با شناخت مراکز بحرانی، کمترین اختلال در تامین و توزیع آب شرب روستاییان استان به وجود آمده است.

ندای گیلان : محمدعلی فرّامینی با بیان اینکه گیلان دارای یک هزار و 730 روستای برخوردار از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی هستند، گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی به منظور مقابله با پدیده‌های خشکسالی و سیل و در راستای تامین مستمر و پایدار آب آشامیدنی روستاهای تحت پوشش، برنامه‌های متعددی را امسال اجرایی کرده و این امر تا حصول پایداری در تامین آب شرب سالم و بهداشتی ادامه دارد.

وی، با اشاره به اینکه در بهار و تابستان سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، روستاییان با مشکلات کمتری در حوزه آب شرب مواجه بوده‌اند، افزود: توزیع مناسب منابع تامین آب شرب، شناخت تاسیسات آبرسانی آسیب پذیر، اصلاح و بازسازی شبکه‌ها، حفظ حریم منابع آبی، اصلاح الگوی مصرف مشترکان و تخصیص اعتبارات از جمله برنامه‌های مقابله با بحران‌های احتمالی در این شرکت است.

وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه گیلان در مرکز انواع حوادث غیرمترقبه قرار دارد، کار آبرسانی مداوم روستاها نیز با مشکلات بیشتری روبه‌روست.

فرّامینی، با تاکید بر اینکه خشکسالی، وقوع سیل، تندباد، بارش شدید برف و آلودگی‌های زیست محیطی، مهمترین خطراتی است که تاسیسات آبرسانی و منابع آب شرب روستاها را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا تاثیر منفی بر منابع تامین کننده آب آشامیدنی روستاها برجای گذاشته است.

وی گفت: افزایش 56 درصدی مصرف آب شرب در فصول بهار و تابستان با توجه به حضور میلیونی گردشگران و از سوی دیگر کاهش آبدهی سفره‌های زیرزمینی در گیلان، کار آبرسانی به روستاها را با سختی مواجه ساخته است.

وی افزود: شرکت آبفار گیلان با برنامه‌ریزی‌های مدوام، تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی بی‌وقفه به روستاییان در بخش آب شرب انجام می‌دهد که امیدواریم علی‌رغم تمامی معضلات و مشکلات موجود کوچکترین اختلالی در تامین و توزیع آب مصرفی روستاها وجود نداشته باشد.

بنابراین گزارش؛ در حال حاضر بیش از 71 درصد از روستاهای گیلان از آب شرب مناسب و بهداشتی بهره‌مند هستند / ایلنا