کلاهبردار تحصیلکرده از طریق یک سایت‌ اینترنتی، طعمه‌های خود را شناسایی می‌کرد تا دام تبهکاری‌های میلیاردی خود را پهن کند. در اوایل‌ سال‌جاری چندین نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران اعلام کردند که پس از درج آگهی فروش کالاهایشان در سایت‌های مجازی، فردی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به‌عنوان کارمند یکی از بانک‌های معتبر برای خرید کالا مذاکره می‌کرده است.

ندای گیلان :  با توجه به گستردگی شکایات و شگرد مشابه فرد کلاهبردار در همه پرونده‌ها شکی باقی نماند که یک نفر پشت همه این سرقت‌ها قرار دارد.

با انجام تحقیقات اولیه و اظهارات شاکیان مشخص شد متهم کلاهبردار با برنامه عمل می‌کند و در هر مورد کلاهبرداری با یک سیم کارت تماس گرفته و آن را غیرفعال کرده و تنها رد خود را نیز از بین می‌برد. کارآگاهان که با پرونده پیچیده‌ای روبه‌رو شده بودند، وارد عمل شده و با انجام اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی توانستند مخفیگاه این کلاهبردار را که از مجرمان سابقه‌دار بود، پیدا کنند. تیم تحقیق توانستند متهم را ١٩ مهرماه در خانه‌اش در تهرانپارس دستگیر کرده و بخش قابل توجهی از کالاهای سرقتی را نیز شناسایی و ضبط کنند.

«علی» ٢٩ساله که از مجرمان سابقه‌دار در جرایم کلاهبرداری است در سال‌های ٩٢ و ٩٣ دو بار دستگیر شده و درحالی‌که اتهاماتش محرز و پرونده‌اش باز بود با قید کفالت جعلی آزاد و متواری شده بود. این متهم که مهندس سخت‌افزار کامپیوتر و بیکار است در اعترافات خود به ٣٠ مورد کلاهبرداری اعتراف کرده و مدعی است تنها ٣٠، ٤٠‌میلیون تومان به دست آورده است.

این کلاهبردار با گشتزنی در سایت‌های مجازی با پیدا کردن آگهی‌های لپ‌تاپ‌های نو (مارک‌های به نام اپل، ایسوس، لنوو و…) و موبایل‌های گرانقیمت و نو، لوازم خانگی بنام و حتی خودرو سواری با فروشنده تماس گرفته و نقشه کلاهبردارانه‌اش را اجرایی می‌کرد. براساس اعترافات این متهم ٢٩ساله بسیاری از کالاها را در همان سایت دیوار فروخته و با چند مالخر نیز در ارتباط بوده است.
مرد جوان که با آگهی فروش یک دوربین ٦میلیونی در سایت دیوار طعمه این کلاهبردار شده بود؛ به ماموران آگاهی گفت: «٢ماه‌ونیم پیش آگهی در سایت دیوار داده بودم که این کلاهبردار با من تماس گرفت و خود را کارمند بانک معرفی کرد. قرار تحویل دوربین را بعد از ساعت کاری بانک گذاشتیم اما چون خودم خیلی گرفتار بودم، کالا را به پیک دادم. خریدار از من شماره پیک را گرفت و بعد از تماس با راننده چند بار آدرس را عوض کرده و جایی با او قرار می‌گذارد. در این مدت با شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را به جای من جا زده و با اعلام این‌که پول دریافت شده و کالا را تحویل دهد، برای اطمینان بیشتر چون شغل و آدرس دفتر کارم را پرسیده بود، از او می‌خواهد در میانه‌های راه دو چک از پاساژ گرفته و بیاورد. راننده نیز با این اطمینان کالا را تحویل می‌دهد.»

وی ادامه داد: «بعد از این اتفاق، دیگر تماس‌ها را پاسخ نداد تا این‌که یک‌بار خود را پسرعموی کلاهبردار جا زد و یک بار نیز تماس گرفت و ادعا کرد پول را می‌دهد. بعد از آن دیگر خط از دور خارج شد.»

«سایت‌هایی مانند دیوار نه‌تنها در کاهش رفت و آمدهای ترافیکی کمک می‌کند، در روند کاری مردم نیز تسهیل ایجاد می‌کند اما وجود این افراد باعث ناامنی اقتصادی می‌شود. با توجه به شیوه و شگرد این متهم، افرادی که در این سایت‌ها آگهی می‌دهند باید آگاهانه‌تر عمل کرده و تا زمانی که از واریز وجه مطمئن نشده‌اند، اقدام به تحویل کالا نکنند. ضمن این‌که در جابه‌جایی اموال از پیک‌هایی استفاده کنند که آشنا بوده و مشترک‌شان هستند.»

این کلاهبردار بسیاری از اموال سرقتی را در همان سایت دیوار آگهی می‌کرده و با قیمتی پایین‌تر می‌فروخته، بنابراین مالباختگان می‌توانستند با بررسی دوباره همان سایت‌ها رد اولیه کلاهبردار را بگیرند. گرچه این کلاهبردار به ٣٠ کلاهبرداری اعتراف کرده اما در این پرونده ١٠٠ شکایت وجود دارد. دو مالخر این متهم نیز شناسایی شده و به‌زودی دستگیر می‌شوند. طبق برآوردها این فرد در مدت کلاهبرداری ٢ساله‌اش با احتساب‌های کالاهای غیرنقدی ثروت میلیاردی به دست آورده و تنها خودرویی ٨٠ میلیونی زیر پایش است.»

با توجه به شناسایی تعدادی از مالباختگان و اعتراف متهم به ٣٠کلاهبرداری مجازی، جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهم و مالباختگان، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار بدون پوشش تصویر این متهم از تمامی شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند یا به این شیوه هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، خواست تا جهت پیگیری شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در بزرگراه صدر، خیابان قلندری‌شمالی، پلاک ٣ مراجعه کنند.

منبع: روزنامه شهروند