علیرضا تابش – مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری، در حوزه سینما مهمترین گام، عملی و اجرایی کردن طرح و برنامه‌های سال قبل است. بنیاد سینمایی فارابی براساس سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در سال گذشته اقداماتی را با هدف پایدار کردن توان اقتصادی فعالان بخش پشتیبانی […]

علیرضا تابش – مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در خصوص نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری، در حوزه سینما مهمترین گام، عملی و اجرایی کردن طرح و برنامه‌های سال قبل است. بنیاد سینمایی فارابی براساس سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در سال گذشته اقداماتی را با هدف پایدار کردن توان اقتصادی فعالان بخش پشتیبانی فنی سینما در دستور کار خود قرار داده است. برای تقویت سینما در کشورمان باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های سینما باشیم. باور ما در بنیاد سینمایی فارابی این است که تحقق این برنامه‌ها با هدف کلی “پایدار کردن اقتصادِ بخش خصوصی سینما” اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

بخش اقتصادی و صنعتی سینما برای ادامه فعالیت و تداوم بقای خود باید بتواند توجیه اقتصادی داشته و دخل و خرج منطقی داشته باشد. از این رو کمک به پایدار کردن فعالیت‌ها در بخش خصوصی دغدغه جدی بنیاد در سال ٩٥ خواهد بود.

حذف تصدی‌گری‌های بخش دولتی، ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش توان و ظرفیت‌های عملیاتی بخش خصوصی توام با ارتقا سطح فناوری صنعتِ سینما از اولویت‌های اساسی ما در سال جدید خواهد بود.

طی سال‌های اخیر میزان وابستگی سینما در حوزه پشتیبانی فنی به نهادهای حمایتیِ دولت کمتر شده و ارزیابی‌ها و مطالعات مُبین این نکته است که در شرایط کنونی تنوع و گستردگی فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ایِ بخش خصوصی از یک سطح و ظرفیت قابل قبول و قابل اتکایی در کشورمان برخوردار است. به باور ما دوره فعالیت، دخالت و حضور مستقیم دولت در حوزه پشتیبانی فنی سینما به پایان رسیده و بنیاد سینمایی فارابی در سال جاری به تاسی از سیاست‌های کلان سازمان سینمایی به سمتی حرکت خواهد کرد که تمام فعالیت‌هایی که شائبه رقابت با بخش خصوصی دارد را حذف کند. البته اجرای این سیاست و برنامه نافی تنظیم و اعمال برنامه‌های حمایتی در این بخش نخواهد بود.

مسئله “حمایت از سینما” در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی، موضوعی مبنایی است که متناسب با تحولات، ضرورت‌ها و شرایط روز، روش‌ها و تاکتیک‌های متفاوتی را طلب می‌کند. برنامه‌های ما باید به سمتی طراحی شود که بخش خصوصی انگیزه و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری، فعالیت و حضور داشته باشد.

امیدوارم در سال جاری همه نهادهای مسئول در کنار سازمان سینمایی کشور به “اقتصاد سینما” توجه جدی تری داشته باشند.