محمدخانی گفت:کارشناسان پلیس فتا در پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، پروفایلی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام شناسایی کردند که گرداننده آن اقدام به تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه می‌کرد

به گزارش ندای گیلان، رئیس پلیس فتای گیلان ظهر امروز در جلسه انتظامی استان با ارائه گزارشی از رصد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبابل، اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتا در پایش و رصد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، پروفایلی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام شناسایی کردند که گرداننده آن اقدام به تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه می‌کرد.

ایرج محمدخانی  با بیان اینکه متهم با تلاش پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد، افزود: گرداننده پروفایل تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه در شبکه اجتماعی موبایلی زنی 26 ساله اهل تهران و ساکن رشت بود.

وی با اشاره به اینکه متهم در بازجویی پلیس به بزه انتسابی خود اعتراف کرد، گفت: این زن از طریق شبکه‌های موبایلی اقدام به فروش اجناس ممنوعه می‌کرد که در دادسرای عمومی برای وی 20 میلیون تومان قرار صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان اقدام به خرید اجناس و کالایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی موبایلی تبلیغ و عرضه می‌شوند، نکنند، خاطرنشان کرد: اینگونه اعمال، بهداشت و سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

محمدخانی نشانی پلیس فتا را به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به آدرس Gfata@police.ir برای دریافت گزارش‌های مردمی اعلام کرد.

وی در ادامه از شناسایی و احضار عاملان انتشار اکاذیب در فضای مجازی خبر داد و گفت: عاملان انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه چند شهروند گیلانی در فضای مجازی اقدام می‌کردند که با گزارش‌های مردمی موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای گیلان متهمان را یک زن 26 ساله و یک مرد 24 ساله عنوان کرد و یادآور شد: این متهمان با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا احضار شدند و با توجه به ادله دیجیتال کشف شده، متهمان به صراحت به بزه انتسابی خودشان اعتراف کردند.

به گفته وی، طبق ماده 18 فصل پنجم قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس به قصد تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد و یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.