که از این راه برگردیم. وی که در سال ۱۳۸۴ برنده جایزه ملی محیط زیست ایران نیز شده است در ابتدا با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات ما در نام خود آموزش و پرورش است گفت: که ابتدا آموزش مطرح می‌شود و اهمیت پیدا می‌کند و پرورش در پشت آن گم می‌شود.

همایش شور

تعامل کودکان با آب و خاک
وهاب‌زاده تعامل با طبیعت را برای کودکان لازم دانست و بیان کرد: کودکان قبل از آموزش باید در فضایی فارغ از هرگونه محدودیت و امر و نهی با آب، خاک و حیوانات تعامل داشته باشند.
این استاد دانشگاه خطاب به والدین گفت: اگر دوست دارید فرزندان شما به موفقیت مالی، تحصیلی و شغلی دست پیدا کنند قبل از آموزش اجازه تعامل با طبیعت را به آن‌ها بدهید. وی ادامه داد: این در حالی است که این حق از کودکان ما در طبیعت مانند بهشت ایران از بچه‌ها دریغ می‌شود.
وهاب‌زاده با بیان اینکه کودکان تا ۱۲ سالگی تعامل ذاتی با طبیعت دارند اظهار داشت: جلوگیری از وجود این ارتباط سبب مشکلاتی مانند اضطراب، وسواس، افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم و خودکشی زودهنگام در بزرگسالی می‌شود.

همایش0

رتبه‌های بر‌تر کنکور و مشکلات روحی
این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط خود با بسیاری از دانش آموزان بر‌تر و رتبه‌های برتردانشگاه والمپیادی گفت: بسیاری از آن‌ها حالا بدون دارو، روان‌شناس و اعتیاد نمی‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. وی ادامه داد: این مسائل محصول آموزش ما در مدارس است.
وهاب‌زاده با بیان اینکه کودکان ما هیچ علاقه‌ای به معدل‌های بالا و قبولی در کنکور ندارند گفت: کودکان هر وقت به طبیعت می‌روند به دلیل شوق برای بیشتر ماندن با گریه برمی گردند اما آیا از مدارس شما هم با گریه برمی گردند؟

همایش 3

خاطرات فراموش نشدنی در طبیعت
وی ادامه داد: ۹۶ درصد مردم صرف نظر از قومیت و موقعیت جغرافیایی خاطره انگیز‌ترین زمان زندگی خودشان را دوران حضور در طبیعت دانسته‌اند.
وهاب‌زاده نه تنها با جمع حاضر که بلکه با کل سیستم آموزش و پرورش صحبت می‌کرد وقتی گفت: برگردیم از این راه. تصور ما از کودک بسیار خراب و مغشوش است. کودک را انسانی مانند خود با جثه کوچک می‌دانیم در حالی که دنیای او متفاوت وسرشار از تخیل است.

وی با بیان اینکه کودک با خرد ذاتی به دنیا می‌آید اظهار کرد: ما کودک خود را خلاق به مدرسه تحویل می‌دهیم و خنگ تحویل می‌گیریم.
این استاد دانشگاه بار تاکید کرد که باید به کودک اجازه دهیم تا بازی کند. وی ادامه داد: او بدون تعامل با طبیعت هیچ علاقه‌ای به طبیعت در بزرگسالی نخواهد داشت وباید بدانیم که حتی علاقه به سرزمین هم با علاقه به طبیعت به وجود می‌آید.

همایش2

پارک‌هایی با ویترین‌ زیبایی
وهاب‌زاده تعامل با طبیعت را معامله دو سر برد دانست و اظهار کرد: اگر کودک در کودکی با طبیعت تعامل داشته باشد و در آن بازی کند در بزرگسالی عاشق آن خواهد بود و از آن مراقبت خواهد کرد.
وی در پایان صحبت‌هایش از همگان خواست که اجازه دهید تا کودک در طبیعت «ولگردی» کند. وهاب‌زاده با بیان اینکه در عصری به سر می‌بریم که به نام کودک سالاری نامیده می‌شود گفت: اما پارک‌های ما فقط ویترین‌های زیبایی دارند. کدام کودک می‌تواند پایش را در سبزه پارک بگذارد یا از درختانش بالا برود. یا در پارکی درخت درختی میوه‌ای است تا کودکی از آن میوه بکند؟
وهاب‌زاده صحبت‌هایش را به پایان برد در حالی که از همگان می‌خواست باید چشم‌ها و واژ‌هایمان را بشوریم و نگاه‌مان به بچه‌ها را تغییر دهیم.

همایش6

انتقاد از رفتارهای اشتباه با کودکان
در این همایش همچنین ، شیرین پارسی،رئیس هئیت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست با اشاره به برنامه مدارس سبز گفت: جمعیت زنان در این کار دانش آموزان، مربیان و والدینشان را درگیر آموزش می‌کند.

همایش5
وی دو مدرسه سبز تحت آموزش جمعیت زنان در مدارس کوثر رشت و مهدیه پستک دانست و گفت: این کار بدون کمک مربیان مدرسه امکان پذیر نخواهد بود.
پارسی ادامه داد: برنامه کارگاه بازیافت، نمایشگاه کاردستی‌های دانش آموزان، کارگاه آموزشی برای مادران، گردش در تالاب و جنگل در این طرح اجرا شده است.
این فعال محیط زیست با انتقاد از رفتارهای اشتباه با کودکان بیان کرد: از کودکی با گفتن خاک بازی بد است و پرنده، سگ و گربه کثیف است ناخودآگاه به کودک می‌گوییم که طبیعت را دوست نداشته باشد. وی ادامه داد: باید کودکان را از کودکی به طبیعت نزدیک کنیم.

همایش4
در حاشیه این نشست ساک‌های پارچه‌ای که توسط اعضای جمعیت زنان تهیه شده بود و همچنین کتاب کودک و طبیعت اثر دکتر وهاب‌زاده برای خرید علاقمندان عرضه شده بود.