آن چه حائز اهمیت است، ثابت‌بودن سیاست آمریکا درباره ایران و خصوصاً برجام است و نباید انتظار هیچ اتفاقی را در این باره داشت. ترامپ دستاورد خاصی در سیاست خارجی خود ندارد و به پای میز مذاکره کشاندن ایران...

به گزارش ندای گیلان،انتخابات کنگره آمریکا، به فاصله کمی از شروع مرحله دوم تحریم آمریکا علیه اقتصاد ایران برگزار می شود. فضای سیاست داخلی آمریکا، مدت‌هاست که به دلیل برگزاری انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸، تحت تأثیر خود قرار گرفته است و احزاب، تلاش‌های خود را برای جلب نظر مردم و تخریب حزب مخالف، شروع کرده‌اند. در این میان، آن چه این انتخابات را با اهمیت‌تر کرده است، احتمال بالای قدرت ‌گرفتن دموکرات‌ها در کنگره است که دونالد ترامپ نیز بارها درباره عواقب چنین اتفاقی هشدار داده است.آیا اگر ترکیب کنگره و سنا که الان با اکثریت شکننده ای در اختیار حزب جمهوری خواه است به نفع دمو کرات ها تغییر کند به سود ایران است؟ اگر ترکیب دومجلس آمریکا به ویژه سنا که تنها با جابه جا شدن دو دموکرات به جای دو جمهوری خواه تغییر کند آیا برای ایران فایده ای دارد؟ برخی تحلیل گران باوردارند این احتمال که اکثریت دموکرات سنا، راه تصمیم های ترامپ را ببندند یا دست کم شتاب تصمیم های اورا کم کنند وجوددارد و این ممکن است به سود ایران باشد. برخی تحلیل گران اما باوردارند که قدرت رئیس جمهور آمریکا فراتر از قدرت مجلس های دوگانه است و ترامپ می تواند از این قدرت استفاده کند و برایش اهمیت ندارد که دموکرات ها اکثریت سنا و کنگره را در دست گیرند. نوشته حاضر نگاهی به داستان انتخابات مجلس سنا و کنگره دارد و ابعاد این قصه را بازکرده است.به طور کل در انتخابات آمریکا، حزب رئیس جمهور در انتخابات میان‌دوره‌ای شکست می‌خورد، اما در این انتخابات، چنین امری الزاماً صدق نمی‌کند. با بررسی احتمال پیروزی دموکرات‌ها در سنا شروع می‌کنیم. هر حزب برای کنترل سنا، باید ۵۱ کرسی را به دست آورد و برای کنترل مجلس نمایندگان نیز هر حزب باید حداقل ۲۱۸ کرسی را در اختیار داشته باشد. در سنا، دموکرات‌ها ۴۹ کرسی را در اختیار دارند و تا کسب اکثریت، تنها نیاز به کسب دو کرسی دیگر دارند.با وجود این، اوضاع جمهوری‌خواهان مناسب‌تر است؛ چرا که آن‌ها صرفاً از ۹ کرسی دفاع خواهند کرد و دموکرات‌ها از ۲۶ کرسی که در ۱۰ ایالت از این موارد، ترامپ بر کلینتون پیروز شده است. لذا با توجه به این که دموکرات‌ها باید علاوه بر حفظ وضعیت فعلی خود، حداقل دو کرسی نیز از حزب رقیب به دست بیاورند؛ این امر با توجه به ناتوانی دموکرات‌ها در حفظ تناسب فعلی (با توجه به پیش‌بینی‌ها)، بعید به نظر می‌رسد. این موضوع، یعنی برتری جایگاه جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا و متزلزل بودن دموکرات‌ها مشخص است.آمارها نشان می دهد صرفاً ۵ کرسی از جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی از دموکرات‌ها، ممکن است تغییر کند و به حزب مخالف واگذار شود. بنابراین همان طور که گفته شد، احتمال پیروزی دموکرات‌ها در سنا بسیار پایین است.

ولی در مجلس نمایندگان، این احتمال متفاوت است. در مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها باید حداقل ۲۳ کرسی به وضعیت فعلی خود اضافه کنند که طبق پیش‌بینی گزارش سیاسی کوک، این آمار به نفع دموکرات‌هاست.پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان علل مختلفی نیز می‌تواند داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:این اقدام روشی برای تغییر نتایج انتخابات از طریق بازآرایی حوزه‌های انتخابیه است.

در ایالت پنسیلوانیا دموکرات‌ها به همین دلیل احتمال کسب ۳-۴ کرسی را خواهند داشت. البته که حوزه‌بندی، به طور کل به نفع جمهوری خواهان است. نداشتن محبوبیت در زمینه‌هایی نظیر سلامت و مهاجرت و همچنین، اتهامات مطرح‌شده علیه ترامپ، خصوصاً اتهام خیانت به کشور نیز از جمله مواردی است که ممکن است باعث کاهش آرای جمهوری خواهان شود. اما ترامپ تلاش کرده است با نمایش ضربات و صدمات کنگره‌ای به ویژه به اقتصاد و مدیریت کشور، از میزان این امر بکاهد و حتی بازی را به نفع خود تغییر دهد.

در همین راستا، کلینتون نیز در آخرین سخنرانی خود، رسماً اعلام کرد که بحث استیضاح، اولویت دموکرات‌ها در صورت کسب اکثریت مجلس نخواهد بود. دخالت کشورهای خارجی نظیر آلمان، روسیه و چین در انتخابات آمریکا می‌تواند از دیگر دلایل این امر باشد. به‌عنوان مثال، این کشورها بر کالاها و اقلام ایالت‌هایی که به ترامپ رأی داده‌اند، تعرفه وضع می‌کنند.پایگاه رأی دموکرات‌ها نسبت به پایگاه رأی جمهوری‌خواهان، شور و شوق بیشتری برای مشارکت در انتخابات دارند. نسل جدید و جوانان نیز عموماً حامیان دموکرات‌ها هستند و اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای را تشکیل می‌دهند؛ که این امر احتمال پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را بیشتر می‌کند.اگر جمهوری‌خواهان بتوانند بر مجلس نمایندگان و سنا مسلط شوند، شرایط فعلی ادامه خواهد داشت و ترامپ برنامه‌های خود را به راحتی و بدون مشکل چندانی پیاده خواهد کرد. در این صورت او می‌تواند تسویه حساب‌های شخصی خود را با افراد مخالف و منتقدانش نیز انجام دهد. اما اگر دموکرات‌ها روی کار بیایند، شرایط متفاوت خواهد بود. روی کار آمدن دموکرات‌ها در کنگره به معنی ایجاد مشکل در انجام برنامه‌هایی است که ترامپ قصد انجام آن‌ها را به منظور کسب نتیجه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد؛ که به‌عنوان نمونه می‌توان به اوباماکر یا دیوارکشی میان مکزیک و آمریکا اشاره کرد. اقدام دیگر در این زمینه می‌تواند نظارت بیشتر بر ترامپ و اطرافیان او و همچنین انجام تحقیقات درباره او باشد؛ ترامپ کمی نگران مطرح‌شدن بحث‌های مربوط به استیضاح او و تحقیقات مولر نیز هست؛ اگرچه سنای جمهوری‌خواه از استیضاح او به احتمال زیاد ممانعت خواهد کرد.

تعطیلی دولت آمریکا به دلیل مخالفت دموکرات‌ها با برخی بودجه‌های دولت نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.از دیگر تبعات انتخاب دموکرات‌ها، شکل‌گیری پدیده‌ای است که در آمریکا آن را «اردک لنگ» می‌نامند. بدین معنی که جمهوری‌خواهانی که هم اکنون در مجلس اکثریت هستند، دیگر قدرتی ندارند و در بازه نوامبر تا ژانویه و حضور اعضای جدید، عملاً کنگره تصمیم جدی‌ نخواهد گرفت.

این بازه برای ترامپ می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش قدرت خود و ضربه‌زدن به مخالفانش نظیر جف سشنز را فراهم کند. در نهایت، قدرت‌گیری دموکرات‌ها، باعث ایجاد شکاف و تضاد میان دو قوه و نخبگان آمریکا خواهد شد که این موضوع ممکن است تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در آمریکا را با مشکل مواجه کند.در نهایت به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در بهترین حالت بتوانند صرفاً بر مجلس نمایندگان مسلط شوند و هرچند این امر موفقیت بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود، اما به دلیل همراهی سنا با ترامپ، نخواهند توانست اقدام جدی‌ را صورت دهند. مردم آمریکا از پیشرفت‌های اقتصادی ترامپ راضی هستند و به همین دلیل بسیار بعید به نظر می‌رسد با توجه به دلایلی که ذکر شد، دموکرات‌ها بتوانند سنا را نیز در کنترل خود بگیرند. به هر صورت، آن چه حائز اهمیت است، ثابت‌بودن سیاست آمریکا درباره ایران و خصوصاً برجام است و نباید انتظار هیچ اتفاقی را در این باره داشت. ترامپ دستاورد خاصی در سیاست خارجی خود ندارد (خصوصا که احتمال بالا رفتن قیمت نفت به تبع تصمیمات ترامپ نیز بسیار بالاست) و به پای میز مذاکره کشاندن ایران یا کسب توافق هسته‌ای با کره شمالی، می‌تواند دستاورد بزرگی برای او درست در روزهای پیش از انتخابات باشد و در واقع تبدیل به سورپرایز اکتبر او شود.