پشت‌پرده خرید ماشین‌های خارجی نمایندگان با قیمت‌های نجومی/دولت اسامی متخلفان ارزی را اعلام کند عبدالله ناصری در ارزیابی شرایط بحرانی ارزی در کشور گفت:‌ به عنوان یک شهروند می‌گویم واقعیت این است که از اول تشکیل دولت چنین شرایط اقتصادی‌ پیش‌بینی می‌شد به طوری که تمام کارشناسان اقتصادی وضعیت نابسامان کشور را در سال ۱۳۹۷ […]

پشت‌پرده خرید ماشین‌های خارجی نمایندگان با قیمت‌های نجومی/دولت اسامی متخلفان ارزی را اعلام کند

عبدالله ناصری در ارزیابی شرایط بحرانی ارزی در کشور گفت:‌ به عنوان یک شهروند می‌گویم واقعیت این است که از اول تشکیل دولت چنین شرایط اقتصادی‌ پیش‌بینی می‌شد به طوری که تمام کارشناسان اقتصادی وضعیت نابسامان کشور را در سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کردند و اثرات آن هم در جامعه دیده می‌شد. درواقع عدم وجود برنامه شفاف اقتصادی باعث شد وضعیت کشور به این شکل اسف‌بار دربیاید.

وی افزود: نمونه تبعات بحران‌های اقتصادی را در ۷ دی ماه با ناآرامی مردم و اعتراضات گسترده آنها دیدیم. اما زمانی که برجام هم به دستاوردهای موردنظر خود نرسید به مشکلات اقتصادی دامن زده شد و وضعیت به شکل بحرانی‌تری درآمد چراکه دست یافتن به توفیق برجام در جای خود و حفظ آن هم در جایگاه خود اهمیت ویژه‌ای دارد که متاسفانه ممکن نشد.

ناصری در ادامه با اشاره به نقش برجام در مشکلات اخیر اقتصادی و دلایل عدم به سرانجام رسیدن آن گفت: روی کار آمدن ترامپ تاثیر زیادی در به ثمر نرسیدن برجام داشت. اما اساس شکل‌گیری برجام مشکلات اقتصادی بود که با به ثمر نرسیدن آن به مشکلات اقتصادی در کشور افزوده شد البته نمی‌توان فقط دولت را در این امر مقصر دانست. اما بحران ارزی اخیر در کشور فارغ از ریخت و پاش دستگاه‌ها مشکلی بود که می‌توان آن را از نتایج به مخاطره افتادن برجام دانست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: به نظر من دولت توان تک‌نرخی کردن آن را ندارد. تصمیم دولت مبنی بر نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار غیرعادلانه و غیرکارشناسانه بود. دولت به یکباره قیمتی از دلار را اعلام کرد که شاید روی کاغذ و از نظر علمی صحیح باشد اما بدون در نظر گرفتن حجم انبوه دلار در دست صرافان و مردم بود که با قیمت‌های قبلی که بیشتر از ۴۲۰۰ تومان بود، خریداری شده بودند. قطعا صرافان برای فروش دلارهایی که مدتی قبل با قیمت ۵ الی ۵۲۰۰ خریداری کرده بودند از نرخ مورد نظر دولت استفاده نخواهند کرد و راه‌های پنهانی‌ را به کار می‌گیرند تا بتوانند با قیمتی بیشتر دلارهای خود را بفروشند.

وی اظهار داشت: من معتقدم اگر تصمیم و اراده‌ای برای حل بحران اقتصادی در کشور با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود بازار ایجاد نشود، دولت در حل مشکلات فعلی اقتصادی کشور ناکام خواهد ماند و فقط در یک صورت می‌تواند از بحران ارزی نجات پیدا کند آن هم این است که حجم ارزی به صورت انبوه به جامعه پمپاژ شود و زمان قابل توجهی هم نرخ ارز روی ۴۲۰۰ بماند.

ناصری هم‌چنین برخی نمایندگان مجلس و دولتمردان که دغدغه حل مشکلات مردم را ندارند را مقصر دانست و گفت: یکی از دیگر عوامل قرار گرفتن کشور در شرایط فعلی، عدم دغدغه‌مندی برخی از دولتمردان و نمایندگان است. به عنوان مثال چطور می‌شود نماینده یک شهر چهار هزار و ۵۰۰ نفری که با رای دولت به مجلس ورود پیدا کرده در مدتی کوتاه ماشین‌هایی را سوار شود که تولید داخل نیستند و قیمت‌های نجومی دارد. قطعا مسائلی پشت پرده وجود دارد و فقط کافی است چند درصد از پلاک‌های سیاسی کشور را بررسی کنیم و ببینیم چه تعدادی از آنها تولید داخل هستند.

وی در انتها گفت: در مجموع دیوان‌سالاری کشور همه نهادها را در بر گرفته است. به نظر می‌رسد روحانی برنامه شفافی برای رفع بحران‌های اقتصادی ندارد و تیم اقتصادی دولت در این بین ناهماهنگ است و توان برنامه‌ریزی ندارد. البته بحران‌ها در سطح بین‌الملل هم در تک‌محصولی شدن اقتصاد ایران بی‌تاثیر نیست.

دولت اسامی متخلفان ارزی را اعلام کند

همچنین ایلنا نوشت:

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تصمیم اخیر دولت در تثبیت قیمت ارز و ارائه دلار تک‌نرخی اظهار کرد: اکنون هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده تکلیف خود را می‌دانند؛ حال آن‌که در این مدت شاهد بودیم افرادی مراجعه کرده و می‌گفتند باوجود بیماری قادر به تهیه داروهای خود نیستند، چراکه نسبت به قیمت آن مطمئن نیستم و داروخانه‌ها نیز بعضاً از فروش این دست داروها تعلل می‌کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درمورد فهرستی که گفته بود از افرادی که از طریق دلالی بازار ارز دست به تخلفاتی می‌زنند، در اختیار دارد، گفت: به هر حال دولت باید لیست این افراد را منتشر کند؛ چراکه میزان این ارز مشخص است و معلوم است از طریق چه کسانی این مبادلات انجام شده است. بنابر این دلیلی برای عدم اعلام اسامی این متخلفان وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به انتقادهایی که بعضاً به این سیاست تثبیت دولت روحانی مطرح شده و با مقایسه آن با تصمیم مشابه دولت احمدی‌نژاد که البته در شرایط اقتصادی و روشی کاملاً متفاوت انجام شد، تصریح کرد: معتقدم دولت با توجه به شرایط امروز بازار ارز باید حتماً این سیاست را با قاطعیت پیگیری کند.

2929