مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه‌گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

به گزارش ندای گیلان،شهرود امیرانتخابی در جمع خبرنگاران به آخرین نتایج باستان شناسی به دست آمده در منطقه تاریخی کهنه‌گوراب املش اشاره کرد و اظهار داشت: ادامه گمانه‌زنی باستان شناسی در منطقه کهنه گوراب واقع در منطقه املش شمالی منجر به کشف بقایایی از این شهر تاریخی توسط کارشناسان حوزه باستان‌شناسی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه گمانه‌زنی باستان شناسی در این منطقه با مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است عنوان کرد: در متون دوران اسلامی از منطقه کهنه‌گوراب املش به‌عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا نام برده شده است.

امیرانتخابی اهمیت بالای شهر تاریخی واقع در کهنه‌گوراب املش و اذعان سیاحان خارجی به این موضوع که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هیئت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه معتقدند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه‌گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

وی در مورد ویژگی‌های منطقه تاریخی کهنه گوراب املش نیز اظهار داشت:  مساحت این محوطه بسیار گسترده بیش از 50 هکتار است که بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه‌گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 15 گمانه برای آشکار شدن حریم محوطه باستانی کهنه‌‌گوراب زده شده و روند آن نیز به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد گفت: این محوطه تاریخی یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق استان گیلان محسوب می‌شود.

امیرانتخابی وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف محوطه کهنه‌ گوراب را حاکی از اهمیت آن خواند و گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه‌گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه کهنه گوراب را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: کهنه‌گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و امیدواریم در فصول آینده تحقیقات، نقاط تاریک این دوران آشکار شود.