انگيزة‌ قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) اصلاح‌ بدعت‌ها و زشتي‌هايي‌ است‌ كه‌ به‌ نام‌اسلام‌ و حكومت‌ ديني‌ پس‌ از رحلت‌ پيامبر و شهادت‌ حضرت‌ امير مومنان(ع) بر جامعه‌ اسلامي‌تحميل‌ شده‌ است‌ .

نداي گيلان: درود و سلام‌ خدا بر  سالار شهيدان‌ اباعبدالله الحسين‌ (ع) و خاندان پاک و مطهرش .

ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر ،ماه اشک و ماتم حسینی بر همه مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت بادشورا است‌، بي‌جهت نيست که در طول ساليان دراز هنوز اين رويدادِ مهم‌ّ تاريخي‌، محترم شمرده مي‌شود.  ها عنصر و رخدادِ هشدار همه عالم و جهانیان بدانند که هیچ حادثه و واقعه ای  قابل قیاس با حادثه عاشورا نیست   زیرا همه اسلام ناب محمدی ص   با خون خدا زنده ماند.

ماه محرم نخستین ماه از ماههای دوازده‌گانه قمری و یکی از ماههای حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم و قيام عاشورا در جنبش های اصیل مردمی است که مصداق کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی ایران مشاهده می کنیم و در شعارهاي مردم نظير( نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید مي شده است. نهضت عاشورا سنگين ترين و خونين ترين نبرد مقدس در تاریخ اسلام است كه براي اقامه حق و عدالت ؛ برپا شده و همواره محور و الگو و الهام بخش مبارزات جبهه حق عليه باطل بوده است.

انگيزة‌ قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع)  اصلاح‌ بدعت‌ها و زشتي‌هايي‌ است‌ كه‌ به‌ نام‌اسلام‌ و حكومت‌ ديني‌ پس‌ از رحلت‌ پيامبر و شهادت‌ حضرت‌ امير  مومنان(ع) بر جامعه‌ اسلامي‌تحميل‌ شده‌ است‌ .هدف‌  سیدالشهدا (ع) بازگشت‌ به‌ سيره‌ پيامبر اكرم‌ (ص) بود‌. به‌عبارت‌ ديگر، هدف‌  اصلی از قيام‌ حضرت‌   اباعبدالله حسین ع  (روز 10  محرم سال 61 هجری) ،بازگشت‌ به‌ اسلام‌ ناب‌ محمدي‌ بوده‌است. شهادت  مظلومانه امام حسين (ع)  علیرغم همه نقشه‌ها  و نيرنگ‌ها ی پلیدی که دشمنان اسلام برای خاموش کردن آن  براه انداختند ،با حضور و شجاعت  بی نظیرشیرزن عالم  خاکی حضرت زینب س  ، چنان  حقارتی  در دستگاه  حکومتی  یزید پلید و طرفدارانش  ایجاد نمود که  بعدها  منشا زنده ماندن کربلای حسینی در همه  عصرها و عالم بشری  تا روز قیامت شده و خواهد ماند.آری حادثه عاشورا  و استقامت و شجاعت حضرت زینب س  پس از عاشورا چنان تحولی در فکر و فرهنگ مسلمانان عصر شهادت امام  و  جهانیان  ايجاد کرد  که  هرگز خاموش نشده و الگوی   بی نظیر از  آزادگی و عدالتخواهی برای  همه عالم بشری بوده و خواهد بود.

بی شک حماسه عظیم کربلای حسینی ع   تبلور فرهنگ غنی و ناب  محمدی  ص برای همه آزادگان و دلباختگان اهل بیت ع  بوده و خواهد بود .امروز بر ما وظیفه است که همچون سیدالشهدا ع  در راه بیداری جهان اسلام و زنده نگه داشتن  احکام الهی  با تمام توان برعلیه استکبار جهانی  قیام کنیم و یکصدا به  فریاد  مظلومان جهان بشتابیم .