در حالی شهرهای آمریکا در آتش خشم شهروندان معترض می سوزد که سناریوهایی در خصوص استفاده ترامپ از ادامه اعتراضات برای تامین دلیل به تعویق انداختن یکساله انتخابات مطرح می شود،زیرا شیوع کرونا و اعتراضات در ماه های منتهی به انتخابات شانس انتخاب مجدد وی را کاهش داده است.
اعتراضات موسوم به «نمی‌توانم نفس بکشم» در ایالات‌ متحده کاری کرده است که حالا نیروهای گارد ملی و کاخ سفید نمی‌توانند نفس بکشند. برای ششمین روز پیاپی،موج خشم و ناآرامی‌ها در سراسر آمریکا در اعتراض به تکرار اقدامات نژادپرستانه و قتل یک شهروند دیگر سیاه پوست به دست نیروهای پلیس این کشور و تهدیدات دونالد ترامپ به مقابله نظامی با معترضان ادامه داشت .راهپیمایی گسترده در نیویورک، به آتش کشیده شدن خودروها در بوستون و غارت فروشگاه در فیلادلفیا؛  ناآرامی‌ها و اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپولیس، در حالی نزدیک به یک هفته شد که واشنگتن نیز شاهد تجمع معترضان در برابر کاخ سفید بود تا جایی که رئیس جمهور آمریکا به پناهگاه زیرزمینی فراری داده شد. ترامپ حتی پس از تجمع  معترضان در مقابل کاخ سفید چندین بار از سرویس مخفی به خاطر اقداماتش تشکر کرده است. وی در پیامی توئیتری نوشت: “شب گذشته سرویس مخفی در کاخ سفید عالی کار کرد. آن‌ها نه تنها بسیار حرفه‌ای، بلکه عالی بودند. من داخل و در حال نظارت بر همه تحرکات بودم و امنیتم بالاتر از این نمی‌توانست باشد”. در مواقع اضطراری، سرویس مخفی آمریکا باید فوری رئیس‌جمهوری را به پناهگاه زیرزمینی که به عنوان مرکز عملیات‌های اضطراری ریاست جمهوری در کاخ سفید شناخته می‌شود، منتقل کنند. در جریان این اعتراضات مقابل کاخ سفید، بیش از ۶۰ افسر سرویس مخفی زخمی شدند. این پناهگاه زیر زمینی جایی است که دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ زمانی که تروریست‌ها چهار هواپیما را ربودند، به آن‌جا پناه برد. جورج بوش که آن زمان رئیس‌ جمهور آمریکا بود، در واشنگتن حضور نداشت. دو شب پیش کاخ سفید  با گرد هم آمدن هزاران تن در برابر محوطه آن برای ابراز همدردی با کشته شدن فلوید سیاه پوست، به حالت قرنطینه کامل درآمد و تمامی دروازه‌های ورودی و خروجی آن بسته شد. با این که این تجمع عمدتا مسالمت آمیز بود، اما پس از نیمه شب تنش‌ها و درگیری‌هایی رخ داد که شامل شلیک گاز اشک آور ماموران محافظ برای پراکنده کردن معترضان بود. آن گونه که شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده، در دست کم ۴۰ شهر آمریکا منع تردد شبانه اعلام شده است، از جمله در واشنگتن. وضعیتی که در آمریکا بعد از ترور مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش سیاه پوستان در سال۱۹۶۸ بی‌سابقه بوده است.
شهردار واشنگتن: یک ترسو در کاخ سفید است
همزمان،شهردار واشنگتن  در توئیتی غیر معمول از رئیس جمهور در کاخ سفید انتقاد کرد و گفت: «درحالی که وی پشت حصار مخفی شده است و می‌ترسد من در کنار مردمی ایستاده‌ام که پس از مرگ جورج فلوید و صدها سال نژادپرستی نهادینه، به طریقی مسالمت‌آمیز، اکنون دارند حق خود در اصلاحیه اول قانون اساسی را اعمال می‌کنند. هیچ سگ درنده یا تسلیحات شوم و خطرناکی  وجود ندارد بلکه فقط یک مرد ترسو و تنها وجود دارد.» پیش از این ترامپ در توئیتی با تهدید معترضانی که جلوی کاخ سفید جمع شده بودند گفته بود که کسی نزدیک حصارها شود با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که تا‌کنون دیده‌ام از آن‌ها استقبال می‌شود.
فرماندار مینه‌سوتا: شنود می‌کنیم
با اوج گرفتن اعتراضات مردمی در ایالت‌های مختلف آمریکا، حالا فرماندار ایالت «مینه‌سوتا» نیز  از شنود تماس‌های مردم در این ایالت برای کنترل اوضاع در هم ریخته آن خبر می‌دهد. فرماندار مینه‌سوتا در این زمینه گفت که پشتیبانی‌های اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا فراهم می‌شود و تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شود. همزمان به گفته برخی رسانه ها،یکی از اصلی ترین تامین کنندگان  (COMCAST) خدمات اینترنت ، تلویزیون کابلی و تلویزیون مبتنی بر(IPTV ،IP) در ایالت های مختلف دچار مشکلات در ارائه خدمات شده است.برخی رسانه های محلی و کاربران آمریکایی نیز از قطع تمامی سرویس های ارتباطی در واشنگتن خبر می‌دهند. این در حالی است که فرماندار ایالت آریزونا هم اعلام کرده که منع تردد شبانه به مدت یک هفته تا تاریخ ۸ ژوئن اعتبار خواهد داشت. شبکه سی‌ان‌ان همچنین از بسیج شدن گارد ملی ایالات متحده در دست کم ۱۵ ایالت آمریکا خبر داده است.
شهردار نیویورک: دیگر این‌گونه نمی‌توانیم
نیویورک نیز در دو روز گذشته شاهد اعتراضات سنگینی درباره مرگ جورج فلوید بوده است. این اعتراض‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که این شهر یکی از کانون‌های اصلی ویروس کرونا به حساب می‌آید و بابت این ویروس تلفات سنگینی نیز متحمل شد. به گزارش سی‌ان‌ان، بیل دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک  از نژادپرستی در آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت که احتمال شیوع مجدد این بیماری در شهر وجود دارد. شهردار نیویورک همچنین در سخنان خود از فیلمی سخن گفت که در شبکه‌های اجتماعی آمریکا دست به‌دست می‌چرخد. در این فیلم فردی به نام ایمی کوپر که سگ خود را برای پیاده‌روی به «سنترال پارک» برده بود، با یک سیاه‌پوست دیگر به نام کریستین کوپر که مسئول نظارت پارک بوده است، درگیر می‌شود. شهردار نیویورک این فیلم را وحشتناک خواند و آن را مظهر کامل نژادپرستی در ایالات‌متحده دانست. شهردار نیویورک گفت: این فیلم به معنای واقعی نشان می‌دهد که سیاه‌پوست بودن در این کشور جرم به‌حساب می‌آید. این برای کشور ارمغانی جز تقابل و تضاد به بار نیاورده است. هر چند ایمی کوپر به‌ دلیل رفتار ناشایست خود از کارش اخراج شده و گفته که زندگی‌اش بعد از انتشار این فیلم نابود شده است اما کارشناسان می‌گویند که توجیه وی مبنی بر این که اقدام او واکنشی ناخواسته بوده است، نشان می‌دهد که در آموزش غیررسمی جامعه سفیدپوستان آمریکا، بی‌ارزش انگاشتن زندگی سیاهان به یک ارزش نهفته تبدیل شده است. شهردار نیویورک هم با اذعان به نژادپرستی سیستماتیک گفت دیگر با این شیوه نمی‌توان ادامه داد. کامالا هریس سناتور دموکرات آمریکایی نیز در توئیتی از نبود حقوق برابر برای سیاه‌پوستان این کشور طی قرن‌ها انتقاد کرد. او نوشته است: «جوامع سیاه‌پوست (آمریکا) طی قرن‌ها عدالت مبتنی بر برابری را ذیل قوانین کسب نکرده‌اند. خون سیاه‌پوستان، پیاده‌روهای آمریکا را آغشته کرده است. این درد، واقعی است. عمیق است. مشروع است. ما باید گوش فرا دهیم، تصدیق کنیم و برای تغییر جوامع خود اقدام کنیم.»

تحلیل آینده پیش روی آمریکا

دکتر حامد رحیم پور:مرگ زجرآور یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، موج گسترده‌ای از اعتراضات در سرتاسر ایالت‌های این کشور به راه انداخته است و بیانگر فضای کلی خشم و ناامیدی در یک جامعه نژادپرست و سرمایه‌داراست. مردمی که مرگ جورج فلوید را بهانه‌ای برای ابراز خشم‌های سرکوب شده خود قرار داده‌اند، اما شهرهای آمریکا تا چه زمانی همچنان صحنه دود و آتش خواهد بود؟به نظر می رسد سه سناریو نسبت به چشم انداز ناآرامی متصور باشد. سناریوی اول: جسته وگریخته بودن ناآرامی ها به طور پراکنده ادامه داشته باشد اما با توجه به گستردگی میزان خسارت ها و براساس توافق احتمالی سران دو حزب سیاسی آمریکا ، عناصر آشوبگر-نه معترض-توسط پلیس شناسایی و دستگیر شوند و ناآرامی های گسترده ظرف دو تا سه روز آینده کنترل ومهار شود .سناریوی دوم‌: ناآرامی ها تا چندین هفته و تا محاکمه افسر قاتل فلوید همزمان با پیامدهای منفی ناشی از دو ماه قرنطینه کرونا درشهرهای آمریکا ادامه وگسترش می یابد تا این که کنگره به فریادهای سرکوب شده واکنش نشان دهد و به یک سازوکار جدید در تامین نقطه نظرات سیاه پوست‌ها برسد .در این بین البته دموکرات ها برای بی اعتبار سازی و مخدوش سازی و به ویژه ناتوانی ترامپ در کنترل و اداره بحران به موازات کرونا موج سواری می کنند. سناریوی سوم: ناآرامی ها به گونه ای تعمیق یابد که خاستگاه ترامپ را نیز در همین راستا به دنبال داشته باشد ،به طوری که به بهانه ویران سازی شهرها درنتیجه ناامن سازی آمریکا و به عنوان محصول بروز ویروس کرونا ،وی شرایط اضطراری اعلام کند و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰آمریکا را در آبان ماه امسال،درقالب یک لایحه با استفاده از ظرفیت سنا برای یک سال به تعویق اندازد.