واکنش مقامات ارشد سپاه به خط و نشان‌های موشکی علیه ایران/ عربستان توان تهدید ایران را دارد؟ مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری و روز عقیدتی سیاسی در سپاه با حضورحجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین در سالن همایش های ولایت ستاد فرماندهی […]

واکنش مقامات ارشد سپاه به خط و نشان‌های موشکی علیه ایران/ عربستان توان تهدید ایران را دارد؟

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری و روز عقیدتی سیاسی در سپاه با حضورحجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین در سالن همایش های ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد.

حاجی صادقی در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید مطهری، اظهار کرد: آنچه شهید مطهری را الگوی مربیان و اساتید قرار داده، جامعیت این شهید بزرگوار بود.

وی افزود: شهید مطهری معتقد بود که معنویت اسلام در متن سیاست و عرفان در متن جهاد جای دارد و امروز علت لغزش برخی خواص فاصله گرفتن از معنویت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه پاسداری غیر محافظه‌کارانه از انقلاب باید روز به روز تقویت شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلابی زنده و در حال حرکت است و با تهدیدات مختلف و متنوعی از سوی دشمن مواجه است و هر چه از انقلاب می‌گذرد دشمنان انقلاب احساس خطر بیشتری می‌کنند و موانع بیشتری را در مقابل انقلاب قرار می‌دهند، از این رو نیاز به پاسداری دارد.

وی افزود: سپاه برای اینکه بتواند در برابر انواع دشمنان، تهدیدات و آسیب‌ها از انقلاب اسلامی محافظت کند، باید به دو رکن مهم “قوت درونی” و” قدرت بیرونی” تجهیز شود.

حاجی‌ صادقی با اشاره به اقتدار و توان بازدارنده ایران اسلامی، تصریح کرد: دشمنان باید خواب این را ببینند که قدرت موشکی ما متوقف شده وانقلاب اسلامی از حرکت بایستد.

نماینده ولی فقیه در سپاه ” ولایتمداری” را از مهمترین شاخصه‌های پاسداری توصیف و تصریح کرد: دشمن اگر نمی‌تواند ایمان به خدا را از ما بگیرد، اما تلاش دارد کفر به طاغوت را از ما بگیرد.

وی افزود: سپاه در کنار قدرت و اقتدار بیرونی، نیاز به قوت درونی و عزمی پولادین دارد که شامل ایمان راسخ و تزلزل ناپذیر، معنویت انقلابی، ولایت مداری با ادبیات قرآنی، تکلیف شناسی و روحیه جهادی و انقلابی و نیز بصیرت دینی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان “بصیرت دینی” را از مهم‌ترین الزامات پاسداری غیر محافظه کارانه از انقلاب اسلامی عنوان و تصریح کرد: پرچمداری و سنگر نشینی انقلاب نیازمند تقویت قوت درونی و معنویت است و این رسالت مهم بر عهده آحاد پاسداران است.

صفوی: ارتش و سپاه باید روز به روز قوی‌تر شود/ عربستان ظرفیت ایجاد تهدید علیه ایران ندارد

همچنین دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: در صورتی که توان نظامی عربستان توان برتری بود می توانستند بر حوثی ها در یمن پیروز شوند در حالی که آنها به مدت سه سال است در جنگ نابرابر دریمن مغلوب شده‌اند و شکست خورده‌اند.

سردار سید یحیی صفوی، در جمع دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش که به منظور آشنایی دانشجویان با دفاع مقدس و معارف جنگ در مناطق عملیاتی جنوب و به همت هیئت معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی برگزار گردید با تشریح عملیات های کربلای 4 و 5 و با اشاره به منافع جنگ تحمیلی و سایر جنگ های منطقه برای رژیم صهیونیستی گفت: در جنگ عراق علیه ایران و حمله عراق به کویت در سال 1990 بیشترین منفعت را رژیم صهیونیستی برد و حتی در جنگ یمن و جنگ سوریه که منابع اقتصادی و انسانی مسلمانان به هدر رفت بیشترین منفعت را این رژیم در برقراری امنیت خود بهره برد.

صفوی با تشریح منابع مالی و انسانی فعال هر دو طرف درگیر در جنگ تحمیلی، گفت: در طول جنگ تحمیلی عراقی ها حدود 65 میلیارد دلار خرج جنگ کردند، در شروع جنگ جمعیت ما حدود 37 میلیون نفر در سال 59 بود و جمعیت عراق 16 میلیون نفر بود، جمعیت ما بیش از دو برابر عراق و مساحت کشور ما 4 برابر عراق بود. عراقی‌ها از مجموع جمعیتشان حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر تا دو میلیون نفر را بصورت اجباری وارد جنگ کردند و یک و نیم تا دو میلیون نفر کارگر خارجی را در عراق به کارگیری کرد.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) هم چون ظرفیت تهدید از ظرفیت ارتش و سپاه بالاتر بود، در طول جنگ تحمیلی دو میلیون نفر را بصورت داوطلب بسیجی وارد جنگ در سپاه و جهاد سازندگی کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: افرادی بودند که شاید بیش از دو بار یا بیشتر وارد جنگ شدند و این آمار دو میلیون نفر در حقیقت تعداد برگه اعزام ها به جنگ بود.

صفوی با اشاره به منطقه عملیاتی شلمچه افزود: منطقه شلمچه سرزمین عجیبی است، در این منطقه 4 عملیات انجام گرفته و بیش از 25 هزار شهید داده ایم یعنی تقریبا یک دهم کل شهدای جنگ در این منطقه به شهادت رسیده اند و شلمچه در حقیقت قطعه ای از بهشت است و هر کسی که در شلمچه جنگید اگر در روز عاشورا بود در کنار امام حسین (ع) می جنگید و به شهادت می رسید.

وی با اشاره به روند شکل گیری عملیات های ارتش و سپاه گفت: از مهرماه 59 تا خردادماه سال 1360 فرماندهی عملیات ها را ارتش عهده دار بود و اگر سپاه می خواست عملیات کند بایستی تحت فرماندهی ارتش عملیات می کرد، از مهرماه سال 1360 تا عملیات بدر و تا سال 1362 فرماندهی عملیات ها بصورت مشترک بود یعنی امضاء طرح های عملیاتی را توسط شهید عالیمقام صیاد شیرازی و امضاء دیگر توسط آقای محسن رضایی و یا توسط من که جانشین ایشان در قرارگاه مرکزی کربلا بودم انجام می‌گرفت.

وی اضافه کرد: از زمستان سال 1362 حضرت امام (ره) آقای هاشمی رفسنجانی را بعنوان فرمانده جنگ منصوب کردند و فرمانده جنگ بعنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در مورد عملیات ها تصمیم می گرفت که قرارگاه خاتم یک برای سپاه و خاتم دو برای ارتش بوجود آمد و نیروی هوایی ارتش پشتیبانی عمیات ها را عهده دار بود و از سال 64 به بعد قرار شد سپاه جداگانه طرح ریزی و اجرای عملیات کند و سپاه توانست سه عملیات بزرگ فتح فاو، شکستن دروازه شرقی بصره در کربلای 5 و تصرف حلبچه را انجام دهد و قرار شد که ارتش هم جداگانه عملیات نماید و بنا بر تصمیم فرماندهی عالی جنگ مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی به یکدیگر هم کمک کنند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سئوالات یکی از دانشجویان در خصوص امکان تهدید ایران توسط عربستان سعودی گفت: عوامل قدرت ملی ما نسبت به عوامل قدرت ملی عربستان برتری دارد و عربستان ظرفیت ایجاد تهدید علیه ایران ندارد و در صورتی که توان نظامی عربستان توان برتری بود می توانستند بر حوثی ها در یمن پیروز شوند در حالی که آنها بمدت سه سال است در جنگ نابرابر دریمن مغلوب شده اند و شکست خورده اند.

وی افزود: در جنگ نظامی فقط تجهیزات نظامی ملاک نیست، ما ثابت کردیم که در جنگ تحمیلی فقط تجهیزات ملاک برتری نیست و صدام را دیدیم که به چه روزی افتاد و همه می دانند که تهدید کننده های ایران چقدر آسیب پذیر هستند. البته ارتش و سپاه ما بایستی روز به روز قوی تر شود و قوی شدن نیروهای مسلح علاوه بر بعد تجهیزات در بعد مدیریت و تاکتیک های نظامی و مجموعه توان رزمی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه به این سوال پاسخ داد که چرا فاو را از دست دادیم، وی گفت: شهر فاو 20 بهمن ماه 1364 به تصرف نیروهای سپاه اسلام درآمد. از سال 65 بنا بر تصمیم فرمانده جنگ آقای هاشمی استراتژی جنگ از جنوب به شمال غرب تغییر پیدا کرد. دلیل منطقی اش هم این بود که دیگر ما سرزمینی در جنوب نداشتیم که بشود در آن عملیات نظامی انجام داد. بنابراین عمده قوای تهاجمی که لشکرها و تیپ های سپاه بودند، از جنوب به شمال غرب کشور سمت مریوان منتقل شدند؛ در حالی عمده قوای ما برای تصرف حلبچه در سال 67 به شمال غرب رفت که هر یگان ما چند خط پدافندی داشت، مثلا لشکر ثارالله یک خط پدافندی در فاو داشت، یک خط پدافندی در شلمچه داشت، بقیه نیروهایش آمده بود در حلبچه می جنگید، لشکر عاشورا هم همین وضعیت را داشت. هر لشکری حداقل دو خط پدافندی داشت و در حقیقت ما یک نوع تجزیه قوا برایمان صورت گرفته بود، یعنی لشکرهایمان چند تکه شده بود و به آنها هم عملیات هجومی و هم عملیات پدافندی داده بودیم.

وی افزود: در چنین شرایطی عراقی ها فروردین سال 67 با اطلاعاتی که از آمریکایی ها راجع به استعداد و وضعیت نیروهای ما گرفته بودند، ما را غافلگیر و برای بازپس گیری فاو حمله کردند. آن موقع ما در مجموع 15 گردان بیشتر در فاو نداشتیم، در حالی که سال 64 با حدود 140-150 گردان فاو را گرفته بودیم، در زمان حمله عراق به فاو، آنها تقریبا با چهار یا پنج برابر نیروی بیشتر به ما حمله کردند. یعنی این سه جاده ای که ما می بینیم، جاده البحار، جاده استراتژیک و جاده ام القصر، در هر کدام از این جاده ها حداقل سه لشکر را گذاشته بود. با سه برابر قوا به ما حمله کرد، ما زمانی که فاو را گرفتیم 50 گردان توپخانه پشتیبانی داشتیم، اما وقتی که به ما حمله کردند، ما 5 گردان توپخانه هم پشتیبان آتش نداشتیم. نیروی هوایی و هوانیروز هم نداشتیم. از همه مهمتر، وقتی عراقی ها به ما حمله کردند، ما عمده قوایمان در حلبچه و تمام فرماندهان اصلی هم در کرمانشاه بودند و در حقیقت همان طور که ما عراق را در تصرف فاو غافلگیر کردیم، آنها هم با اطلاعاتی که آمریکا ئیها به آنها دادند در بازپس گیری فاو ما را غافلگیر کردند. یعنی ما نفهمیدیم که عراق می خواهد فاو را پس بگیرد. بنابراین به طور مشخص فاو از سال 64 تا 67 در اختیار ما بود.

صفوی با اشاره به شرایط حمله عراق به فاو گفت: وقتی عراق به فاو حمله کرد، همه ما فرماندهان در بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه بودیم، آقای رضایی رو کرد به ما گفت کی حاضر است برود به فاو؟ بنده چون بیشتر از همه فرماندهان منطقه را می شناختم قبول کردم بروم، به اتفاق آقای مرتضی قربانی، آقای حاج قاسم سلیمانی، آقای اصغر صبوری، یکی دو تا دیگر از فرماندهان لشکرها از کرمانشاه با یک هلی کوپتر 214 مستقیم به سمت فاو حرکت کردیم. از کرمانشاه به فاو در دزفول هلی کوپتر سوخت زد و هرچه بالگرد به سمت آبادان نزدیک شد گفت سوخت من دارد تمام می شود، می گفتم برو باید ما را به فاو برسانی و وقتی که در فاو نشست، دیگر یک قطره هم بنزین نداشت، بالگرد در فاو ماند تا اینکه فردا با گالن براش سوخت آوردیم که بتواند برگردد. عراقی ها در آن سه جاده ای که نام بردم داشتند حمله می کردند تا دو روز مقاومت شد و سپس عقب روی به سمت ایران صورت گرفت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در دلایل باز پس گیری فاو توسط عراق گفت: ارتش عراق با پشتیبانی اطلاعاتی آمریکائی‌ها و 3 برابر توان رزمی به نیروهای ما حمله کرده بود و علاوه بر پشتیبانی آتش توپخانه و هوایی از بمباران شیمیایی آن هم از نوع سیانور استفاده کرد.

وی ادامه داد: در جمع بندی، عملیات های پیروزی فاو در سال 64 و پیروزی کربلای 5 در شلمچه و رسیدن به پشت دروازه بصره توازن قوا بنفع ایران تمام شد و سرنوشت جنگ با صدور قطعنامه 598 در سال 1366 که ایران آنرا در سال 67 پذیرفت خاتمه یافت.

صفوی افزود: در آن قطعنامه مطالبی که ایران خواسته بود از جمله مشخص کردن آغازگر جنگ یعنی متجاوز توسط دبیر کل سازمان ملل آقای خاویر پرز دکوئیار مشخص شد و ایشان عراق را بعنوان متجاوز اعلام کرد و نیروهای صلح سازمان ملل UN در مرز عراق و ایران قرار گرفتند و عراق در این جنگ شکست خورد و ایران پیروز شد.

سردار شریف: قدرتی توان حمله به ایران را ندارد/ایجاد امنیت و رفاه مردم، وظیفه ذاتی سپاه است

مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه ایجاد امنیت و رفاه برای مردم، وظیفه ذاتی سپاه است، گفت: سپاه نمی‌تواند نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت باشد چرا که از جنس مردم است و با داشتن امنیت بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

همچنین سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در یادواره شهدای کارگری و روز کارگر که در شهر الوند برگزار شد، ضمن تبریک روز کارگر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: ماهیت انقلاب اسلامی بر اساس مبارزه با ظلم و استکبار شکل گرفته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک گفتمان برگرفته از سیره و روش اهل بیت(ع) و رسول اکرم (ص) است که مستضعفان جهان را علیه ظلم آگاه ساخته به همین خاطر دشمنان درصدد هستند تا انقلاب اسلامی و مردم ایران هزینه‌های سنگینی را بابت گفتمان انقلاب اسلامی بپردازند.

مسئول روابط عمومی کل سپاه اضافه کرد: انقلاب اسلامی سبب شده تا استکبار ستیزی از منطقه و جغرافیای جهان اسلام فراتر رود، آنها معتقد بودند جوانانی در ایران هستند که دوران انقلاب و دفاع مقدس را تجربه نکردند و می‌توانند به برجسته سازی دوران پهلوی بپردازند.

سردار شریف بیان کرد: دشمنان نمی‌دانند نسلی که نظام شاهنشاهی را سرنگون کرد و شکنجه‌های ساواک را بر تن خود دارد هنوز در بین مردم نفس می کشند و مانع از عملیاتی شدن نقشه‌های آنان می شوند.

سخنگوی سپاه افزود: تنها کشوری هستیم که تصمیمات را در داخل کشور می‌گیریم و هیچ قدرتی توان حمله نظامی به ایران را ندارد چرا که با رهبری مقتدر تمام نیازهای دفاعی خود را تولید کرده و با الگو گیری از راه شهدا می‌توانیم در راه شکوفایی اقتصادی و رفاه مردم هم موفق باشیم.

وی ضمن توصیه به دانشجویان در خصوص مطالعه تاریخ شاهنشاهی ادامه داد: طبق آمار برنامه بودجه در سال ۵۶ بیش از ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند و می‌دانید که زندگی در روستاها قبل از انقلاب به چه صورت بود و از کمترین نعمت آب، برق و گاز برخوردار بودند یعنی ۷۰ درصد مردم در فقر مطلق به سر می بردند.

سردار شریف مطرح کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که امروز روستاهای بالای ۲۰ خانوار در جمهوری اسلامی صاحب برق، آب آشامیدنی سالم، گاز و سایر مواهب هستند.

مسؤول روابط عمومی کل سپاه افزود: رهبر انقلاب اسلامی به طور مکرر در زمینه اقتصاد و تولید در سال‌های اخیر مطالبه کردند که باید عمل‌گرا باشیم.

سردار شریف تصریح کرد: سپاه نمی‌تواند به مشکلات مردم بی ‌تفاوت باشد چرا که از جنس مردم است و نمی‌تواند نظاره‌گر مشکلات مردم باشد.

وی ادامه داد: سپاه، زاده انقلاب است و هویت انقلابی خود را از ولایت‌پذیری و مردمی بودن می‌گیرد و در پایان ضمن قدردانی از خانواده معظم شهدا لازم است بگوییم که خانواده شهدا نماد راستین و صبر انقلابی هستند که در برابر عظمت آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم.

2929