خسته بند با بیان اینکه کشتیرانی دریایی خزر که تنها کشتیرانی دولتی است نیز مانند بخش خصوصی به امر صادرات نگاه می کند، افزود: حمل و نقل دریایی ما در بخش کانتینری به شدت با مشکل مواجه است.

به گزارش ندای گیلان،نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مراودات دوستانه ایران با روسیه عاملی برای رشد روابط تجاری میان دو کشور است افزود: کشور روسیه با توجه به وسعت و جمعیت خود خواهان خرید مواد غذایی از کشور ما است؛ اما به علت فراهم نبودن زیرساخت های بندری و دریایی نتوانسته ایم در این زمینه توفیق چندانی حاصل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواد غذایی و میوه جات فاسدشدنی هستند، تصریح کرد: برای افزایش صادرات این نوع محصولات از دریایی خزر باید ضمن اتصال شبکه ریلی به سواحل و بنادر، تجهیزات دریایی از جمله کشتی های مجهز نیز با تولید داخل یا واردات تامین شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه توسعه حمل و نقل دریایی و ترانزیت در این مسیر می تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند، گفت: بیش از 200 کشتی باری در دریای خزر مشغول فعالیت است و کشور ما به علت ضعف در زیرسخت ها نتوانسته در این حوزه به خوبی عمل کند.

خسته بند با تاکید بر اینکه تحریم های اعمال شده علیه روسیه بهترین فرصت برای ایران در جهت تامین بازار مواد غذایی آن ها است، افزود: لازمه جذب بازارهایی همجواز دریای خزر تقویت تجهیزات دریایی برای انتقال بار و کالا به این کشورها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از شرکت های موجود در حوالی دریای خزر سود خود را در واردات صرف می بینند، تصریح کرد: عدم رغبت بخش خصوصی برای صادرات تولید داخل را منزوی کرده از این رو باید بتوانیم با توان داخل توسعه امر صادرات را رقم بزنیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اتصال شبکه ریلی به سواحل دریایی خزر زمانی مثمر ثمر خواهد بود که در نقطه آغازین صادرات تجهیزات کافی از جمله سردخانه وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر در استان مازندران و همچنین در گیلان تا رشت شبکه ریلی گسترده شده اما فراهم نبودن زیرساخت ها امکان توسعه صادرات دریایی را نمی دهد.

خسته بند با بیان اینکه کشتیرانی دریایی خزر که تنها کشتیرانی دولتی است نیز مانند بخش خصوصی به امر صادرات نگاه می کند، افزود: حمل و نقل دریایی ما در بخش کانتینری به شدت با مشکل مواجه بوده و به علت کمبود بار در حوزه برگشت صرفه اقتصادی خود را از دست داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید برای خرید کشتی های مجهز جهت تردد در آبهای دریای خزر پیش قدم شود، گفت: در حال حاضر شرایط برای توسعه صادرات دریایی فراهم نیست.