هاشمی رفسنجانی در سال‌های مختلف چه در زمان اصلاحات و چه در زمان احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان مورد هجمه‌های شدید قرار گرفت اما او با این ویژگی صبر روحانی در برابر مخالفان را می‌ستاید

سرویس سیاسی ندای گیلان- آیت وکیلیان: مخالفان دولت روحانی برای تخریب سازمان‌یافته این دولت روش‌های متکثری را به کار بسته‌اند که مسبوق به سابقه است. این جریانات از ابتدای فعالیت دولت یازدهم سناریوی خود را طراحی کردند. وارونه نمایی‌ و سیاه‌نمایی‌ها علیه دولت یازدهم نه تنها به شکلی فردی و موردی بلکه به شیوه‌ای نظام‌مند طی سال‌های اخیر تا به امروز جریان داشته است. خرداد ماه سال گذشته بود که «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت روحانی در گفت وگو با اهالی رسانه از تشکیل «اتاق‌های فکر شنبه» سخن گفت که به صورت هفتگی برای تخریب دولت فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کنند، یک روز پیامک دروغ منتشر می‌کنند، روزی دیگر خبر از بازداشت برادر رئیس‌جمهوری می‌دهند. کنش‌های نیروهای سیاسی اصول‌گرا و نامزدهای این جریانات در این روزها آشکارا از فضایی پرده برمی‌دارد که جز به زمینگیر کردن دولت فکر نمی‌کنند. توسل تندروها به چنین سناریو و استراتژی‌ای از همان ابتدای استقرار دولت یازدهم را می‌توان منوط به این مسئله دانست که بدنه اصولگرایان به دلیل نداشتن وضعیت تشکیلاتی منسجم و نبود فردی کاریزماتیک و محوری در این جناح در بحران عمیقی فرو رفته بودند.
تازه‌واردان سیاسی و سخن مهم آیت‌الله هاشمی
مواجهه نرم و محافظه‌کارانه روحانی در مقابل رقیبانی که شمشیر را از رو بسته‌اند، نارضایتی حامیانش را در پی داشته است. به گونه‌ای که محمد هاشمی این مواجهه روحانی را تسامح وی در راستای در نظر گرفتن مصالح نظام ارزیابی کرده است. روحانی دربرابر بسیاری از تهمت‌های نامزدهای اصول‌گرا به ویژه قالیباف صبر پیشه کرده است. برخی از تحلیل‌گران سیاسی نظر دیگری دارند. آنها معتقدند که روحانی اجازه نداده مناظره‌ها وارد بازی هیجانی شود که نامزدهای اصول‌گرا به دنبال آن هستند. فیلم انتخاباتی حسن روحانی که پخش شد، در بخشی از این فیلم رئیس‌جمهوری به ماجرای یکی از آخرین دیدارهای خود با هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند. او ماجرای این دیدار را اینگونه روایت کرد؛ «در هفته‌های آخر حیات،‌ ایشان به من گفت که من از صبر شما تعجب می‌کنم. به ایشان گفتم شما ازهمه ما صبورتر هستید گفت دولت و تخریب‌ها را نگاه می‌کنم و این که سکوت کردید و در برابر این‌ها حرف نمی‌زنید.‌» هاشمی رفسنجانی در سال‌های مختلف چه در زمان اصلاحات و چه در زمان احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان مورد هجمه‌های شدید قرار گرفت اما او با این ویژگی صبر روحانی در برابر مخالفان را می‌ستاید. روحانی در دولتش به جز تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی به جا مانده از دولت احمدی‌نژاد، با مخالفانی روبرو است که شبیه هیچ یک از منتقدان دولت‌های گذشته نبودند و همین باعث می‌شد که روحانی در آرزوی مخالفانی از جنس منتقدان دیروز باشد.
چرا هاشمی از صبر روحانی تعجب کرد؟
منتقدان روحانی در این 4 سال برعلیه دولت لشکرآرایی کردند. به هر بهانه به انتقاد از روحانی پرداختند. رخدادهایی مثل توزیع سبد کالا، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، انتصاب‌ها در دولت، برجام، انتصاب‌ها در دانشگاه‌ها و برخی اظهار نظرهای دولتمردان، سیاست خارجی دولت و … تمام اینها به علاوه خیلی از حاشیه‌های دیگر باعث شده بود مخالفان روحانی به دولت یازدهم حمله کنند. دلواپسان دولت روحانی شبیه منتقدان دولت‌های هاشمی، روحانی و خاتمی نبودند. مخالفان روحانی از جمله تازه واردهای سیاسی ایران هستند، کسانی که از دو مجلس هشتم و نهم و روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای سربرآورده‌اند و همین ناشناخته شده بودن بسیاری از این افراد باعث شده بود تا روحانی نداند با چه کسانی و با چه جریاناتی روبه‌رو شده است. سید محمد خاتمی می‌دانست که با چه کسانی روبرو است و منتقدان دولت‌ اصلاحات همه با تابلوهای مشخص و با شناسنامه به انتقاد از قوه مجریه می‌پرداختند. واژ‌ه‌ای که روحانی برای منتقدانش در حین انجام ماموریت بزرگ مذاکرات هسته‌ای به کار برد قابل تامل است. روحانی منتقدانش را بی‌شناسنامه خطاب کرد. کسانی که برای رسیدن به هدف خود از هر وسلیه‌ای استفاده می‌کنند. در همین انتخابات و در کانون مناظره‌ها هم شاهد صبر روحانی هستیم. روحانی ‌دولتی را تحویل گرفت، که هیچ شباهتی به دولت زمان صلح با بالاترین درآمد نفتی بین تمام دولت‌های ایران، ندارد. او با ویرانه‌ای روبرو بود که باید آن را می‌ساخت. درآمدها و خرج‌های بی‌حساب، ویژه‌خواری‌های بی‌شمار و سیاست خارجی بسته همراه با تحریم‌های کمرشکن میراث احمدی‌نژاد برای دولت تدبیر و امید بود.
از نقد دولت اراده باطل دارند
مهدی آیتی در پاسخ به این سوال  که جنس حملات مخالفان دولت را چگونه ارزیابی می‌کند و هدف مخالفان از این تخریب‌های سازمان یافته چیست، گفت: لازم می‌دانم به این فرمایش حضرت علی (ع) استناد ‌کنم که فرمود، کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ. خوارج زمانی که می‌گفتند اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ للهِ (حکم حکم خداست) و قرآن به گردن آویزان می‌کردند و آن را شب روز می‌خواندند و حفظ می‌کردند، همان‌ها حضرت علی را در محراب به شهادت رساندند. آنها در واقع همان اجداد داعشی‌های امروز هستند. در واقع بحث و تفسیر حضرت علی از این خطبه این بود که آنها کلمه حقی را بر زبان می‌آورند اما اراده‌ای که پشت آن وجود دارد، اراده‌ای باطل است. در تفسیر این بحث باید بگویم که کسانی که به دولت آقای روحانی حمله می‌کنند، برخی از سخنان آنها حرف درستی است، اما هدف مخالفان از ارائه این انتقادها، ساقط کردن دولت روحانی است. این نماینده سابق مجلس ادامه داد: طبیعی است که دولت روحانی در برخی موارد نواقصی داشته است. چنان که در بسیاری موارد هم موفق عمل کرده است؛ بحث سیاست خارجی و تفاهم‌نامه برجام و تحول نظام سلامت از جمله موارد مهمی است که در دولت روحانی اتفاق افتاده است. نقدها و تخریب‌هایی که مخالفان در برابر دولت روحانی مطرح می‌کنند منطقی نیست و در جهت براندازی دولت روحانی است. چون هدف براندازی دولت روحانی است، ضعف‌ها و نواقصات دولت را برجسته می‌کنند و از سویی نقاط قوت و کارهای بزرگی که دولت انجام داده را کم‌رنگ جلوه می‌دهند. این راهبرد مخالفان دولت مصداق همان سخن حضرت علی (ع) است که در واقع کلمه حقی را مطرح می‌کنند و از آن خیال یا اراده باطل در سر می‌پرورانند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این نکته که از قبل از انتخابات ما با رسانه‌ها مرتبط بودیم، افزود: ما هشدارهایی را به رسانه‌ها دادیم که اگر ما به انتخابات نزدیک شویم این حمله‌ها و هجمه‌ها تشدید خواهد شد. گفته بودیم که فضای تخریب را به گونه‌ای پیش می‌برند که معیارهای اخلاقی را نیز زیر پا می‌گذارند. الان در فضای مجازی و در اتاق مناظرات می‌بینیم که هواداران و رقیبان دولت از هیچ بی‌اخلاقی نمی‌گذرند و در ادامه نیز شدیدتر خواهد شد. امروزه بسیاری از نهادهای رسمی و غیررسمی در کار حمله و تخریب دولت نقش دارند.
مخالفان از اصلاح زیرساخت‌های دولت سوء استفاده می‌کنند
علی محمد حاضری نیز در پاسخ  گفت: به هر حال در اینکه جناح رقیب تمامی توانش را گذاشته برای اینکه دولت را تخریب کند و این راهبرد از قبل آغاز شده است. این جناح برای تخریب دولت از هر اهرمی بهره می‌برد و هر امر قبیحی را موجه جلوه می‌دهند. این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی رویکردهای انجام شده از سوی جریان رقیب در راستای تخریب دولت را منوط به موج پوپولیستی جهانی برخی از کشورها دانست و بیان کرد: این فضا تا حدود زیادی متاثر از فضا و تحولات جهانی است؛ مطالبات پوپولیستی در این برهه از تاریخ و در آمریکا و فرانسه شیوع پیدا کرده است. کاندیداهای منتقد دولت متآثر از این فضا طرح آنها را کپی کرده‌اند. شگفت اینجاست که جریانی که خودش را در تقابل با جریانات غربی می‌داند به نوعی با این فضا همسویی می‌کند. این جامعه‌شناس افزود: یک واقعیت آشکار وجود دارد که دولت روحانی اصولا دولتی است که انتظارات جامعه بر آن توقعاتی که دارند، سازگار نیست. سیاست‌ورزی‌ روحانی مبتنی بر استراتژی‌ زودبازده نیست، بلکه اصلاح زیرساخت‌ها را بیشتر مورد توجه خود قرار داده است و این استراتژی در روند تحولات ایران به چشم نیامده است. البته این مسئله به معنای یک حسن بزرگ است اما مخالفان دولت از آن سوءاستفاده کرده‌اند.