معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:در حال حاضر 120 واحد غیرفعال تولید شیر و 314 گاوداری نیمه فعال در استان گیلان وجود دارد که برای بازگشت مؤثر به چرخه تولید نیازمند دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش ندای گیلان،حجت علی‌اکبر‌نژاد در خصوص اعطای تسهیلات به واحد های تولیدی گیلان اظهار داشت:‌ سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برای بهبود وضعیت و کمک به واحدهای دامپروری نیمه فعال و یا غیرفعال موجود در استان به آن‌ها تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 8 درصد اعطا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان کرد:‌ متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا نسبت به ثبت مشخصات واحدهای دامداری و تولیدی خود اقدام کنند تا به این شیوه در نوبت اعطای تسهیلات مورد نظر قرار گیرند.

علی‌اکبرنژاد فعال شدن این واحدها را در افزایش میزان تولید شیر استان مؤثر خواند و افزود:‌ در حال حاضر 120 واحد غیرفعال تولید شیر و 314 گاوداری نیمه فعال در استان گیلان وجود دارد که برای بازگشت مؤثر به چرخه تولید نیازمند دریافت تسهیلات هستند.

وی مهم‌ترین مشکلاتی که این تعداد از واحدهای دامداری و تولید شیر استان دارند را برشمرد و عنوان کرد:‌ عدم وجود نقدینگی لازم و یا افزایش بی‌رویه نهاده‌های دامی در مدت اخیر تنها بخشی از مشکلات مراکز تولید محصولات و فرآورده‌های دامی استان ‌گیلان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ دولت برای خرید شیر از واحدهای تولید شیر در سراسر کشور قیمت هزار و 410 تومان را تعیین کرده در حالی‌ که قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم شیر بسیار فراتر از این مبلغ است.

علی‌اکبرنژاد از نبود موازنه مثبت بین نرخ دولتی و قیمت تمام شده تولید شیر سخن گفت و تصریح کرد:‌ این عامل مهم باعث شده بسیاری از واحدهای تولید شیر و فرآورده‌های دامی در گیلان مجبور به کم کردن مولد‌های دامی و کاهش ظرفیت تولید خود کنند.

وی احیای مجدد مراکز تولید فرآورده‌های دامی استان را در کاهش میزان واردات شیر به گیلان مؤثر ارزیابی کرد و گفت:‌ سازمان جهاد کشاورزی گیلان در نظر دارد با اقدامات حمایتی خود از این مراکز زمینه صادرات بیشتر فرآورده‌های دامی استان را فراهم کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت:‌ هم‌اکنون 176 واحد صنعتی تولید شیر در گیلان وجود دارد که از این تعداد ‌یاد شده 56 واحد فعال با ظرفیتی بالغ بر 4 هزار و 204 رأس دام به امر تولید شیر و محصولات دامی مشغول هستند.تسینم