عباسی با اشاره به اینکه حق کشاورزان آنطور که باید، ادا نمی‌شود اظهار کرد: باید در تسطیح اراضی و تعرفه واردات برنج دقت کنیم.

به گزارش ندای گیلان،دکتر  اسدالله عباسی،  در نخستین جلسه شورای هماهنگی جهادکشاورزی گیلان در سالجاری که در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: با بررسی رشد اقتصادی دریافتیم که حوزه کشاورزی و خدمات یکی از شاخص‌های توسعه‌ای هستند.

وی افزود: باتوجه به محصولات و ظرفیت‌هایی که در گیلان داریم باید ببینیم که سهم بخش کشاورزی در اشتغال و تولید، استان و کشور چگونه است.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت افزایش بهره وری کشاورزی در برنامه ششم توسعه راهکارهایی اندیشیده شد، گفت: باید بررسی کنیم در بحث تسطیح اراضی چقدر برای رسیدن به مرحله نهایی وقت داریم و اگر می‌توانیم ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم، همچنین در سال زراعی 96 چقدر می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم.

عباسی با اشاره به اینکه کشاورزی گیلان از کم آبی رنج می‌برد، تصریح کرد: در استان گیلان علی رغم همه بارندگی‌ها به دلیل اینکه نتوانستیم در سدسازی توفیق یابیم و ذخیره آبی خوبی داشته باشیم لذا مشکلاتی داریم.

وی با اشاره به مشکلات تسهیلات کشاورزی، بیان کرد: حق کشاورزان آنطور که باید، ادا نمی‌شود لذا باید در تسطیح اراضی و تعرفه واردات برنج دقت کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان چای در این جلسه، تصریح کرد: رئیس سازمان چای باتوجه به اینکه برگزاری جلسه از قبل اطلاع داده شده بود، امروز باید حضور می‌داشت. هرچند که در حوزه چای با توجه به افزایش 60 درصدی تولید، زحمات خوبی کشیده شده اما باتوجه به در پیش بودن زمان برداشت محصول هنوز برخی تجهیزات کارخانجات چای نوسازی نشدند و آیا محصولاتی که خریداری شده، به فروش رفتند یا خیر!؟

وی اضافه کرد: در بخش مرکبات و کیوی هم نیاز به صادرات و بسته بندی داریم؛ در حوزه زیتون، فندق، بادام زمینی، ابریشم و گردو هم گام‌هایی برداشته شده و انشاالله تا سال آینده در چنین جلسه‌ای اعلام کنیم در برخی محصولات افزایش تولید داشتیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان ضمن تشکر بابت پرداخت 30 میلیاردی مطالبات صیادان، گفت: حفاظت از جنگل و مراتع در استان خوب است اما می‌تواند بهتر باشد؛ در اکو توریسم جنگل شمال بهترین هدف گذاری است که زراعت چوب هم می‌تواند کمک خوبی باشد.

وی با بیان اینکه انعطاف در جهت اشتغال و تولید در گیلان وجود دارد، گفت: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی اگر با دقت انجام نگیرد، دچار آسیب می‌شویم؛ امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های استان به جایگاه مناسبی در حوزه کشاورزی دست یابیم.

isna