کدام تصمیم ترامپ وزیر دفاع ایران را متعجب کرد؟/ واکنش به ادعای پرواز جنگنده اسرائیلی در آسمان ایران امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم، به سئوالات گزارشگر این شبکه پاسخ داد و هم چنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره اتهام تجهیز موشکی حوثی ها (انصارالله) […]

کدام تصمیم ترامپ وزیر دفاع ایران را متعجب کرد؟/ واکنش به ادعای پرواز جنگنده اسرائیلی در آسمان ایران

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم، به سئوالات گزارشگر این شبکه پاسخ داد و هم چنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره اتهام تجهیز موشکی حوثی ها (انصارالله) اظهار کرد: در این باره که این موشک ها ساخت ایران نیستند، تردیدی نداریم. روشن است که این موشک‌ها، ایرانی نیستند. ما می‌دانیم که اسنادی که به آن‌ها استناد می‌کنند، جعلی است. به همین علت، درخواست کردیم که اسناد خود را ارائه، و کارشناسان این اسناد را بررسی کنند؛ اما هیچ اقدامی در پاسخ به این خواسته ما انجام ندادند. شاید علت این باشد که آنها مطمئن هستند که این اسناد، جعلی است. از این رو، آنها را به کارشناسان ما ارائه نکردند.

اهم اظهارات وزیر دفاع به شرح زیر است:

* با شنیدن اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر قصد وی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، بسیار تعجب کردم، زیرا برای استقرار در این کشور و حرکت به سمت مناطق دیگری از سوریه، نقشه های زیادی کشیده بودند. زمانی که این حرف ها را شنیدم باور نکردم و از خود پرسیدم چرا وی چنین اظهاراتی را مطرح کرد؟ اما با توجه به شناخت خود از آمریکا، بر این باورم که این کار، توطئه جدیدی است. آنها اکنون در حال طراحی توطئه جدیدی هستند؛ اما پس گرفتن این حرف، خود نشان دهنده تناقضات و اختلافات داخلی آنهاست. باقی ماندن در سوریه یا خروج از آن، موضوعی است که نشان دهنده اختلاف اعضای مختلف هیئت حاکم آمریکاست، امیدوار هستم برادران ترکیه ای ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارند.

*ما هم به برادران ترکیه ای خود گفتیم که اگر نگرانی هایی درباره مسائل امنیتی در سوریه دارند، باید این نگرانی ها را از طریق همکاری با دولت سوریه حل کنند. امیدوار هستم برادران ترکیه ای ما به تمامیت اراضی و حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارند. به نظر من، حتما همین طور خواهد شد، زیرا کشورهایی که بدون هماهنگی با دولت سوریه وارد این کشور شده اند، باید خاک این کشور را ترک کنند.

*ایران و روسیه منافع مشترکی در زمینه دفاعی دارند و بر لزوم حفظ امنیت در این مناطق، در مقابله با تروریست ها و افراط گرایان تاکید می کنند.

*برای تضمین امنیت دریای خزر، ساز و کار خوبی در اختیار داریم. یکی از این سازوکارها نشست ایران، روسیه و آذربایجان است که نشست بسیار خوبی است. این کار برای تضمین امنیت دریای خزر، اقدام خوبی است. روابط بین کشورها در سطح بسیار خوبی در حال تقویت است.

*سعودی ها توان خروج از باتلاق یمن را ندارند. به همین علت، اگر بخواهیم میزان ارزش این اظهارات {ولیعهد سعودی} را ارزیابی کنیم، باید ببینیم ارزیابی های پیشین وی، درست بوده است. نکته مهم دیگر این است که آیا وی این اظهارات را به طور جدی مطرح کرده است یا نه؟ باید بدانیم که در جهان قدرت، توهم قدرت وجود دارد. برای مثال، برخی مانند هیتلر توهم قدرت داشتند. آمریکایی ها هم وقتی به عراق حمله کردند، توهم قدرت داشتند و تصور می کردند که می توانند این کشور را اشغال کنند و نهادها و حاکم نظامی بر آن را تعیین کردند؛ اما آمریکایی ها در همه این مسائل ناکام شدند. امیدواریم با گذشت زمان، وی تجربه کافی را به دست آورد و از توهم قدرت خارج شود.

*همه تجهیزات نظامی و فناوری های ما بومی است و در این زمینه به دیگران نیازی نداریم. این موضوع، ما را از مراحل گذشته متمایز می کند. ما توانمندیهای کاملی داریم. حتی هیچ کس متمایل نیست که میزان توانمندی های نظامی و دفاعی ما را آزمایش کند. حتی ابرقدرت هایی که در گذشته ما را تهدید کردند، اکنون تمایلی برای این کار ندارند و نمی توانند این کار را انجام دهند.

* برجام، موفقیت جامعه بین المللی در رفع سوء تفاهمات از طریق مذاکره بود. ایران به همه تعهدات خود پایبند است و این توافق، توافقی جامع برای منافع ایران و همچنین طرف های دیگر است. به همین علت، همه باید از این منافع استفاده کنند. اجرا نکردن این توافق، به منزله ارسال پیامی برای جامعه بین الملل است مبنی بر این که نمی توان به توافق های بین المللی اعتماد داشت یا به آنها تکیه کرد و این موضوع، خطر مهمی برای صلح و امنیت بین المللی است.به همین علت، به طور جدی در کنفرانس هشدار دادم که همگان باید به تعهدات خود پایبند باشند، زیرا مسئولیت اجرا نشدن این توافق، بر گردن طرفی است که به آن پایبند نیست، حال بهانه یا توجیه آن، هر چیزی که می خواهد باشد. این توافق باید به طور قاطع اجرا شود. نه چیزی به آن اضافه، و نه چیزی از آن کم می کنیم.

*{پس از پایان جنگ در سوریه، آیا ایران در سوریه، به عنوان کشور متحد خود، حضور نظامی دائمی خواهد داشت؟}: همان طور که گفتم این موضوع به تصمیم دولت ایران و سوریه بستگی دارد. ما به تضمین امنیت سوریه و وعده های خود برای تضمین امنیت در منطقه، پایبند هستیم و همه تلاش خود را به کار می گیریم که امنیت ملت های منطقه حفظ شود.

اولین واکنش رسمی به ادعای پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان ایران

امیر اسماعیلی در این مراسم ضمن تبریک سال نو با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال اظهار داشت: چندین سال است که ما دستور توجه به امور اقتصادی و توجه به تولیدات درون زا را از سوی رهبری دریافت می‌کنیم و همه ما موظف و مکلفیم با کار و تلاش مجاهدانه صرفه و صلاح اقتصادی را برای کشور و سازمانی که در آن انجام وظیفه می‌کنیم فراهم کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای همه ما واجب است و باید دقت کنیم در خرید محصولات مورد نیازمان و انتظار از مسولین خرید این است که از کالای ایرانی حمایت کنند تا این حمایت منجر به افزایش کیفیت محصول ایرانی شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش تاکید کرد: در روز های گذشته یاوه گویی‌هایی از برخی از رسانه‌های دشمنان در خصوص پرواز هواپیماهایی در کشور شنیده شد که ارزش پاسخگویی نداشت اما همین جا می‌گویم که اگر کشوری حماقتی انجام دهد و هواپیمایش نزدیک شود قطعا اولین خط مقدم که پدافند هوایی است پاسخ کوبنده می‌دهد و این یاوه گویی‌ها جایی جز همان رسانه‌های شیطان صفت و متوهم ندارد.
29214