مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گیلان با بیان اینکه کشاورزان باید از الآن به فکر خرید پمپ‌های آب مزارع و یا ترمیم آن باشند عنوان داشت: از دیگر موارد موثر در رفع تنش کم آبی استفاده از کود پتاس است که به کشاورزان توصیه می‌شود در زمان کمبود آب از کود پتاس استفاده بهینه داشته و با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به تأمین آن اهتمام داشته باشند.

به گزارش ندای گیلان،امیر مرادی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره کمبود آب زراعی گیلان در فصل زراعی پیش روی اظهار داشت: با وجود بارش‌های خوب در سال گذشته اما وزش باد گرم در زمستان باعث آب شدن حجم بالایی از برف‌ها شد و به همین سبب قسمتی از آب مورد نیاز کشاورزی را در این ایام از دست دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گیلان تصریح کرد: اکنون ذخایر آبی استان و آب پشت سد سفید رود به گونه‌ای است که کشاورزان باید نسبت به تقویم زراعی که جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی کرده توجه داشته باشند تا در آخر فصل برداشت با مشکلات تنش آبی مواجه نشوند.

مرادی با بیان اینکه بارش‌های بهاره امسال تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته افزود: این نگرانی برای کمبود آب زراعی در جلسه‌ای که هفته گذشته در استانداری برگزار شد به سمع و نظر استاندار رسید تا با برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم اعم از نوبت‌بندی‌ها بتوانیم این فصل زراعی را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان باید فصل زراعی خود را با برنامه جهاد کشاورزی شهرستان‌ها منطبق کنند گفت: کشاورزان نسبت به کاشت، داشت و برداشت محصول خود براساس برنامه‌ای که جهاد کشاورزی استان گیلان و شهرستان‌ها ارائه می‌کنند اهتمام داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گیلان با تأکید بر لزوم رعایت نوبت‌بندی‌ها در کنترل تنش کمبود آب در فصل زراعی جدید خاطرنشان کرد: کشاورزان استان با مراجعه به جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها برنامه‌های زمان‌بندی را دریافت کرده و در بهترین زمان ممکن نسبت به نشا زمین‌ها اقدام کنند‌.

مرادی گفت: در همه شهرستان‌ها کشاورزان محلی باید با همکاری آب منطقه‌ای و به شکل جهادی به لایروبی انهار و باز کردن کانال‌ها اقدام کنند و انتظار داریم که کشاورزان در این حوزه با میراب‌ها همکاری داشته باشند و به شکل گروهی در هر منطقه نسبت به پاکسازی اقدام کنند.

وی با اشاره به تأثیر لایروبی انهار در کاهش هدر رفت آب، هدر رفت آب از سد سفید رود تا مکان استفاده کشاورزان را از عوامل تشدید تنش کمبود آب زراعی دانست و افزود: پاکسازی انهار سبب می‌شود تا آبی که از بالا دست به اراضی سرازیر می‌شود با کمترین میزان هدر رفت روبرو باشد.

مرادی به استفاده کشاورزان از آب‌های سطحی ناشی از بارندگی برای پیشگیری و مدیریت تنش کمبود آب تأکید کرد و ابراز داشت: برخی از کشاورزان محلی از چاه‌های سطحی و نیمه عمیق برخوردار هستند که می‌توانند در زمان کم آبی از آب‌های زیرزمینی هم استفاده کنند تا از خطر کمبود آب نجات یابند.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید از الآن به فکر خرید پمپ‌های آب مزارع و یا ترمیم آن باشند عنوان داشت: از دیگر موارد موثر در رفع تنش کم آبی استفاده از کود پتاس است که به کشاورزان توصیه می‌شود در زمان کمبود آب از کود پتاس استفاده بهینه داشته و با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به تأمین آن اهتمام داشته باشند.

مردای گفت: همچنین از سوی مرکز تحقیقات برنج جهاد کشاورزی رقم جدیدی از برنج تحت عنوان «کیان» ارائه شده و به کشاورزانی که به میزان بیشتری با تنش آبی مواجه هستند توصیه می‌شود که از این رقم برنج استفاده کنند زیرا این رقم از برنج در برابر کم آبی مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند با بیمه کردن محصول برنج، میزان تنش و استرس را کاهش دهند افزود: دولت با پرداخت ۷۰ درصد هزینه بیمه برنج به صندوق بیمه کشاورزی فرصت خوبی را برای کشاورزان برنج‌کار فراهم کرده و توصیه ما به کشاورزان این است که از فرصت باقی مانده نسبت به بیمه کردن محصول خود اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گیلان خاطرنشان کرد: انشاالله بتوانیم سال زراعی پیش ‌روی را با همکاری کشاورزان و عمل به توصیه‌های مربوطه با مدیریت خوب کشاورزان در حوزه استفاده از ظرفیت‌های آبی موجود پشت سر بگذاریم.