سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت: پیوند سلول‌های بنیادی حاصل از بند ناف یک نوزاد، به برادر بزرگتر حیات دوباره بخشید.

به گزارش ندای گیلان:دکتر سیدمحسن نساج حسینی دبا بیان اینکه هر چه که زمان می‌گذرد، توسعه و پیشرفت علوم مختلف شتاب دوچندان گرفته و فناوری‌های مختلف ایجاد می‌شود، تا پاسخی به نیازها و مشکلات بشر باشد، افزود: چند سالی بیش نیست که با تدوین دانش فنی ذخیره‌سازی و کاربرد سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی، بانک خون بند ناف تشکیل شده و سلول‌های بنیادی حاصل از خون بند ناف ذخیره‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی، سلول‌های اولیه‌ای هستند که توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد،افزود: در واقع در کلیه‌ بافت‌های بدن نوعی از سلول‌های بنیادی یافت می‌شود که توانایی تبدیل به سلول‌های تخصص یافته‌ همان بافت را دارند و در موقع اختلال بافتی، دست به کار شده و تکثیر پیدا می‌کنند و به دلیل داشتن همین توانایی به آنها “سلول بنیادی” می‌گویند.

مسئول بانک خون بند ناف رویان در گیلان، منابع اصلی سلول‌های بنیادی را شامل مغز استخوان،بند ناف و جفت دانست و گفت:امروزه استفاده از این سلول‌ها جهت ترمیم بافت‌های آسیب دیده انسانی در حال گسترش است. متخصصان معتقدند در آینده‌ای نه‌چندان دور، سلول‌های بنیادی کاربردهای گسترده‌تری در علم پزشکی خواهند داشت.

نساج حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون در اقصی نقاط جهان تحقیقات وسیعی در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی در جهت تامین سلامت انسان در حال انجام است ادامه داد:در یکی از استان‌های جنوبی کشورمان، امیرحسین ۹ ساله، با بیماری سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کرد که والدینش به توصیه پزشکان تصمیم به درمان امیرحسین با سلول‌های بنیادی گرفتند. برای این منظور، بهترین راه تولد نوزاد دیگر(که بهترین سازگاری ژنتیکی را با امیرحسین داشت) بود و به این ترتیب هنگام تولد برادر کوچک امیرحسین، خون بند ناف وی استخراج و برای جداسازی سلول‌های بنیادی به بانک خون بند ناف رویان منتقل شد و پس از ذخیره‌سازی، برای پیوند و درمان امیرحسین به کار گرفته شد و با تایید پزشکان اکنون که نزدیک به دو سال از آن می‌گذرد، امیرحسین بهبودی خود را به‌دست آورده و اکنون به مدرسه می‌رود.

مسئول بانک خون بند ناف رویان استان، با بیان اینکه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، به بیماران سرطانی قدرت می‌دهد تا شیمی‌درمانی و پرتودرمانی با میزان بالای دارو یا پرتو، یا هر دوی آنها را با هم تحمل کنند، اضافه کرد: میزان بالای دارو یا پرتو، سلول‌های سرطانی و سلول‌های سالم را در مغز استخوان، همزمان از بین می‌برد؛ پس از درمان، به‌وسیله یک لوله پلاستیکی انعطاف‌پذیر که درون یک ورید اصلی قرار می‌گیرد، سلول‌های بنیادی و سالم خون‌ساز به بیمار تزریق می‌شود؛ این سلول‌های بنیادی پیوندی، سلول‌های خونی جدیدی تولید می‌کنند و می‌توان آنها را از فردی دیگر یا خود بیمار (پیش از شروع درمان) گرفت.

وی اضافه کرد: اکنون پژوهش‌های بیشتر در زمینه کارآزمایی‌های بالینی در زمینه سلول‌های بنیادی و سلول‌درمانی توسط پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، با همکاری مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال انجام است و در این زمینه به نتایج خوبی هم دست یافته‌اند.

نساج حسینی با بیان اینکه واحدهای استانی جهاددانشگاهی نیز خدمات مربوط به بانک خون بند ناف رویان را در استان‌ها ارایه می‌کنند،تصریح کرد: در استان گیلان هم خدمات مذکور در حوزه معاونت پژوهشی ارایه می‌شود و به منظور اطلاع‌رسانی به مردم استان، روش‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود. در همین راستا، همایش کاربرد سلولهای بنیادی، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازها، فردا ۲۳ مهرماه، در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) رشت برگزار می‌شود.