ندای گیلان:به گفته ی فرمانده ی انتظامی گیلان سه ماه نخست امسال مقدار 779 کیلوگرم انواع مواد در این استان کشف و ضبط شد

به گزارش ندای گیلان، ابراهیم قائدرحمتی پیش از ظهر امروز در مراسم امحای 900 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این شهر با تبریک هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر ماه اظهار کرد: سال 2001 میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان سالانه 185 تن بود.

وی به کشت مکانیزه کشت خشخاش پس از حمله ناتو و آمریکا به افغانستان اشاره کرد و افزود: سال 2014 میلادی مقدار 6 هزار و 400 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است.

قائدرحمتی یکی از روش‌های مبارزه استکبار با ملت‌ها را اشاعه معضل اجتماعی، اعتیاد و … خواند و بیان کرد: سال 2013 میلادی مساحت زیرکشت خشخاش در افغانستان 209 هزار هکتار بود و این مساحت در سال 2014 میلادی به 224 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

فرمانده انتظامی گیلان تولید مواد مخدر در افغانستان را سالانه 5 هزار و 500 تن برآورد کرد و گفت: 70 هزار هکتار از مزارع افغانستان زیرکشت شاه‌دانه است.

وی از کشف 552 تن انواع مواد مخدر در سال 93 در کشور خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته 3 هزار و 407 کیلوگرم انواع مواد مخدر در گیلان کشف شد که نسبت به سال ماقبل آن دو درصد افزایش داشته است.

قائدرحمتی با اشاره به افزایش 91 درصدی دستگیرشدگان مواد مخدر در سال 93 نسبت به سال 92 در گیلان، خاطرنشان کرد: سه ماه نخست امسال مقدار 779 کیلوگرم انواع مواد در استان کشف و ضبط شد ضمن اینکه در این مدت 62 درصد افزایش دستگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم.

فرمانده انتظامی گیلان تعداد معتادان طبق بررسی میدانی را 42 هزار و 760 نفر در استان اعلام کرد و یادآور شد: 53 درصد از معتادان به تریاک اعتیاد دارند.

وی با بیان اینکه 99 درصد از معتادان در گیلان مرد و یک درصد زن هستند، اظهار کرد: 30 درصد از معتادان در گیلان بیکارند و 55 درصد شغل آزاد دارند.

قائدرحمتی 28 درصد از معتادان در گیلان را مجرد ذکر کرد و افزود: 72 درصد از معتادان در استان متأهل هستند ضمن اینکه جرم 50 درصد از زندانیان مواد مخدر است.

فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در اعتیاد دخالت دارند، بیان کرد: نابسامانی خانوادگی، فقر، بیکاری، مهاجرت و … از جمله عوامل گسترش اعتیاد در استان است.

وی عوامل فرهنگی به‌ویژه بی‌سوادی و نداشتن آگاهی به مسائل اجتماعی در گرایش به مواد مخدر را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: مواد مخدر موجب ایجاد هزینه‌های امنیتی و پلیسی در جامعه می‌شود.

قائدرحمتی بر مقابله فرهنگی با معضل اعتیاد در جامعه تاکید کرد و گفت: اقدام‌های آگاه‌سازی در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اداره‌ها، مساجد، محله‌ها و … به طور مستمر توسط کارکنان پلیس گیلان در حال انجام است.

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه 36 کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد سال گذشته در استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: تعداد چهار هزار نفر در کارگاه‌های آموزشی مذکور شرکت کردند./فارس