فرمانده منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) ارتش گفت:حاکمیت و کنترل منطقه 20 درصد دریای خزر در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ندای گیلان از بندر انزلی، امیر دریادار افشین رضایی حداد ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: روزانه بدون هیچ فاصله‌ای گشت ناوگان نیروی دریایی ارتش از تمام منطقه سهم 20 درصدی ایران در دریای خزر انجام می‌شود.

وی به گشت‌زنی ناوگان پروازی نیروی دریایی ارتش در روزهای طوفانی در منطقه 20 درصد دریای خزر اشاره کرد و افزود: به طور عملی حاکمیت و کنترل منطقه 20 درصد دریای خزر در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) ارتش با بیان اینکه اگر کشتی‌های هر کشوری بخواهند وارد منطقه 20 درصد دریای خزر شوند با اطلاع ناوگان شمال است، تصریح کرد: سالانه رزمایش‌های مختلفی با شعار صلح و دوستی در دریای خزر انجام می‌دهیم.

رضایی حداد، حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را مقتدرانه خواند و بیان کرد: در دریای خزر تلاش کردیم با قدرت و اقتدار در مورد صلح و دوستی صحبت کنیم.

وی به وجود سکوی نفتی امیرکبیر در منطقه 20 درصد جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر اشاره کرد و افزود: استخراج نفت در دریای خزر توسط سکوی مذکور انجام می‌شود و به دلیل هزینه‌های بسیار اکنون چاه‌های نفت مهر و موم شده است.

فرمانده ارشد نظامی آجا در گیلان با اشاره به اینکه تأمین امنیت سکوی نفتی امیرکبیر به عهده نیروی دریایی ارتش است، خاطرنشان کرد: پایگاه‌های نیروی دریایی ارتش در جنوب دریای خزر مستقر هستند.

رضایی حداد به وجود پایگاه‌های دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستارا، انزلی، نوشهر و امیرآباد اشاره کرد و یادآور شد: شناورهای نیروی دریایی ارتش در پایگاه‌های آستارا و امیرآباد مستقر هستند و گشت‌های روزانه در منطقه 20 درصد دریای خزر از این پایگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پایگاه نیروی دریایی ارتش در امیرآباد سال گذشته افتتاح شده است، اظهار کرد: پایگاه مذکور ماموریت تامین امنیت شرق دریای خزر را به عهده دارد.

فرمانده ناوگان شمال به وجود دو مرکز آموزش نیروی دریایی ارتش در گیلان اشاره کرد و گفت: مرکز تکاوری در منجیل و تخصص‌های دریایی در شهر رشت فعالیت می‌کنند.فارس