خیاله گرده گیج، دارای 83 شعر گیلکی شیون فومنی در 213 صفحه که با استقبال اهالی قلم و فرهنگ و مردم شعردوست در حال حاضر در فروشگاه های کتاب سراسر کشور در دسترس علاقمندان و ادب دوستان است.

ندای گیلان: “حامد فومنی” فرزند و متولی آثار فرهنگی و هنری شاعر مردمی معاصر “شیون فومنی” اعلام کرد: کتاب شعر گیلکی “خیاله گرده گیج” (پرسه ی خیال) اثر شیون فومنی به چاپ سوم رسید.
حامد فومنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ندای گیلان در رشت گفت: “ خیاله گرده گیج” (پرسه ی خیال) عنوان کتاب شعر گیلکی اثر شاعر معاصر ” شیون فومنی ” به تازگی در قالب چاپ نوبت سوم از سوی انتشارات ” ثالث ” به کوشش و پژوهش ” حامد فومنی ” فرزند شاعر منتشرگردید.
وی افزود: این کتاب شامل متن گیلکی شعرهای کوتاه در قالب طرح از شیون فومنی همراه با آوانویسی، برگردان فارسی و در پانوشت شعرها شرح و توضیح واژگان و اصطلاحات گیلکی و…توسط حامد فومنی است.
فرزند مرحوم شیون فومنی افزود: نوبت چاپ های اول و دوم این کتاب سالشمار زندگی شیون فومنی، یادداشت چاپ اول به قلم حامدفومنی، نقد و نظر بر شعرهای کتاب از “دکتر ابومحبوب” محقق، منتقد ادبی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و نشانه های آواشناسی و شعرهای گیلکی شیون فومنی آمده است که در نوبت چاپ سوم کتاب ” خیاله گرده گیج” علاوه بر بازنگری چاپ های پیشین با یادداشت چاپ سوم به نوشته ی حامد فومنی شاهد ثبت و درج یادداشت و دیدگاه های ادبی سه چهره ی نامدار و تاثیرگذار شعر و پژوهش معاصر:” شمس لنگرودی “، ” حافظ موسوی ” و ” دکتر علیرضا حسن زاده”(دکترا انسان شناسی از دانشگاه گوته آلمان و معاون پژوهشکده ی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور) پیرامون شعر و جایگاه ادبی شیون هستیم.
وی افزود: ” خیاله گرده گیج ” دارای 83 شعر گیلکی شیون فومنی در 213 صفحه که با استقبال اهالی قلم و فرهنگ و مردم شعردوست در حال حاضر در فروشگاه های کتاب سراسر کشور در دسترس علاقمندان و ادب دوستان است.

Shivan Foumani (ketabe khiale garde gij)
وی در ادامه اشاره کرد با توجه به اینکه شیون نه تنها از مفاخر و مشاهیر شعر و ادبیات گیلکی است بلکه در شعر فارسی نثر از شاعران توانمند و نامدار روزگار ماست که از این منظر اشعار فاری اش از غزل های امروز تا شعرهای سپید و آزاد و به گواهی آثارش او را به عنوان شاعر موفق دو زبانه ی معاصر معرفی می کند.
حامد فومنی بیان داشت: در زمان حیات شاعر شش کاست نوار صوتی با عنوان گیله اوخان (پژواک گیلان) با صدای شاعر منتشر و دو کتاب شعر فارسی با عناوین پیش پای برگ و یک آسمان پرواز از وی به یادگار ماند.
متولی آثار فرهنگی هنری شیون فومنی در ادامه اشاره نمود: پس از حیات زمینی شاعر آثار ایشان که به مثابه ی میراث فرهنگی و مکتوب سرزمینمان است در دو بخش فارسی و گیلکی گردآوری، تدوین و منتشر نمودم آثار ادبی اش شامل کتابهای شعر فارسی ” از تو برای تو”، “رودخانه در بهار”، ” کوچه باغ حرف” و آلبوم صوتی صدای شاعر با عنوان “عشق آمد و آفتابی ام کرد” و16 غزل فارسی با صدای شاعر و نیز در بخش گیلکی هفتمین آلبوم صوتی گیله اوخان با عنوان گاب دکفته بازار به روایت حامد فومنی با همکاری هنرمندان تئاتر گیلان و آلبوم صوتی هلاچین مجموعه ترانه های گیلکی شیون با صدای استاد ناصر مسعودی و آهنگسازی مسعود لاهیجی، تنظیم موسیقی از رضا فدائی و دکلمه ی شعرها توسط حامد فومنی در کنار صدای استاد مسعودی از جمله آثار ادبی منتشر شده ی شیون فومنی پس از حیات زمینی شاعر است.
حامد فومنی در پایان، به تدوین و گردآوری و چاپ و نشر دیگر آثار ادبی گیلکی شیون فومنی اشاره نمود که در به زودی تقدیم ادب دوستان خواهد شد.