سیاست‌های برگزیت و حتی فرگزیت مانع از تصمیم جدید اعضای اتحادیه اروپا برای عضویت کشوری چون ترکیه شد. شمال سوریه فرصت مناسبی بود تا اردوغان دروازه‌ مهاجرت را به روی بروکسل باز کند. تهدیدی که اردوغان از آن به‌عنوان «پرداخت هزینه‌های امنیت غرب» یاد می‌کند...

ندای گیلان-امیر مسروری:یکی از انگیزه های مهم اردوغان برای سفر به آمریکا مربوط به درگیر شدن این کشور در معادلات میدانی سوریه است. ترکیه اکنون وارد معادله‌ای پیچیده در بازی تحولات شمال سوریه شده که می‌توان آن را همچون مثلثی در نظر گرفت که ضلع اول آن محور روسیه، ایران و دولت مرکزی سوریه، ضلع دوم آن کردها و آمریکا و ضلع سوم دولت ترکیه است. اردوغان به خوبی می‌داند که در بازی پیچیده حمله به شمال سوریه، در حالت حداقلی نیازمند مخالفت نکردن روسیه و انفعال آمریکا در برابر تجاوزات این کشور است. اماآیا اردوغان معادلات شمال سوریه را می تواند به نفع خود رقم بزند؟ واقعیت این است که در توافق بین ترکیه وآمریکا نیز اردوغان تنها به یک چهارم منطقه امنی که برایش عملیات کرد، رسیده است.

یعنی از448کیلومتر نوار طولی تنها120 کیلومتر.درواقع بزرگ‌ترین برنده اتفاقات در شمال سوریه، بدون شک جریان مقاومت است،چرا که دولت سوریه به مناطقی تسلط پیدا کرد که بیش از پنج سال است هیچ نیروی رسمی یا کارمند دولت سوریه در آن حضور ندارداما اردوغان نشان داد برای بازیگری در منطقه حاضر است هزینه کند تا سطح تداخل منافع خود در منطقه را نشان دهد. بعد از رقابت ژئوپلیتیک و البته ایدئولوژیک عربستان و ایران، تا حدودی جریانِ نئوعثمانی اردوغان در منطقه کم‌رنگ شد و تا حدودی به حاشیه رفت.

از یک‌سو آنکارا تلاش کرد با رونمایی از پرونده‌ خاشقچی خود را در برابر عربستان قرار دهد و از سوی دیگر با مخالفت با طرح ایران در اجلاسیه سران سه کشور ( روسیه، ایران و ترکیه)، رقابت سیاسی و امنیتی‌اش با ایران را مطرح کند. به‌عبارت‌دیگر اردوغان فراموش‌شده باز به تیتر یک رسانه‌های جهان برگشت.افزون بر این، سال‌هاست اردوغان وعده عضویت در اتحادیه اروپا داده اما بروکسل حاضر نیست ترکیه را بدون باج بزرگ عضو خود کند.

بااین‌حال ترک‌ها تلاش بسیاری کردند در نشست‌های مختلف سران غربی را با خود همراه سازند، ولی سیاست‌های برگزیت و حتی فرگزیت مانع از تصمیم جدید اعضای اتحادیه اروپا برای عضویت کشوری چون ترکیه شد. شمال سوریه فرصت مناسبی بود تا اردوغان دروازه‌ مهاجرت را به روی بروکسل باز کند. تهدیدی که اردوغان از آن به‌عنوان «پرداخت هزینه‌های امنیت غرب» یاد می‌کند.آن چه اردوغان دراین سفر انجام می‌دهد، چیزی درحد نگه‌ داشتن و حفظ رابطه و مصون ماندن ازتصمیمات ناگهانی ترامپ است.