وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان دسامبر در تهران تشکیل می‌شود.

به گزارش نداي گيلان: محمود واعظی در اجلاس مشترک اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با اشاره به دستاوردهای سفر روز گذشته به آذربایجان، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای انجام مذاکرات در جمهوری آذربایجان صورت گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه کارها به‌دلیل زمان اندک فشرده دنبال شد، افزود: در جلسات دیروز در آدربایجان و امروز در گیلان موضوعات کلان روابط بین دو کشور بررسی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مروری بر آنچه که در کمیسیون سال گذشته مورد توافق قرار گرفت، انجام شد گفت: در مورد پیگیری اسناد جلسه برگزار شد و در مورد کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور که در دسامبر در تهران تشکیل می‌شود، توافق شد.

واعظی با اشاره به جلسه‌ای که برای پیگیری مأموریتی که رئیس‌جمهور دو کشور به ما واگذار کردند، اتصال راه‌آهن دو کشور صحبت و رایزنی شد.

وی با اشاره رایزنی برای تسهیلاتی در حوزه گمرگ و حمل‌ونقل گفت: چهار کمیته برای انجام برنامه‌ها تشکیل شد و روحیه تفاهم در کمیته‌ها حاکم بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری ایران و آذربایجان تصریح کرد: قرار بر این شد که طرف آذربایجانی 8 کیلومتر راه‌آهن باقی مانده تا نقطه صفر مرزی را بسازد و طرف ایرانی 2 کیلومتر راه‌آهن را تا ترمینال احداث کند.

واعظی افزود: قرار بر این شد که طرف ایرانی ترمینالی که از قبل محل آن در نظر گرفته شده بود، برای استقرار تأسیسات شرکت‌های خصوصی ایرانی و آذربایجانی احداث کند و در کمیته دوم نیز توافقق شد با توجه به اینکه پل موجود بین دو کشور قدمت 70ساله دارد، با سیاست‌هایی که در آینده در پیش گرفته می‌شود، پل مناسبی برای حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شود.

وی با تأکید براینکه هزینه این کار 50 درصد توسط طرف آذربایجانی و 50 درصد توسط طرف ایرانی پرداخت می‌شود و در کمیته سوم درباره با موضوع گمرک و 24 ساعته کردن آن رایزنی شد.