به دنبال تماس دانشجویی با دفتر این خبرگزاری مبنی بر اینکه تعدادی از فارغ‌التحصیلان پردیس علوم تحقیقات گیلان برای دریافت دانش‌نامه خود از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با مشکل مواجه شده و مدرک تحصیلی آنها به دلیل بدون مجوز بودن رشته تحصیلی آنها غیرقانونی است، خبرنگار فارس پیگیر ماجرا شد.

ندای گیلان:به دنبال تماس دانشجویی با دفتر این خبرگزاری مبنی بر اینکه تعدادی از فارغ‌التحصیلان پردیس علوم تحقیقات گیلان برای دریافت دانش‌نامه خود از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با مشکل مواجه شده و مدرک تحصیلی آنها به دلیل بدون مجوز بودن رشته تحصیلی آنها غیرقانونی است، خبرنگار فارس پیگیر ماجرا شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت خبر مذکور را که در یکی از روزنامه‌های کشوری ویژه داخلی استان نیز منتشر شده بود، تکذیب کرد و گفت: انتظار جامعه از رسانه‌ها نشر درست اخبار و اطلاع‌رسانی دقیق است.

علیرضا امیرتیموری با قدردانی از خبرنگار فارس برای پیگیری ماجرا، اظهار کرد: این خبر که پردیس علوم تحقیقات گیلان سابق غیرقانونی دانشجو گرفته و مدرک نمی‌دهد کذب محض است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به اجرای قانون تن داده و با ادغام پردیس علوم تحقیقات موافقت کرده است، ادامه داد: فرآیند صدور دانش‌نامه نهایی به فارغ‌التحصیلان در تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی شش تا هشت ماه طول می‌کشد و در این فاصله برای اینکه دانشجو بتواند از مزایای مدرک تحصیلی خود استفاده کند دانشگاه آزاد اسلامی یک گواهی‌نامه موقت برای جلوگیری از معطلی فارغ‌التحصیلان صادر می‌کند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه هیچ دانشجوی دانشگاه آزاد وجود ندارد که ادعا کند پس از فارغ‌التحصیلی برای دریافت اصل مدارک خود مدت زمان بیشتری را در انتظار بوده است، متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه اصیلی بوده و تمام مراحل آن دارای حساب و کتاب است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سرنوشت کسی بازی نمی‌کند، تصریح کرد: افرادی که مدعی هستند برای اخذ مدرک تحصیلی خود با مشکل مواجه شده‌اند با مراجعه به دفتر ریاست واحد رشت این موضوع پیگیری می‌شود.

امیرتیموری با انتقاد از انتشار اخبار کذب در نشریه مذکور، اظهار کرد: در صورتی که این نشریه اقدام به انتشار اصلاحیه درباره خبر مذکور نکند این امر از طریق مراجع حقوقی پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: پردیس علوم تحقیقات گیلان در مقطع کارشناسی دانشجو نگرفته و نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بی‌سر و سامان نیست و تاکنون واحد رشت با اجرای طرح ادغام پردیس علوم تحقیقات گیلان به 3 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل این دانشگاه، گواهی‌نامه تحصیلی اعطا کرده و اگر کسی بر اثر مشکلات مالی و … موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود نشده، این مسئله حل‌شدنی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به وضعیت مالی برخی از دانشجویان فارغ‌التحصیل بدهکار به این دانشگاه، یادآور شد: در صورت بدهی فارغ‌التحصیلان روش دانشگاه آزاد اسلامی مانند روش دانشگاه‌های دولتی بوده و هرگز کسی در این دانشگاه به دلیل نداشتن شرایط مالی از تحصیل باز نمانده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت و امکانات بسیار عالی یک سوم بار آموزشی کشور را به دوش می‌کشد، گفت: بسیاری از مراکز آموزش عالی حتی عضو هیئت علمی و آزمایشگاه ندارند و اقدام به جذب دانشجو کرده‌اند.

امیرتیموری با بیان اینکه دانشگاه آزاد مانند دانشگاه دولتی به شیر نفت متصل نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی فرزندان این مملکت هستند.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را آبروی علمی نظام دانست و گفت: به عنوان مثال در صورت تعطیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان بیش از یک‌هزار عضو هیئت علمی و بالغ بر یک‌هزار و 500 کارمند بیکار می‌شوند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، نشر اکاذیب درباره دانشگاه آزاد را سنگ‌اندازی و امری ناپسند خواند و گفت: رئیس‌جمهور و معاونان ایشان نیز به دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری از فعالیت‌های آن نظر مساعد دارند.

وی با تأکید بر اینکه آمادگی هرگونه بازدید مراکز، رسانه‌ها، نمایندگان دولت و … از امکانات و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت وجود دارد، متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی با پذیرش دانشجو در سطح کشور علاوه بر برداشتن باری بزرگ از روی دوش آموزش عالی، از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور و خروج ارز جلوگیری کرده است.

امیرتیموری به اجرای طرح سه ترمی شدن دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در واحد رشت اشاره کرد و گفت: طرح سه ترمی شدن دانشجویان اجباری نیست و این طرح تنها ویژه دانشگاه آزاد نیست و در بیشتر دانشگاه‌های دنیا اجرا شده است.

وی با تصریح بر اینکه به هیچ دانشجویی برای استفاده از طرح مذکور فشار نیاورده‌ایم، ادامه داد: شرایط تحصیل استاندارد برای تمام دانشجویان وجود دارد و این طرح در واحد رشت با اقبال مواجه نشده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دانشجویان متقاضی طرح سه ترمی می‌توانند واحدهای باقی‌مانده خود را در تابستان بگذرانند.

ادغام پردیس علوم تحقیقات گیلان با واحد رشت مشکلات دانشجویانش را برطرف کرد

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: ایجاد همگرایی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از فواید اجرای طرح تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای مراکز استان‌هاست.

حسن کفایتی تصریح کرد: براساس توافق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقرر شد تا از مردادماه 93 تمام پردیس‌های بدون مجوز ضمن ادغام با واحدهای مادر و مراکز استان‌ها تعطیل شود و دانشگاه بر آن شد تا با هم‌افزایی و ایجاد رقابتی سالم برای رسیدن به اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کند و اجرای این تجمیع، انگیزه‌ای برای اجرای قانون و نشانه قانون‌گرایی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی، تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات را در ایجاد شرایط مطلوب مؤثر دانست و افزود: این تجمیع ضمن تقویت کیفیت آموزش و استفاده درست از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه می‌تواند بر هم‌افزایی توان علمی واحدها تأثیرگذار باشد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، توسعه کیفی دانشگاه و کیفی‌سازی یکی از اهداف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است که با تجمیع، پردیس علوم و تحقیقات محقق می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در کشور 30 واحد پردیس با واحدهای مادر استان خود ادغام شدند، اضافه کرد: از این طریق بسیاری از مشکلات برطرف شده است ضمن اینکه ادغام پردیس علوم تحقیقات گیلان با واحد رشت نیز مشکلات دانشجویانش را برطرف کرد.

فارس