ندای گیلان؛هی بس کن عکاف این حرف ها چیست؟ عکاف در حالی که بلند می خندید گفت: «خب راست می گویم دیگر. شماها خیلی زود خودتان را گرفتار زن و بچه کرده اید. حیف نیست؟!!! جوانی و خوشی است دیگر!» نه اینطور نیست! ما که راضی هستیم. مگر نه؟ چند نفر حرف مسلم را تأیید […]

ندای گیلان؛هی بس کن عکاف این حرف ها چیست؟

عکاف در حالی که بلند می خندید گفت: «خب راست می گویم دیگر. شماها خیلی زود خودتان را گرفتار زن و بچه کرده اید. حیف نیست؟!!! جوانی و خوشی است دیگر!»

نه اینطور نیست! ما که راضی هستیم. مگر نه؟

چند نفر حرف مسلم را تأیید کردند. اما عکاف این بار بلندتر از قبل خندید و گفت: « خب این را نگویید چه بگویید؟ به خودتان نگاه کنید!» بعد در حالی که ردای زیبایش را روی شانه اش مرتب می کرد رو به بقیه گفت: «از وقتی که ازدواج کرده اید یک روز خوش برای خودتان داشته اید؟ راستش را بگویید. زنانتان اینجا نیستند نترسید!»

همان طور که همه با هم در کوچه راه می رفتند، عکاف همچنان می خندید و بلندتر از بقیه حرف می زد. ظهر بود…

کتاب «من ازدواج نمی کنم» شامل مجموعه ای از داستان های زیبا، شنیدنی و جذاب اسلامی ست که همگی حول محور ازدواج، این سنت زیبا و حسنه ی رسول خدا به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند، سرکار خانم کبری التج در این کتاب با جمع آوری حکایات و داستان های عصر ائمه ی معصومین :، و با استفاده از خلاقیت های داستانی ابهامات و سوالات جوانان در شرف ازدواج را با بیانی دلنشین و البته غیر مستقیم پاسخ می دهد.

من ازدواج نمی کنم

امروزه متأسفانه سن ازدواج در کشور ایران اسلامی رو به افزایش است و بدا اینکه برخی در این میان به تجلیل و تمجید از این شیوه زندگی پرداخته و برای آن دلایل مختلفی نیز بیان می کنند. افزایش سن ازدواج تبعات منفی بسیاری برای نسل آینده خواهد داشت که از جمله آنها می توان به اختلاف زیاد سنی میان والدین و فرزندان اشاره کرد و طبعا فاصله زیاد سبب خواهد شد علاوه بر اینک درک صحیحی از طرفین در میان نباشد، همچنین سبب بروز مشکلات بعدی نیز می شود که بیان آنها در این مجیز نمی گنجد، ناگفته نماند مشکلات اقتصادی مانعی بزرگ در راه ازدواج های بهنگام است و یکی از وظایف مهم دولت و مجلس و دیگر نهادهای مربوطه تسهیل امر ازدواج جوانان است که خدمت در این مسیر بسیار ارزشمند و کم کاری در آن حتما عقوبت اخروی به دنبال خواهد داشت.

اما چاره مشکل چیست؟ ابهاماتی که جوانان دم بخت و حتی خانواده های آنان دارند چگونه باید پاسخ داده شود؟ نکته مهم این کتاب همینجاست، جایی که ما می بینیم مسائل مختلفی مانند تصمیم به ازدواج، خواستگاری، انتخاب همسر، تعیین مهریه، تهیه ی جهیزیه و مراسم عروسی و موضوعات مختلف دیگر با پاسخ های بسیار شیوا و زیبای رسول گرامی اسلام و ائمه ی معصومین : پاسخ داده شده است، علامت سوالی که بعضا در ذهن شکل می گیرد این است که برخی از ما انسان ها که به کف بین ها و رمال ها مراجعه می کنیم و راهکار مشکلات خود را از آنان می جوئیم چرا یکبار دست به دامان معصومین بزرگوار : که دریای بیکران علم و عمل بودند نمی شویم و چرا از آنها پاسخ سوالاتمان را نمی جوئیم، شاید یکی از دلایل، عدم آشنایی با آموزه های آن بزرگوران باشد، اما این کتاب این خلأ را به خوبی پوشش می دهد و روایاتی که نسخه های شفابخش زندگی بشر است را با زبانی ساده و روان و قابل فهم برای عموم مردم عرضه می کند.

ما به همه جوانان دم بخت اعم از دختر و پسر، همچنین همه ی آنهایی که فکر ازدواج را در سر می پرورانند این کتاب را توصیه می کنیم، اگرچه صرف بیان این داستان ها بدون تحلیل و تبیین ابعاد مختلف مشکلات می تواند نقطه ضعفی به حساب آید ولی با این همه خواندن این کتاب، طعم شیرین خواندن یک کتاب خوب را به همراه خواهد داشت. ناگفته نماند والدین جوانان در شرف ازدواج نیز می توانند از این کتاب در راستای رفع مشکلات فرزندان دم بختشان استفاده کنند.

اثر ارزشمند آیت الله محمدی ری شهری با نام تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، منبع اصلی کتاب حاضر است.

عنوان به ظاهر غیر منطقی و عجیب این کتاب در واقع تعریضی ست به آنان که به بهانه های مختلفی یا دیر ازدواج می کنند و یا تصمیم گرفته اند ازدواج نکنند، هرچند شاید در نگاه اول انتظار ما این است که داستان ها و مشکلات جوانان عصر رسول خدا 9 و دیگر معصومین : ارتباط چندانی با زمان حاضر و مشکلات جوانان این زمان نداشته باشد ولی با خواندن این داستان ها، تغییر محسوسی در انتظارمان پدید خواهد آمد.

برای آشنایی با دیگر کتاب های مفید در این موضوع به تعدادی از این کتابها اشاره می شود:

مطلع مهر. تألیف امیر حسین بانکی پورفرد. نشر حدیث راه عشق

همسرگزینی چرا و چگونه؟ علی احمد پناهی ، نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

جوانان و انتخاب همسر. علی اکبر مظاهری، نشر قدسیان

گلبرگ زندگی ج1، حسین دهنوی، نشر نورالزهرا سلام الله علیها

همسر مناسب شما، پاول تیگر، باربارا تیگر، ترجمه مهدی قراچه داغی، نشر نقش و نگار