رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان گفت:باید این فرهنگ در کشور ما رواج پیدا کند که واحدهای صنفی در ایامی مانند ولادت ائمه و یا ماه‌هایی مانند ماه مبارک رمضان در جهت افزایش قدرت خرید مردم به صورت خود جوش پویشی راه انداخته و سود خود را کاهش دهند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از تسنیم،جلال‌الدین محمد شکریه ، اظهار داشت: در آستانه ایام عید نظارت بر کالاهای مربوط به شب عید مانند آجیل، شیرینی، میوه، کفش و کیف و لوازم خانگی تشدید می‌شود.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور ابراز داشت: اقلام اساسی مانند گوشت، مرغ و برنج جز کالاهای اساسی و همیشه زیر ذره‌بین هستند لذا تشدید نظارت بر روی اقلام مذکور در کنار کالاهای اساسی انجام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان گفت: این نظارت‌ها از ۱۰ اسفندماه تشدید شده و تا ۲۰ فروردین سال آینده تداوم دارد البته در برخی از استان‌ها طرح تشدید نظارت از ابتدای اسفندماه آغاز شده و گیلان نیز یکی از این استان‌ها است.

وی افزود: وارداتی بودن برخی از اقلام موجود در آجیل، افزایش نرخ ارز و صادرات این محصول برای ارزآوری باعث شد تا قیمت آن در بازار داخلی افزایش پیدا کند اما در ایام عید با افزایش تقاضا و ایجاد رقابت خود به خود کاهش می‌یابد.

شکریه درباره افزایش قیمت موز در بازار خاطرنشان کرد: عرضه موز در بازار با افزایش قیمت همراه بوده و سیاست دولت در این خصوص واردات موز در مقابل صادرات سیب است و مجوز آن از سوی وزارت صمت نیز اخذ شده است.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور بیان کرد: اگر فرآیند مذکور صورت گیرد افت قیمت موز نیز اتفاق می‌افتد؛ البته سیاست دولت ذخیره‌سازی میوه‌های سیب و پرتقال و ارائه آن به عاملان فروش بوده است.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و ازدحام جمعیت در آن‌ها سبب ایجاد پیک دیگری از کرونا در سال جدید می‌شود و به ‌همین دلیل سیاست وزارت صمت، ستاد ملی کرونا و دولت عدم تشکیل نمایشگاه‌ و تعریف آن‌ در قالب جشنواره‌ها و فروش فوق‌العاده است.

شکریه از عدم برگزاری نمایشگاه‌های بهاره خبر داد و عنوان داشت: امسال بنا بر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه‌های فصلی و بهاره برگزار نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان تصریح کرد: نمایشگاه‌ها و فروش‌های ویژه در واحدهای صنفی تحت عنوان یک جشنواره‌ با شعار« هر واحد صنفی یک نمایشگاه» برگزار می‌شود.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور  با بیان اینکه در این راستا واحدهای صنفی شناسایی شده و اعلام آمادگی می‌کنند اظهار داشت: پس از اعلام آمادگی فاکتورها و محصولات واحد‌های صنفی کنترل شده و در جشنواره ارائه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان خاطرنشان کرد: طرح هر واحد صنفی یک نمایشگاه شامل کلیه واحدهای صنفی عرضه آجیل، میوه، کالاهای اساسی، کیف و کفش، پوشاک، لوازم آشپزخانه و سایر محصولات می‌شود.

وی گفت: واحدهای صنفی باید در جشنواره، قیمت قبلی و قیمت کاهش یافته جدید را نوشته و فاکتور خرید آن را نیز ارائه دهند تا مهر تأیید اتحادیه را دریافت کرده و بازرسان به راحتی بتوانند قیمت‌گذاری را انجام دهند.

شکریه افزود: باید این فرهنگ در کشور ما رواج پیدا کند که واحدهای صنفی در ایامی مانند ولادت ائمه و یا ماه‌هایی مانند ماه مبارک رمضان در جهت افزایش قدرت خرید مردم به صورت خود جوش پویشی راه انداخته و سود خود را کاهش دهند.

رئیس اتاق اصناف گیلان خاطرنشان کرد: صاحبان واحدهای صنفی باید بدانند که درآمد بالا در حجم فروش بالا با قیمت پایین است و هر چه میزان فروش بالاتر و درصد سود کمتر باشد به مراتب بهتر از قیمت بالا و فروش پایین است.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به لزوم رقابت در بین واحدهای صنفی در جهت کاهش قیمت محصولات تصریح کرد: باید این فضا و رقابت در بین واحد‌های صنفی ایجاد شود تا در این ایام شاهد افزایش قدرت خرید مردم باشیم.

شکریه درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی ابراز داشت: برخی از واحدهای صنفی پروانه کسب داشته و با ورود به فضای مجازی تنها بستر فعالیت خود را به فضای مجازی گسترش می‌دهند و فعالیتشان هیچ مشکلی ندارد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان بیان کرد: همچنین برخی از واحدها کسب و کار خود را در فضای مجازی تعریف کرده و مجوز آن را از وزارت صمت دریافت می‌کنند و پلیس فتا نیز نظارت درستی بر این واحدها دارد.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور ابراز داشت: در مقابل کسب و کارهایی در فضای مجازی وجود داشته و اقدام به فعالیت می‌کنند که اصلاً واحد صنفی نبوده و مردم نیز باید در خرید از این واحدها در فضای مجازی دقت لازم را داشته باشند.

وی گفت: اگر شکایتی از واحدهای صنفی مجاز به فعالیت در فضای مجازی انجام گیرد واحد صنفی متخلف شناسایی شده و رسیدگی می‌شود اما اگر شکایت از  واحدهای بدون مجوز باشد تعزیرات حکومتی و پلیس فتا به این عرصه ورود پیدا کرده و به شکایات رسیدگی می‌کنند.

شکریه افزود: تقاضای ما از واحد‌های صنفی این است که در جهت حمایت از کسب و کار و حمایت از واحدهای تولیدی نهایت تخفیف را لحاظ کرده و با فروش بالا قدرت خرید مردم را تقویت کنند تا ان‌شاالله مردم نیز در ایام عید سفره‌های رنگینی داشته باشند.