مدیرعامل آبفای گیلان کدورت آب در برخی نقاط شهری را ناشی از کلر موجود در آب دانست که جهت سلامت آب تزریق می شود و گفت: بدلیل وجود آهن و منگنز در برخی مناطق ممکن است محلول کلر با مواد موجود در آب تغییراتی در کیفیت آب ایجاد کند که با شستشوی شبکه مشکل برطرف خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به اینکه آبفای گیلان افتخار دارد در 50 شهر استان وظیفه تأمین، تصفیه، انتقال و توزیع آب شهروندان را بر عهده دارد افزود: جمعیت تحت پوشش خدمات آب 99.3 درصد است که بالاتر از میانگین کشوری قرار داریم.

وی افزود: منابع تأمین آب استان از 215 حلقه چاه، 13 واحد تصفیه خانه و 7 دهنه چشمه است که بزرگترین تصفیه خانه آب استان، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت 3 مترمکعب در شبانه روز در سنگر قرار دارد و در سال آتی با بهره برداری از مدول دوم 3 مترمکعب دیگر بر ظرفیت کنونی تصفیه خانه افزوده خواهد شد.

مدیرعامل آبفای گیلان همچنین اظهار داشت: تلاش مجموعه آبفای گیلان بر افزایش کیفیت آب در نقاط مختلف استان است که مجموع پروژه هایی که حال اجراست همچون خط انتقال سنگر به کوچصفهان و خط انتقال خمام به خشکبیجار موجب افزایش کیفیت آب خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب نیز بخشی از وظایف شرکت آب و فاضلاب گیلان می باشد افزود: جمعیت تحت پوشش خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب این شرکت 67 درصداست که با 4 واحد تصفیه خانه ای که در شهرهای انزلی ، لاهیجان و بزرگترین آن در شهر رشت با ظرفیت 63000 مترمکعب در شبانه روز موجود است، تلاش است با وارد مدار بهره برداری شدن تصفیه خانه های در حال ساخت همچون غازیان و آستارا و جنوب شهر رشت بر ظرفیت تصفیه فاضلاب افزوده شود.

مدیرعامل آبفای گیلان با تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و ضرورت تصفیه فاضلاب تصریح کرد: در برخی نقاط همچون صومعه سرا هم بصورت اضطراری و با استفاده از پکیج های آماده تصفیه فاضلاب انجام می گیرد که از همین دست در بخش ساحلی آستارا نیز  در کنار تصفیه خانه در حال ساخت یک واحد پکیج با ظرفیت 1500 متر مکعب در شبانه روز در حال ساخت است.

وی مهمترین هدف از اجرای این پروژه ها را افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب بصورت پیوسته عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از تصفیه خانه جنوب شهر رشت از ورود 12500 مترمکعب فاضلاب به رودخانه گوهررود جلوگیری می شود که خط انتقال فاضلاب در جنوب شهر رشت بطول 5.6 کیلومتر از لاکان به تصفیه خانه جنوب شهر رشت منتقل و پساب وارد رودخانه می گردد.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: در انزلی نیز 2 ایستگاه پمپاژ در دست ساخت است و تصفیه خانه غازیان نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد بزودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد و یک واحد تصفیه خانه در شهر صومعه سرا نیز در مناقصه قرار دارد و تصفیه خانه در حال ساخت آستارا نیز با قرارداد 39 میلیارد تومانی برای وسعتی به میزان 80 هکتار از شهر آستارا پیش بینی شده که فاضلاب آن به روش وکیوم جمع آوری و به تصفیه خانه هدایت خواهد شد که برآنیم با بهره برداری از این پروژه ها، فاضلاب تصفیه نشده وارد محیط زیست نشود.

مدیرعامل آبفای گیلان در خصوص تشریح وضعیت کیفیت آب تصریح کرد: کیفیت آب وابسته به منابعی است که از آن تأمین می شود و با توجه به اینکه تصفیه خانه بزرگ آب گیلان آب شهرهای رشت، خمام، انزلی، آستانه اشرفیه، بندر کیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، شلمان، اطاقور و کومله را تأمین می نماید کیفیت آب یکسان خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: مجموع آبی که در شبکه توزیع وجود دارد از استانداردهای ملی برخوردار است و 3500 دستگاه شیرتخلیه در نقاط مختلف شهر رشت وجود دارد که با شستشوی شبانه و تخلیه این شیرها، کیفیت آب ارتقاء خواهد یافت.

مدیرعامل آبفای گیلان با تأکید بر اینکه سامانه ارتباطات مردمی 122 پل ارتباطی مردم و مسئولین این شرکت است افزود: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تغییر در کیفیت آب با سامانه 122 تماس گرفته و مشکلات را منعکس نمایند.

حسینی کدورت آب در برخی نقاط شهری را ناشی از کلر موجود در آب دانست که جهت سلامت آب تزریق می شود و گفت: بدلیل وجود آهن و منگنز در برخی مناطق ممکن است محلول کلر با مواد موجود در آب تغییراتی در کیفیت آب ایجاد کند که با شستشوی شبکه مشکل برطرف خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به تجربیات خوبی که آبفای گیلان در مقابله با بحران های مختلف، خصوصا بحران برف داشته است تدارکات خوبی برای تأمین برق پایدار پیش بینی شده که تأمین دیزل ژنراتورها برای منابع تولید آب است و با آماده سازی 109 دیزل ژنراتور 50درصد آب مورد نیاز در زمان بحران تأمین خواهد شد.

مدیرعامل آبفای گیلان همچنین تأکید کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان، از شهروندان گرامی تقاضا داریم برای جلوگیری از ترکیدگی و یخ زدگی کنتورها، کنتورها را با استفاده از گونی های کنفی عایق بندی کنند.