‌سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری گیلان گفت: اگر ناظران شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات در مراحل مختلف شاهد تخلف یا انحراف باشند، باید برای جلوگیری از تخلف تمهیدات لازم را انجام دهند.

به گزارش نداي گيلان، احمد قنبریان‌ در گفت وگويي با بیان اینکه شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری،انتخابات مجلس شورای اسلامی و همه پرسی قانون اساسی را بر عهده دارد، اظهار کرد: شورای نگهبان از طریق ساز و کار هیات های نظارت در استان‌ها و شهرستان ها به این وظیفه قانونی خود می پردازد.

وی وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بر عهده شورای نگهبان ندانست و افزود: وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده هیات های نظارت در سطوح مختلف استانی و شهرستانی است که با انتخاب اعضای هیات های نظارت از سوی شورای نگهبان انجام می شود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان ترکیب اعضای شورای نگهبان در هیات های نظارت را متشکل از اقشار مختلف مردم اعم از فرهنگیان، دانشگاهیان و بازاریان دانست و گفت: اعضا براساس بررسی سوابق موجود آنها نزد شورای نگهبان و پیشنهادی که دفاتر نظارتی شورای نگهبان در ایام انتخابات به هیات مرکزی ارائه می کنند، انتخاب می شوند.

قنبریان با اشاره به تشکیل هیات مرکزی در آذرماه 95 و انتخاب هیات های نظارت در استان ها، تصریح کرد: هیات نظارت استان گیلان اواسط دی ماه 95 انتخاب و سپس هیات های نظارت شهرستان ها و بخش ها تعیین و مستقر شد که این فرایند تا اسفندماه طول کشید.

وی با بیان اینکه نظارت هیات ها بر شعب اخذ رای از طریق انتخاب ناظران صندوق ها صورت می گیرد، عنوان کرد: براساس آماری که وزارت کشور و استانداری گیلان اعلام شده، در انتخابات پیش رو قریب به 3 هزار شعبه اخذ رای در استان داریم که در این شعب حدود 12 هزار و 500 نفر کار نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را از طرف هیات‌های نظارت شورای نگهبان بر عهده دارند. در واقع به طور متوسط برای هر شعبه 4 نفر در سطوح مختلف کار نظارت را انجام می دهند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان مردم،مجریان،ناظران،نامزدها،رسانه ها و احزاب و گروه های سیاسی را بخش های فعال در جریان یک انتخابات دانست و متذکر شد:این 6 بخش در انتخابات نقش ایفا می کنند، اما «مردم» به عنوان «رای دهنده» بهترین و موثرترین نقش را دارند و سایر بخش ها مشمول قاعده رعایت حق الناس هستند.

قنبریان با بیان اینکه هیات های نظارت و ناظران از طریق نظارت موثر در فرایند انتخابات سعی بر رعایت حق الناس دارند، خاطرنشان کرد:اعضای هیات‌های نظارت با رصد فعالیت نامزدها در ایام تبلیغات، نظارت موثر بر شعب اخذ رای، شمارش دقیق آرا، پیگیری تخلفات، رسیدگی به شکایات و… کمک می کنند تا حق الناس به نحو احسن مراعات شود.

وی با بیان اینکه قانون در انتخابات ریاست جمهوری وظایف تبلیغاتی را موثق پیش بینی کرده است، افزود: رسانه ملی به عنوان مهمترین ابزار تبلیغات در اختیار نامزدهاست؛ همچنین امکان استفاده از برنامه های متعدد تبلیغاتی نظیر چاپ زندگینامه و پوستر فراهم شده، لذا شیوه های تبلیغات قانونی به نحو کافی و وافی وجود دارد.

عضو هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان اضافه کرد:نامزدها می توانند در هر شهرستان یا بخش یک ستاد اصلی و چند ستاد فرعی داشته باشند و استفاده از بنر در ستادها منع قانونی ندارد، اما نصب بنر در مکانی غیر از ستاد و فعالیت ستاد بدون استعلام فرمانداری یا بخشداری مصداق تخلف تبلیغاتی است.

وی از تشکیل ستادهای استانی هر 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گیلان خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از ستادها در شهرستان ها شکل گرفته و فعالیت می کنند که موجب اوج گیری روند تبلیغات شده است.

قنبریان نظارت استصوابی را نظارت موثر و اقدام در مقابل خلاف دانست و بیان کرد:اگر ناظران شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات در مراحل مختلف شاهد تخلف یا انحراف باشند، باید برای جلوگیری از تخلف و اصلاح آن تمهیدات لازم را انجام دهند. متاسفانه واژه «استصوابی» مستمسک افرادی قرار گرفته که می خواهند نظام مردم سالاری را زیر سوال ببرند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در گیلان نظارت استصوابی را ضامن حق الناس دانست و عنوان کرد: براساس پیش بینی قانون،سازمان ها و دستگاه های دولتی که از بیت المال استفاده می کنند،حق دخالت در انتخابات له یا علیه هیچ یک از نامزدها را ندارد، اما کارکنان دولت می توانند در وقت غیر اداری و بدون استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدها فعالیت داشته باشند.

وی برگزاری همایش تبیین عملکرد هر کدام از نامزدها با ماهیت یک دستگاه دولتی را خلاف قانون انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: مستندات تخلفات به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد لذا مسئولان اجازه دهند که مردم خودشان از عملکردها ارزیابی داشته باشند. همچنین شهروندان می توانند با مراجعه به دفاتر هیات های نظارت در شهرستان ها و یا از طریق شماره تلفن 33605127 نسبت به گزارش تخلفات اقدام کنند./ايسنا