چه شده است ما را که بجای سخن گفتن ،مدار کردن و محبت نمودن باهم نوع خود، ریختن خون اورا مباح می دانیم و هر روز بر میزان کشتار توسط ما افزوده می شود اما ترجیح میدهیم با سگ درد دل کنیم به او محبت کنیم.

یادداشت:اینکه دین مبین اسلام حقوقی برای حیوانات قایل شده و بهره کشی نامتعارف از حیوانات را منع نموده٬ مورد پسند هر انسانی است. در دین مبین اسلام هم حقوق حیوانات و هم حقوق انسانها مشخص شده است.
در سیره انبیا به نگهداری برخی حیوانات در خانه (کبوتر وگوسفند)سفارش شده . در احادیث امده است که سگ در محیط زندگی خود نگهداری نکنید و همه ما حکم لیسیدن ظرف غذا توسط سگ را هم می دانیم.اما نگهداری همین سگ اگر بخاطر اهدافی همچون نگهبانی و پاسبانی باشد اشکالی ندارد. اما چه شده است که امروز سگ به جای نگهبانی جلوی در خانه وارد خانه ها شده است و پدران و مادران ما بجا نگهداری در خانه ها به آسایشگاه ها فرستاده می شوند؟ چه شده است ما را که تحمل سگ را در خانه داریم اما تحمل نگهداری عزیزانمان را نه؟
چه شده است ما را که بجای سخن گفتن ،مدار کردن و محبت نمودن باهم نوع خود، ریختن خون اورا مباح می دانیم و هر روز بر میزان کشتار توسط ما افزوده می شود اما ترجیح میدهیم با سگ درد دل کنیم به او محبت کنیم و نگهداری سگ در خانه را مایه مباهات می دانیم؟ چه شده است که امروز اگر به برخی که سگ را در کنار خود در ماشین سوار می کنند و یا در خانه خود نگهداری می کنند مطلبی بنویسیم همه فیلسوف ،متشرع ،نقاد و تحلیل گرمی شوند و برای یک سگ ماهانه خرج زندگی چندخانواده می نمایند در حالیکه تحمل گرسنگی همسایه خود را دارند اینها همه نشانه چیست ؟چرا ما از انسانیت فاصله می گیریم و چرا با سگ هم صحبت می شویم . در کشور ما هم که محیط زیست که در خواب ناز اصحاب کهف فرورفته بود و محیط اطراف خود را ازدست داده تصور می کند چنان در حقوق حیوانات مصراست که سهل انگاری درحقوق انسانها به وضوح دیده می شود و حق و حقوق این انسانها هر روز ریخته می شود و کسی پاسخگونیست اما برای یافتن نوجوانی که چند شغال را هدف قرار داده بود پی او را تا تهران می گیرد تا او را روانه زندان کند.یا وقتی محیط زیست براساس شنیدها خرسی را در روستایی مشاهده می کند کارکنان آن اداره بسیج می شوند تا خرس راشناسایی تاجزء حیوات وحش کنند حتی از حقوق انسانها می کاهند و برای حیوانات غذا تهیه می کنند اما در همین سرزمین برخی به جای زندگی کردن تنها زنده هستند. فراموش کرده ایم که انسان اشرف مخلوقات است خدواند موجودات را افریده جهت رفاه انسانها و حرام و حلال موجودات به خاطر سلامتی انسان است .سوالم از آن فوتبالیستی است که زمانی سگ نگهبان گوسفند او بود حالا همنیشن او در خانه و ماشین .آقا شما الگو هستید پول و مال و منال عقلت رازایل نکند تو اشرف مخلوقاتی .مثل جهانبخش باش که به دنبال کودکی کشت که دوستدار او بود. خوب است که حق و حقوق حیوانات رعایت شود اماحق و حقوق اشرف مخلوقات در اولویت.

*علی علی پور نیاول مدیر مسئول هفته نامه و پایگاه خبر همای گیلان

  • نویسنده : علی علی پور نیاول: