آیین نمادین آغاز پیله واچینی در استان گیلان و در روستای لپوندان شفت برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،«علی درجانی» در آیین نمادین آغاز پیله واچینی در استان گیلان که در روستای لپوندان شفت برگزار شد در جمع خبرنگاران با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: خانواده بزرگ جهاد کشاورزی استان با تلاش های بی وقفه خود توانسته اند در ۲۰محصول از بین ۷۰ نوع محصولی که در استان گیلان تولید می شود حائز رتبه های اول تا پنجم در سطح کشور باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان جشن شکرگزاری پیله ابریشم را از جمله نعماتی دانست که از دیر باز در این استان مورد توجه بوده و بیان کرد: نوغانداری یکی از ظرفیت‌های ارزشمند و ریشه دوانده در تاریخ کشاورزی استان گیلان است.

وی با اشاره به اینکه درگذشته این صنعت یکی از محورهای توسعه اقتصادی استان بوده است گفت: اکنون نیز می توان به این صنعت به‌عنوان یک ظرفیت تولید برای آینده، امیدوار بود.
درجانی با اعلام اینکه در ۲ سال اخیر برنامه‌های مفصلی در وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه سیاست‌گذاران استان مبنی بر توسعه این صنعت اتفاق افتاده است، افزود: به همت و کمک تمام دستگاه‌ها به‌ویژه دولت تدبیر و امید امسال بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان توزیع شد.

درجانی در ادامه با بیان اینکه امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی در توزیع تخم نوغان بوده‌ایم تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌زودی در این صنعت به خودکفایی می‌رسیم.

وی خاطر نشان کرد: بعد از دوره برداشت امیدواریم بیش از ۶۰۰ تن پیله ابریشم از تولیدکنندگان نوغان خریداری شود.
درجانی همچنین ضمن قدردانی از استاندار و دستگاه‌های همراه برای توجه ویژه به این صنعت گفت: سازمان تعاونی روستایی در جهت تنظیم بازار و خرید این محصول و کمیته امداد امام خمینی(ره) با محوریت سازمان نوغانداری کشور در کنار سازمان جهاد کشاورزی برای احیا این صنعت و رشد آن تلاش‌های فراوانی کرده اند.