محمدعلی نجفی امروز در همایش ملی تالش شناسی، شناخت فرهنگ‌های بومی را به عنوان ارزش برای توسعه جامعه ضروری دانست و افزود: برای حضور فرهنگ‌های ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی، محلی و بومی داریم.

ندای گیلان:محمدعلی نجفی امروز در همایش ملی تالش شناسی، شناخت فرهنگ‌های بومی را به عنوان ارزش برای توسعه جامعه ضروری دانست و افزود: برای حضور فرهنگ‌های ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی، محلی و بومی داریم.

وی، همچنین اصالت فرهنگی ایران را منوط به توجه به همه فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی دانست و خاطرنشان کرد: به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی باید آداب، رسوم و فرهنگ‌های بومی و محلی را تقویت و گسترش دهیم تا با فرهنگی پویا در محافل جهانی حضور یابیم.

استاندار گیلان، از برگزاری چنین همایش‌هایی را ضروری دانست و افزود: توجه به فرهنگ‌های بومی و محلی در کشور که در مسیر توسعه پایدار و همه‌جانبه علی الخصوص توسعه فرهنگی گام بر می‌دارد بسیار حائز اهمیت است.

نجفی، قوم تالش را قومیتی با تمدن بسیار طولانی دانست و تالشان را انسانهایی مهربان، مهمان‌نواز و اصیل برشمرد و خاطر نشان کرد : اگر این ویژگیها در سطح ملی به درستی منعکس شود کسب درآمد، گردشگری و ایجاد اشتغال بیشتر را برای این منطقه فراهم خواهد ساخت.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تالش شناسی با هدف شناسایی تاریخ و فرهنگ تالش و معرفی پتانسیل های آن در سطح ملی گفت: این امر باعث رشد فرهنگ و معنویت در جامعه خواهد شد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه جمعیتی بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفر در شمال کشور  و  بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان با گویش تالشی صحبت می‌کنند، عنوان کرد: این نشان از وسعت حوزه فرهنگ و تمدن تالش دارد.

وی افزود: در اردیبهشت سال 95 طرح مطالعاتی گویش‌های خزری با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استانداری گیلان و دانشگاه گیلان به نتیجه خواهد رسید.

در حاشیه این همایش استاندار از نمایشگاه دستاوردها و موزه همایش تالش شناسی نیز بازدید و لباس تالشی نیز به وی اهداء شد.